The use of fillers in thesis proposal presentation by Indonesian EFL learners

Fatihurrahman, Fatihurrahman (2016) The use of fillers in thesis proposal presentation by Indonesian EFL learners. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12320105.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:

In a conversation, people utter sounds which is symbolized by words. In doing so, they usually make lots mistakes and/ or errors while enganging in conversations, such as speech delay, pauses, restarts and fillers, yet the most frequently error found is fillers. This study focuses on examining filler in Thesis Proposal presentation by the eight semester students, studying in Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang in East Java, Indonesia. In other to make this research manageable and to avoid broadening discussion, it was specified on eight-semester students, focusing on Thesis Proposal presentation in academic years 2015/2016. The students’ Thesis Proposal presentations were collected over two periods. The first, starting on Wednesday, 23rd up to 24th March 2016. The second part, starting on April 27th up to April 28th. Those dates were sceduled by the Faculty of Humaniora as the scedule of Thesis Proposal Presentation.

Qualitative method was used to conduct the research in order to describe the use of fillers and the intended meaning of fillers used by English Deparment students in their Thesis Proposal Presentation, As the aimed of qualitative method is to dig more the deepest undestanding about a particular issue. This study is also categorized as a descriptive qualitative since it intends to analyze more on words than numbers and the findings of this research were reported in the form of utterences. In other to get the purpose of this study, the pragnatics approach is used to analyze the data findings. This study uses a theory proposed by Clark and Tree.

The results of this study are: (1). There were many types of fillers used by EFL learners during the process of presenting their thesis proposal, namely: filler 'um', ‘uh’ 'eh', 'ok' and 'a'. (2). Fillers were found in three locations, namely: at the beginning of the sentence, in the middle of a sentence and in the last sentence. (3) The study also found the intended meaning of filler, they are: the speaker wants to keep the floor; the speaker is thinking about the words to say next; and a spekar’s feeling of uncertainty in speaking. (4) The researcher also found that the use of filler was also influenced by feeling surprised when speakers said a wrong word. However , filler 'ok' is not used by the speaker in the middle and at the end of the sentence .

Based on the findings mentioned above, it is suggested for the next researchers who are interested in analyzing fillers to widely explore about the different use of filler in native and non-native speaker. And the last, the next researcher is also recomeded to analyze fillers on reading text and spoken language.

INDONESIA:

Dalam percakapan, orang mengucapkan suara yang dilambangkan dengan kata-kata. Dalam berkomunikasi, mereka biasanya membuat banyak kesalahan dan / atau kesalahan saat terlibat dalam percakapan, seperti keterlambatan bicara, jeda, restart dan filler, namun kesalahan yang paling sering ditemukan adalah filler. Penelitian ini memfokuskan pada penggunaan filler dalam presentasi Proposal Skripsi oleh mahasiswa semester delapan, di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang di Jawa Timur, Indonesia. Penelitian ini difokuskan pada presentasi proposal skripsi di tahun akademik 2015/2016. Presentasi Proposal Skripsi siswa dikumpulkan selama dua periode. Pertama, mulai Rabu, 23 sampai dengan 24 Maret 2016. Dan yang kedua, yang dimulai pada 27 April hingga 28 April. Jadwal tersebut telah diatur oleh Fakultas Humaniora sebagai jadwal bagi mahasiswa untuk mempersentasikan proposal skripsi mereka.

Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan tujuan untuk menggambarkan penggunaan filler dan makna yang dimaksudkan dalam penggunaan filler oleh mahasiswa jurusan bahasa Inggris ketika mepresentasikan Proposal Skripsi mereka, yang disampaikan dalam bahasa Inggris. Tujuan metode kualitatif adalah untuk menggali lebih dalam pemahaman tentang isu tertentu. Penelitian ini juga dikategorikan sebagai deskriptif kualitatif karena bermaksud untuk menganalisis tentang kata-kata daripada angka dan temuan penelitian ini dilaporkan dalam bentuk ujaran. Untuk mencapai tujuan dari penelitian ini, maka pendekatan pragmatik digunakan untuk menganalisis temuan data. Penelitian ini menggunakan teori yang dikemukakan oleh Clark dan Tree.

Hasil penelitian ini menemukan bahwa: (1). Ada banyak jenis filler yang digunakan oleh mahasiswa jurusan Bahasa Inggris selama proses menyajikan Proposal Skripsi mereka, diantaranya: filler 'um', ‘uh’, 'eh', 'ok' dan 'a'. (2). Filler juga ditemukan di tiga lokasi, yaitu: di awal kalimat, di tengah kalimat dan di terakhir kalimat. (3). Penelitian ini juga menemukan makna dari penggunaan filler oleh penutur, diantaranya: ingin keep the floor; sedang berfikir tentang kata-kata yang akan diucapkan selanjutnya; dan perasaan ketidakpastian atau keragu-raguan dalam bertindak tutur. (4) Peneliti juga menemukan bahwa penggunaan filler juga dipengaruhi oleh perasaan terkejut ketika mengucapkan kata-kata yang salah. Namun, filler 'ok' tidak digunakan oleh pembicara di tengah dan di akhir kalimat.

Berdasarkan temuan tersebut di atas, disarankan untuk peneliti selanjutnya yang tertarik dalam menganalisis filler untuk lebih banyak mengeksplorasi tentang perbandingan penggunaan filler dari penutur asli bahasa inggris dan non-native. Dan yang terakhir, peneliti selanjutnya juga direkomendasikan untuk menganalisis filler yang digunakan saat presentasi membaca teks dan presentasi tanpa membaca teks.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Syafiyah, Syafiyah
Keywords: Fillers; Hesitation; Indonesian EFL learners; Thesis Proposal; Filler; Keragu-raguan; Pelajar EFL Indonesia; Proposal Skrips
Departement: Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Indar Erdiana
Date Deposited: 06 Dec 2016 10:50
Last Modified: 06 Dec 2016 10:50
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4955

Actions (login required)

View Item View Item