Wiyono, Gatot (2014) Evaluasi pendidikan mata pelajaran akidah akhlak siswa kelas 8 di MTs Sunan Kalijogo Malang: Pada semester 1 tahun pelajaran 2013/2014. Undergraduate thesis, Universitas Negeri Islam Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07110109.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
INDONESIA:
Sebagai ujung tombak realisasi idealisme pendidikan, pembelajaran harus dirumuskan dan dilaksanakan atas dasar visi, misi dan tujuan yang jelas. Melalui rumusan dan perencanaan yang matang serta komprehensif maka nilai edukatif dari sebuah kegiatan akan lebih mungkin diwujudkan. Sehingga, kegiatan pembelajaran mampu menjadi media yang efektif bagi pengembangan potensi (fitrah) peserta didik dengan tersedianya pengalaman belajar yang dibutuhkan. Sebagaimana urgensi pembelajaran yang secara fungsional menjadi media atau kegiatan pembentukan dan pengembangan kompetensi peserta didik, maka kegiatan evaluasi mutlak dibutuhkan untuk memperoleh informasi pencapaian tujuan dan keberhasilan dari serangkaian kegiatan pembelajaran.
Tujuan penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui bagaimana perencanaan evaluasi pembelajaran mata pelajaran Akidah Akhlak pada siswa kelas 8 di MTs Sunan Kalijogo Malang pada semester 1 tahun pelajaran 2013/2014.(2) Untuk mengetahui bagaimana proses pelaksanaan evaluasi pembelajaran mata pelajaran Akidah Akhlak padasiswa kelas 8 di MTs Sunan Kalijogo Malang pada semester 1 tahun pelajaran 2013/2014. (3) Untuk mengetahui bagaimana penggunaan hasil evaluasi pembelajaran mata pelajaran Akidah Akhlak padasiswa kelas 8 di MTs Sunan Kalijogo Malang pada semester 1 tahun pelajaran 2013/2014.
Pengumpulan data dilakukan melalui metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Informannya adalah kepala MTs Sunan Kalijogo Malang, wakil kepala madrasah bagian kurikulum dan guru aqidah akhlak kelas 8. Sedangkan untuk menganalisis data menggunakan teknis analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan dan menginterpretasikan data yang telah didapat sehingga menggambarkan realitas yang sebenarnya sesuai dengan fenomena yang ada.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1). Perencanaan Evaluasi Pembelajaran Aqidah Akhlak adalah guru diwajibkan membuat silabus dan diterapkan melalui RPP, yang berdasarkan standar kompetensi dan kompetensi dasar sesuai dengan kemampuan siswa dalam mengevaluasi materi pelajaran. (2). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Aqidah Akhlak adalah penerapan dari RPP dengan menggunakan metode-metode yang dikembangkan saat ini. (3). Tindak Lanjut Evaluasi Pembelajaran Aqidah Akhlak merupakan tolak ukur untuk mencapai tujuan yang diinginkan oleh guru.
ENGLISH:
As the spearhead of the realization of the ideals of education, learning should be formulated and implemented on the basis of clear vision, mission and goals. Through careful planning and the formulation of a comprehensive as well as the educational value of an activity is more likely to be realized. So, learning activities can become an effective medium for development potential (nature) learners by providing learning experiences neededn. As the urgency of learning that become functionally or activities of the establishment media and the development of competence of learners, the absolute evaluation activities necessary to obtain information on the achievement of the goals and success of a series of learning activities.
The purpose of this study are: (1) To find out how to plan an evaluation of learning Moral Theology subjects in grade 8 in MTs Sunan Kalijogo Malang in the 1st half 2013/2014 school year. (2) To find out how the process of learning evaluation Moral Theology subjects at grade 8 students in MTs Sunan Kalijogo Malang in the 1st half 2013/2014 school year. (3) To find out how to use the results of the evaluation study subjects dogma of Virtue at grade 8 students in MTs Sunan Kalijogo Malang in the 1st half 2013/2014 school year.
Data collected through observation, interviews and documentation. The informant are the headmaster, the curriculum vice principal dan the teacher of Moral Theology subjects in grade 8. s for the technical analysis to analyze the data using descriptive qualitative, which describe and interpret the data that have been obtained thus represent reality in accordance with existing phenomena.
The results showed that (1) Learning evaluation planning Moral Theology are teachers required to make the syllabus and implemented through the RPP, which is based on standards of competence and basic competences in accordance with the students' ability to evaluate the subject matter. (2). implementation evaluation of learning Moral Theology is the application of lesson plans using methods developed at this time. (3). follow-up evaluation of learning Moral Theology is a benchmark to achieve the desired objectives by teachers.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhdi, A | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Evaluasi; Pendidikan; Aqidah Akhlak; Evaluation; Education; Moral Theology; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:47 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4978 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |