Implementasi kurikulum 2013 di kelas VII pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo

Aisyah, Siti (2015) Implementasi kurikulum 2013 di kelas VII pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11110017.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Implementasi pembelajaran pendidikan agama islam melalui kurikulum 2013, adalah suatu upaya pembangunan karakter pada peserta didik agar menjadi peserta didik yang memiliki soft skill dan hard skill, akan tetapi upaya pengimplementasian kurikulum 2013 membutukan waktu yang lama. Oleh karena itu guru harus lebih menguasai materi agar pembelajaran lebih mudah untuk diterima oleh peserta didik.

Berdasarkan latar belakang yang ada maka, permasalahan yang diangkat dalam penelitian adalah: a. bagaimana pelaksanaan kurikulum 2013 pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo, b. apakah metode yang digunakan guru dalam meningkatkan prestasi siswa dalam kurikulum 2013 pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo, c. bagaimana hambatan dan solusi dalam implementasi kurikulum 2013 terhadap prestasi siswa pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs negeri Wonorejo. Adapun tujuan yang ingin dicapai oleh peneliti adalah untuk mengetahui pelaksanaan kurikulum 2013 di MTs Negeri Wonorejo, mengetahui metode yang digunakan guru dalam kurikulum 2013 di MTs Negeri Wonorejo, mengetahui hambatan dan solusi dalam implementasi kurikulum 2013 di MTs Negeri Wonorejo.

Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian deskriftif, dengan jenis penelitian studi kasus. Dengan tujuan untuk memberikan gambaran gejala tertentu dan menjawab pertanyaan suatu penelitian yang berkenaan dengan what, how, atau why. Adapun tekhnik pengambilan data disini melalui observasi, wawancara, dan juga dokumentasi. Dengan wawancarai & informan dari pihak MTs Negeri Wonorejo yaitu; Waka kurikulum, Guru PAI,siswi kelas tujuh. Dalam rangka memperoleh data melalui wawancara, sesudah melakukan observasi, serta tahap terakhir yaitu memperoleh data dari dokumentasi-dokumentasi di lapangan.

Dari hasil penelitian tersebut dapat diketahui bahwa (1) pelaksanaan pembelajaran kurikulum 2013 pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo dapat berlangsung dengan yang diharapkan. (2) dengan metode yang digunakan guru dalam meningkatkan prestasi siswa dalam kurikulum 2013 pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo dapat mengoptimalisasikan dalam penyampaian materi pelajaran. (3) solusi dari hambatan dalam implementasi kurikulum 2013 terhadap prestasi siswa pada mata pelajaran akidah akhlak di MTs Negeri Wonorejo. Sehingga kegiatan tersebut bisa berhasil sesuai dengan visi, misi dari pihak sekolah.

ENGLISH:

The Islamic religious education learning Implementation through the curriculum in 2013, is an attempt at character development of students to become learners who have the soft skills and hard skills, but the effort of implementing the curriculum in 2013 takes a long time. Therefore, teachers should be learning to master the material that is easier to be accepted by learners.

Based on existing background then, the issues raised in the study are: a. how the implementation of the curriculum in 2013 on the subjects of moral theology at State Islamic Junior High School Wonorejo, b. whether the method used by teachers in improving student achievement in the curriculum in 2013 on the subjects of moral theology at State Islamic Junior High School Wonorejo, c. how barriers and solutions in the implementation of the curriculum in 2013 on student achievement in the subjects in State Islamic Junior High School Wonorejo moral creed. The objectives to be achieved by the researchers is to investigate the implementation of the curriculum in 2013 in State Islamic Junior High School Wonorejo, know the method used by teachers in the curriculum in 2013 in State Islamic Junior High School Wonorejo, knowing the barriers and solutions in the implementation of the curriculum in 2013 in State Islamic Junior High School Wonorejo.

This study used a qualitative research with descriptive research type, with a case study. With the aim to provide an overview of certain symptoms and answer questions pertaining to an investigation what, how, or why. As for the data retrieval technique here through observation, interviews, and documentation. With interviewed and informants of the State Islamic Junior High School Wonorejo namely; Waka curriculum, Islamic Education Teachers, seventh grader. In order to obtain the data through interviews, after observation, as well as the last stage of obtaining the data from the documentations in the field.

The results it can be seen that (1) the implementation of learning curriculum in 2013 on the subjects of moral theology at State Islamic Junior High School Wonorejo can take place as expected. (2) the method used by teachers in improving student achievement in the curriculum in 2013 on the subjects of moral theology at State Islamic Junior High School Wonorejo can optimize the delivery of the subject matter. (3) the solution of barriers in the implementation of the curriculum in 2013 on student achievement in the subjects of moral theology at State Islamic Junior High School Wonorejo. So that these activities can be managed in accordance with the vision, the mission of the school.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Baharuddin, Baharuddin
Keywords: Kurikulum 2013; Implementasi; Akidah Akhlak; Curriculum, 2013; Implementation; Creed Morals
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 06 Dec 2016 10:38
Last Modified: 06 Dec 2016 10:38
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5060

Actions (login required)

View Item View Item