تعليم المفردات بالخريطة الدلالية في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية بانجيل

Burhanuddin, Muhammad (2015) تعليم المفردات بالخريطة الدلالية في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية بانجيل. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11150015.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Peta Semantik merupakan salah satu strategi pembelajaran terkini yang digunakan dalam kegiatan pembelajaran, khususnya dalam pembelajaran kosakata. Peta Semantik ini memudahkan siswa dalam menghafal kosakata yang baru baik yang terdapat di kitab bahasa Arab maupun kosakata selain yang ada di kitab. Dalam pembuatan peta Semantik, siswa dapat menggunakan kosakata baru yang tidak terdapat di kitab bahasa Arab. Hal ini memungkinkan siswa memperoleh pengetahuan lebih banyak tentang mufrodat baru. Banyak anggapan bahwa pembelajaran kosa kata merupakan pembelajaran yang sulit untuk dihafal. Berdasarkan observasi di MTsN Bangil, kemampuan siswa yang rendah dalam menghafal kosa kata tidak hanya disebabkan oleh anggapan mereka bahwa pembelajaran kosakata itu tidak penting, namun juga karena strategi yang digunakan tidak efektif yakni, siswa hanya membaca kosakata saja tanpa menghafalnya. Jadi, peneliti ingin memperbaiki dan meningkatkan kemampuan siswa dalam pembelajaran mufrodat menggunakan peta semantik.

Adapun tujuan penelitian ini: (1) Mengetahui pembelajaran kosakata menggunakan peta semantik di MTsN Bangil. (2) Mengetahui efektifitas pembelajaran kosakata menggunakan peta semantik di MTsN Bangil.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian eksperimen. Sumber data pada penelitian ini adalah guru bahasa Arab dan siswa. Instrumen pengumpulan data adalah observasi, angket dan tes.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran kosakata menggunakan peta semantik yang digunakan oleh peneliti efektif untuk meningkatkan penguasaan dan hafalan siswa dalam pelajaran kosakata. Dan hal ini dapat penulis lihat dari hasil interview dan hasil tes antara kelas eksperimen dan kelas kontrol, yaitu hasil tes menunjukkan bahwa hasil t hitung adalah 7,14 lebih besar dari signifikansi 2,39 = 1% dan 1,68 = 5% dan hasil dari t test ini adalah diterima. Jadi, pembelajaran kosakata menggunakan peta semantik di MTsN Bangil adalah efektif.

ENGLISH:

Semantic mapping is one of the newest learning strategy that used in learning activity, particularly in learning vocabulary. The semantic mapping gives fasilties to students for memorizing new vocabularies that exist in arabic book and doesn’t exist in it. Semantic mapping makes easier for students to find new vocabularies that dosen’t exist in arabic book. This matter enable for the students to get more knowledge about new vocabularies. There are many opinion that learning vocabulary is a difficult lesson to remember. Based on the observations in Junior High School (MTsN) Bangil, low ability of students in remembering vocabulary is not only caused by opinion that learning vocabulary is not an important lesson, but it also caused by learning strategy used is not efferctive like learning vocabulary by just reading it not remembering the vocabularies. So, The researcher wanted to improve and enhance the capability of students in learning vocabularies by semantic mapping.

The purpose of this thesis is: (1) Determine learning vocabularies by using semantic mapping in Junior High School (MTsN) Bangil. (2) Determine the effectiveness of learning vocabularies by using semantic mapping in Junior High School (MTsN) Bangil.

This thesis is done with quantitative approach which using experimental research. The respondent that become the source of data in this study are teachers and students that learning Arabic language. The data collection instruments in this research are observation, questionnaire and tests.
The results showed learning vocabularies by using semantic mapping that used by researchers is effective to improve the ability and the memorizing of students in the learning vocabularies. And this could be seen by the results of the test between the experimental class and control class, the test results indicate that the value of t is 7.14, greater than the significance of 2.39 = 1% and 1,68 = 5% and this result of t test is accepted, learning vocabularies by using semantic mapping in Junior High School (MTsN) Bangil is effective.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Hilmi, Danial
Keywords: تعليم المفردات، الخريطة الدلالية. Pembelajaran Mufrodat; Semantik Mapping; Learning Vocabularies; Semantic Mapping
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 06 Dec 2016 10:57
Last Modified: 06 Dec 2016 10:57
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4896

Actions (login required)

View Item View Item