Agyuni, Milleyna Frenty Qurrota (2022) Pengembangan perangkat pembelajaran LKPD IPA dengan pokok bahasan perpindahan panas menggunakan model pembelajaran accelerated learning. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
18140106.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan IPA merupakan suatu pembelajaran yang memberikan peluang kepada siswa untuk mempelajari dirinya sendiri dan alam sekitar mereka. Pembelajaran IPA dapat berjalan dengan efektif jika menggunakan strategi dan perangkat pembelajaran yang tepat. Akan tetapi berdasarkan dari hasil pengamatan awal yang dilakukan oleh peneliti dengan guru kelas 5 SDN Bumiayu III terdapat permasalahan yang menjadi hambatan atau kendala keberhasilan dan keefektifan siswa. Sebagai bentuk usaha untuk meningkatkan motivasi blajar siswa, peneliti memutuskan untuk mengembangkan suatu media pembelajaran yang diharapkan mampu meningkatkan minat belajar siswa.
Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah untuk mengembangkan produk media pembelajaran berbentuk LKPD dengan menggunakan model pembelajaran Accelerated Learning yang teruji valid, layak untuk di uji cobakan serta menarik untuk digunakan
Penelitian ini juga mengadaptasi model pengembangan ADDIE yang merupakan singkatan dari kata Analyze, Design, Develope, Implement, dan Evaluate, yang mana kata tersebut adalah tahapan-tahapan dalam model pengembangan ADDIE itu sendiri. Teknik pengumpulan data dari penelitian ini menggunakan angket,wawancara, dokumentasi dan observasi
Penelitian yang dilakukan mendapatkan hasil sebagai berikut (1) media yang dikembangkan dinyatakan sangat layak dan valid digunakan dari hasil validasi dari 3 validator. Yakni, validator ahli materi dengan skor 90%, validator ahli media dengan skor 92,5% dan 96% dari ali pembelajaran. (2) media dinyatakan sangat menarik dengan perolehan skor sebanyak 84,61%.
ENGLISH:
Science education is a learning that provides opportunities for students to learn about themselves and their surroundings. Science learning can run effectively if using the right learning strategies and tools. However, based on the results of initial observations and interviews conducted by researchers with grade 5 teachers at SDN Bumiayu III, there are problems that become obstacles or obstacles to student success and effectiveness. As a form of effort to increase students' learning motivation, the researchers decided to develop a learning media that is expected to increase students' interest in learning.
The purpose of this development research is to create learning media products in the form of LKPD using the Accelerated Learning learning model that is tested valid, feasible to be tested and interesting to use.
This research also adapts the ADDIE development model which stands for the words Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate, which are the stages in the ADDIE development model itself. Data collection techniques from this study used questionnaires, interviews, documentation and observations
The research carried out obtained the following results (1) the developed media was declared very feasible and valid to be used from the validation results of 3 validators. Namely, material expert validators with a score of 90%, media expert validators with a score of 92.5% and 96% of Ali learning. (2) the media is stated to be very attractive with a score of 84,61%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nuzulia, Nuril | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | accelerated learning; LKPD; IPA | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130213 Vocational Education and Training Curriculum and Pedagogy |
||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Milleyna Frenty Qurrota Agyuni | ||||||
Date Deposited: | 08 May 2023 10:43 | ||||||
Last Modified: | 08 May 2023 10:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/49065 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |