Putra, Muh. Oktavianto (2015) Implementasi metode demonstrasi dalam peningkatan prestasi membaca Al-Qur’an pada siswa kelas VII MTsN Tuban. Undergraduate thesis, Universitas Negeri Islam Maulana Malik Ibrahim.
|
Image (Fulltext)
08110222.jpg - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (75kB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Prestasi belajar merupakan sebuah tujuan akhir dari setiap proses pembelajaran. Prestasi dapat dikatakan meningkat, menurun atau stagnan (tetap). Dalam penelitian kali ini penulis membahas tentang sebuah metode pembelajaran al-Qur’an dalam meningkatkan prestasi membaca al-Qur’an pada siswa kelas VII MTs Negeri Tuban. Ketika para siswa nyaman dengan suatu metode, maka akan mudah untuk menangkap materi yang diajarkan. Siswa-siswa yang mampu untuk membaca al-Qur’an dengan baik, maka akan mudah dalam mendukung mata pelajaran yang lain seperti Qur’an Hadits, Fiqh dan pelajaran agama yang lain. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang implementasi atau penerapan metode demonstrasi dalam pembelajaran al-Qur’an di MTs Negeri Tuban dan menerangkan tentang prestasi belajar siswa setelah penerapan metode demonstrasi.
Metode dalam penelitian kali ini menggunakan Deskriptif-Kualitatif. Pemilihan metode ini akan mempermudah dalam memahami paparan data yang telah dijelaskan karena tersusun secara akurat dan sistematis. Pengumpulan data penelitian ini menggunakan metode observasi, interview (wawancara) dan dokumentasi. Setelah itu data yang telah terkumpul dianalisis dengan tahapan reduksi data, penyajian data dan yang terakhir adalah verifikasi atau menarik kesimpulan. Hasil atau temuan yang dapat dipaparkan pada penelitian ini yakni tujuan utama penggunaan metode demontrasi dalam meningkatkan prestasi membaca al-Qur’an siswa kelas VII MTs Negeri Tuban. Setelah penerapan metode demontrasi di MTs Negeri Tuban terlihat peningkatan yang signifikan dalam prestasi membaca al-Qur’an siswa-siswi kelas VII MTs Negeri Tuban.
ENGLISH:
Learning achievement is an ultimate goal of any learning process. Achievement can be said to be improving, declining or stagnant (fixed). In the present study, the author discusses a method of learning improvement in reading achievement of the Qur’an in class VII MTs, Tuban. When students are comfortable with the method, it will be easy to catch the material which being taught. Students are able to read the Qur'an better; it will be easy to support other subjects such as Qur'an Hadith, Fiqh and other religious subjects. This study aims to describe the implementation or assembling of the demonstration method in teaching Qur'an and explain the students about learning achievement after assembled of the demonstration method at MTs, Tuban.
This research uses descriptive qualitative method. The selection of this method will make the students be easier to understand the explanation data that has been described as accurately and systematically arranged. The data collection uses observations, interviews and demonstrations method. Data were collected and analyzed by the stages of data reduction, data presentation and verification or draw conclusions. The result finding can be presented in this study is the primary purposes of demonstration methods to improve students' reading achievement at class VII MTs, Tuban. After assembled the demonstration method at MTs Tuban, it has been seen a significant progress in performance reading the Qur’an to the students of class VII MTs, Tuban.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhammad, Suaib H. | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peningkatan; Prestasi Membaca; Metode Demonstrasi; Enhancement; Reading Achievement; Demonstration Methods | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:45 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5012 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |