Rahmatullaahil ‘Adhiim, Ulin (2016) Etos belajar mahasiswa tahfizh di Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110066.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Perkembangan dunia pendidikan bisa terwujud apabila seluruh aspek dalam pendidikan berjalan secara optimal. Etos selalu dikaitkan dengan persoalan individu, jika persoalan belajar maka disebut etos belajar. Etos belajar merupakan syarat wajib bagi keberhasilan mahasiswa yang berkualitas dan benar-benar kompeten di bidangnya. Etos belajar sangat dibutuhkan bagi mahasiswa, khususnya mahasiswa tahfizh, dimana harus bisa menyeimbangkan antara kuliah dengan hafalan Al-Qur’annya.
Tujuan peneliti ini adalah untuk: (1) mengetahui etos belajar mahasiswa tahfizh di Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang. (2) mengetahui faktor pendukung dan penghambat etos belajar mahasiswa tahfizh di Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang.
Metode yang digunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian lapangan. Instrumen kunci adalah teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, etos belajar mahasiswa tahfizh di Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang termasuk dalam kategori tinggi. Adapun faktor pendukung etos belajar mahasiswa tahfizh adalah motivasi dan harapan mahasiswa yang tinggi, sedangkan penghambatnya adalah kurang baik dalam mengatur waktu antara kuliah dengan hafalan Al-Qur’annya.
ENGLISH:
A development of education could be achieved if all aspects of education run optimally. Ethos is always associated with individual problems, if a problem is in a studying it is called a learning ethos. The ethos of learning is a mandatory requirement for the success of students who are qualified and totally competent in their field.The ethos of learning is necessary for students, especially Tahfidz students, which must be able to balance between studyingin the university andmemorizing Al-Quran.
The researcher’s goalsare (1) To know the learning ethos of tahfizh students at Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang,(2) To knowthe factors of supporting and inhibiting of tahfidz students’learning ethosat Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang.
The method used was a qualitative approach with the type of field research. The key instruments are data collection techniques which are observation, interview and documentation.Data were analyzed by reducing irrelevant data, presented data then made the conclusions.
The results show that the learningethos of tahfidz students at Pondok Pesantren Tahfizhul Qur’an Putri Nurul Furqon Malang isincluded in the high category.The supporting factors of tahfidzstudents’ learning ethos are motivation and high expectations of students, while the inhibitors are less well in managing time between subjects and memorizing Al-Quran.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muslimin, Imam | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Etos Belajar; Mahasiswa Tahfizh; Learningethos; Tahfizh Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:59 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:59 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4913 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |