Muhtar, Ruslin H. (2016) Pembinaan kecerdasan interpersonal dalam pembelajaran ilmu pengetahuan sosial siswa kelas VII MTs Surya Buana Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10130125.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kegiatan pendidikan di Indonesia, lebih banyak difokuskan dalam pengembangan kemampuan berfikir siswa dari pada bentuk kecerdasan yang lain, Howard Gardner merubah cara pandang masyarakat pada umumnya, khususnya bagi para orang tua dan guru dengan teori multiple intelegensi, Gardner membagi kecerdasan menjadi 8 kecerdasan salah satunya kecerdasan interpersonal. Setiap anak didik berbeda dalam minat, kemampuan, kesenangan, pengalaman, dan cara belajar. Siswa tertentu lebih mudah belajar melalui dengar-baca (auditif), siswa lain melalui melihat (visual), sementara yang lain melalui bergerak (kinestetik). Sewajarnya pendidikan dan pengajaran, diarahkan untuk membina dan menumbuhkan potensi-potensi yang ada dalam diri siswa. Anak yang memiliki kecerdasan interpersonal cenderung mudah membangun relasi sosial, mempertahankan relasi dan mudah diterima dilingkungan sosialnya.
Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui kecerdasan interpersonal dalam pembelajaran ilmu pengetahuan sosial siswa kelas VII MTs Surya Buana. Bagaimana strategi pembinaan kecerdasan interpersonal dalam pembelajaran ilmu pengetahuan sosial siswa kelas VII MTs Surya Buana. Eksperimen ini diharapkan mampu memberikan sumbangsih dan manfaat baik secara akademis dan aplikatif bagi pengembangan keilmuan terutama dalam pendidikan.
Penelitian yang dilaksanakan oleh penulis merupakan jenis penelitian deskriptif kualitatif dengan prosedur pengumpulan data dilapangan, penulis menggunakan metode observasi, interview/wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data penulis menggunakan analisis deskriptif kualitatif, berupa perkataan dari sumber data, atau kegiatan yang diamati, dengan demikian penulis berupaya menggambarkan secara menyeluruh keadaan yang ada dilapangan tentang kecerdasan interpersonal siswa serta strategi pembinaan kecerdasan interpersonal di MTs Surya Buana.
Hasil penelitian, menunjukkan bahawa Kecerdasan interpersonal siswa MTs Surya Buana sangat baik, siswa yang memiliki kecerdasan interpersonal mampu menjiwai dan bersikap memahami situasi sosial, sikap empati, etika sosial, kesadaran diri, sikap toleransi dan berkomunikasi dengan baik serta santun. Mampu membangun relasi sosial dan menjalin hubungan antar personal dengan baik sehingga tercipta suasana pembelajaran yang menyenangkan.
ENGLISH:
In Indonesia, a lot more focused in the development of the ability of students to think in the other forms of intelligence, Howard Gardner changed the viewpoints community at large, especially for parents and teacher with multiple intelligence theory. Gardner divide into 8 intelligence quotient one interpersonal intelligence. Every student is different in interests, abilities, experience, fun, and how to learn. Certain students are more easily learned through hearing-read (auditif), other students through the vision (visual), while others are through moving (kinaesthetic). In the process of education and instruction, geared to fostering students ' personality and grow potential-potential that exists within students. Children who have interpersonal intelligence tend to easily build social relationships, maintaining relationships and easily accepted in his social surroundings.
The goal in this research is to know the interpersonal intelligence in learning social science grade VII MTs Surya Buana. How do coaching strategies interpersonal intelligence in learning social science grade VII MTs Surya Buana. This experiment is expected to give contribution and benefit both academically and applicative scientific development for especially in education.
Research undertaken by the author is a kind of qualitative descriptive study, with field data collection procedure, the author uses the method of observation, interview and documentation. To analyze the data, author using analysis of qualitative descriptive, Words from the data source, or an activity that was observed, thus the author attempts to describe the existing State of the overall field of interpersonal intelligence students as well as the strategy of the construction of the interpersonal intelligence in MTs Surya Buana.
The results of research, showed that interpersonal Intelligence students MTs Surya Buana, is very good, students who have interpersonal intelligence is able to animate and be understand the social situation, the attitude of empathy, social ethics, self awareness, attitudes of tolerance and communicate well and manners. Able to build social relationships and establish personal relationships with both, so created a fun learning atmosphere.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kecerdasan Interpersonal Pembelajaran; Ilmu Pengetahuan Sosial; Interpersonal Intelligence Learning; Social Sciences | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:57 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:57 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4895 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |