Responsive Banner

Kinerja kepala madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru Pendidikan Agama Islam (PAI) di MAN Kandangan Kediri

Wijaya, Mohammad Faizin Adi (2015) Kinerja kepala madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru Pendidikan Agama Islam (PAI) di MAN Kandangan Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10110062.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pemerintah telah melaksanakan berbagai upaya guna memperbaiki mutu pendidikan di Indonesia. kepala sekolah sebagai manajer dalam lembaga pendidikan harus mampu membuat perencanaan, pengorganisasian, pengarahan, dan mengadakan pengawasan terhadap program dan kegiatan pendidikan. Pada dasarnya tingkat kompetensi pedagogik guru dipengaruhi oleh faktor dari dalam guru itu sendiri yaitu bagaimana guru bersikap terhadap pekerjaan yang diemban. Sedangkan faktor luar yang berpengaruh terhadap kompetensi profesional seorang guru yaitu kepemimpinan kepala sekolah.

Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) Untuk mengetahui upaya kepala madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru pai di MAN Kandangan. (2) Untuk mengidentifikasi Kendala yang di Hadapi Oleh Guru dan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik dan Upaya Mengatasinya di MAN Kandangan

Metode yang digunakan untuk penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Yaitu penelitian yang menggambarkan isi data yang ada, dalam ini adalah Kepala Madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru.

Dari hasil penelitian dapat diketahui keberhasilan kepala madrasah dalam mengelola tenaga kependidikan yang ada di Madrasah. Dan diketahui dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru, yang dilakukan Kepala Madrasah sebagai supervisor adalah melakukan pelatihan-pelatihan dan workshop atau diklat-diklat yang dilaukan oleh Dinas Pendidikan Nasional. Kompetensi pedagogik merupakan kemampuan guru dalam mengelola pembelajaran. Yang mana kemampuan guru dalam hal ini adalah kemampuan proses belajar mengajar dan berinteraksi dengan peserta didik di dalam kelas. Sehubungan dengan kompetensi pedagogik tersebut, maka dalam peningkatannya kepala madrasah menjelaskan keadaan kompetensi pedagogik guru pendidikan agama islam.

ENGLISH:

The Government has undertaken various efforts to improve the quality of education in Indonesia. principals as managers in educational institutions should be able to make the planning, organizing, directing, and conducting oversight of the program and educational activities. Basically the level of pedagogical competence of teachers is influenced by factors of the teachers themselves, namely how teachers behave towards work carried. While external factors that influence the professional competence of a teacher that school leadership.

The purpose of this study is to: (1) To determine the headmaster as a supervisor efforts in improving the pedagogical competence of teachers of Islamic religious education in MAN Kandangan. (2) To identify constraints faced by the teacher and headmaster in Improving Pedagogic Competence and Efforts to Overcome in MAN Kandangan

The method used for this study is a qualitative method with descriptive approach. Research that describes the contents of existing data, this is the Principals as supervisor in improving pedagogical competence of teachers.

From the results of this research is successful headmaster in managing the teaching force in the Madrasah. And is known to improve teachers' pedagogical competence, which do Principals as a supervisor is to conduct trainings and workshops or training-training that dilaukan by the Department of Education. Pedagogical competence is the ability of teachers to manage learning. Which is the ability of teachers in this regard is the ability of the learning process and interacting with students in the classroom. In connection with the pedagogic competence, then the headmaster explained circumstances increase pedagogical competence Islamic religious education teachers.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Sahlan, Asmaun
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDSahlan, AsmaunUNSPECIFIED
Keywords: Kinerja; Supervisor; Kompetensi Pedagogik Guru; Performance; Supervisors; Pedagogical Competence Of Teachers
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Indar Erdiana
Date Deposited: 06 Dec 2016 17:39
Last Modified: 06 Dec 2016 17:39
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5043

Downloads

Downloads per month over past year

Loading...

Actions (login required)

View Item View Item