Hubungan persepsi risiko online shopping dengan kepercayaan konsumen dalam pembelian produk fashion di toko baju Malang

Azizah, Lutfina Nur (2016) Hubungan persepsi risiko online shopping dengan kepercayaan konsumen dalam pembelian produk fashion di toko baju Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11410043.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pada saat ini marak terjadi kejahatan perdagangan melalui internet sehingga faktor kepercayaan menjadi hal yang sangat penting dalam transaksi online shopping. Faktor yang mempengaruhi kepercayaan diantaranya yaitu risiko dan harga. Risiko dianggap lebih tinggi dalam pembelian secara online dikarenakan terbatasnya kontak fisik konsumen terhadap produk, sehingga konsumen tidak dapat melakukan pengawasan kinerja produk sebelum melakukan pembelian. Hal ini menimbulkan pertanyaan bagi peneliti yang tertuang dalam rumusan masalah pada penelitian ini, yaitu (1) bagaimana tingkat persepsi risiko online shopping di Toko Baju Malang, (2) bagaimana tingkat kepercayaan konsumen di Toko Baju Malang, (3) adakah hubungan persepsi risiko online shopping dengan kepercayaan konsumen dalam pembelian produk fashion di Toko Baju Malang.

ENGLISH:

At this time of rampant traffics is through the Internet so that the trust factor becomes very important in online shopping transactions. Factors affecting confidence are the risks and prices. Higher risk perceived in purchasing online due to the lack of physical contact consumers for products, so that consumers cannot supervise the performance of the product before making a purchase. This raises the question for researcher is contained in the formulation of the problem in this study (1) how the perceived level of risk of online shopping in the Cloths Store of Malang, (2) how the level of consumer confidence in Store Malang, (3) there a relationship of risk perception online shopping with consumer confidence in fashion purchasing products in Cloths store Malang.

The purpose of this study was: (1) to determine the level of risk perception of online shopping in the cloths Store of Malang, (2) to determine the level of consumer confidence in Cloths Store Malang, (3) to prove the relationship of risk perception of online shopping with consumer confidence in Cloths Store Malang
Methods in this study used a quantitative approach to the instrument scale of risk perception and consumer confidence that passed through the content validity ratio (CVR). Samples in this study were as many as 25 customers with using purposive sampling technique.

The results of this study indicated that consumers in Cloths Store Malang has perceived level of risk at a low level with a percentage of 76% and consumer confidence at a high level with a percentage of 92%. The results of data analysis showed a negative correlation between the perceptions of risk in consumer confidence. This was indicated by coefficient r -0.873 and significance of p = 0.00 <0.01 and had a very strong correlation.

Tujuan dari penelitian ini yaitu: (1) untuk mengetahui tingkat persepsi risiko online shopping di Toko Baju Malang, (2) untuk mengetahui tingkat kepercayaan konsumen di Toko Baju Malang, (3) untuk membuktikan adanya hubungan persepsi risiko online shopping dengan kepercayaan konsumen di Toko Baju Malang.

Metode pada penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan instrumen skala persepsi risiko dan kepercayaan konsumen yang melewati content validity ratio (CVR). Sampel pada penelitian ini sebanyak 25 konsumen dengan menggunakan teknik purposive sampling.

Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa konsumen di Toko Baju Malang memiliki tingkat persepsi risiko pada taraf rendah dengan prosentase 76% dan tingkat kepercayaan konsumen pada taraf tinggi dengan prosentase 92%. Hasil analisis data menunjukkan hubungan negatif antara persepsi risiko dengan kepercayaan konsumen. Hal ini ditunjukkan dengan koefisien r -0,873 dan signifikansi p = 0,00 < 0,01 dan memiliki korelasi yang sangat kuat.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Arifin, Zainul
Keywords: Persepsi Risiko; Kepercayaan Konsumen; Risk Perception; Consumer Confidence
Departement: Fakultas Psikologi
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 06 Dec 2016 10:53
Last Modified: 06 Dec 2016 10:53
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4936

Actions (login required)

View Item View Item