Responsive Banner

Development of teaching material based on multimedia flip book to improve understanding of concept on IPS terpadu subject in MTSN Malang II

Fatimatuzahro, Fatimatuzahro (2015) Development of teaching material based on multimedia flip book to improve understanding of concept on IPS terpadu subject in MTSN Malang II. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
11130095.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT

One of the perfect way to creat learning that interesting for student is by using media. Media able to appreciate the diversity characteristic of tudents, especially in lesson IPS Terpadu that still so many using lecture methode. Therefore, it needs to be able to increase the understanding of concept of student especially in lesson IPS Terpadu on interaction human and the environment subject matter. In the form, in this media supported by animation, image and also good video.

The goals of this research is to produce a media product based on multimedia flip book have wish to increase understanding of concept that viewed by pre-test and post test. The methode using in this esearch is using Borg and Gall model. Reseracher adpted the model of Borg and Gall to be four steps they are , prelimanry steps, development of product step, validation and revision step and trying in fied step. This reserach development is doing at MTsN Malang II with 30 subject.

The result of this development of teaching material based on multimedia flip book in interaction human and the environment subject matter class VII has get valid criteria with the result of questionnaire from material expert reach 83%, questionnaire from design and media expert reach 95 %, and the teacher of IPS Terpadu subject in class VII MTsN Malang II reach 87%and the student questionnaire reach 97%.

Based on the product media trial, class VII reach higher of score after giving treatment that is using learning media with multimedia flip book then before giving treatment using multumedia flip book . Accounting using uji T with taraf kesalahan 5%, get from result of hasil hitung (7,780) > (2,040). Based on the criteria of feasibility if Thitung higher than Ttable so Ha accepted and Ha rejected that has meaning that there is differential between before giving treatment using multimedia flip book and after giving treatment using multimedia flip book can be shown from average of pre-test get 42.6 and the post test get 72.6 . Therefore, can be conclude that development of teaching material based on multimedia flip book on IPS Terpadu class VII subject is valid and effective to be applicated.

ABSTRAK

Salah satu cara yang tepat dalam menciptakan pembelajaran yang menyenangkan bagi siswa adalah dengan mengunakan media. Media mampu menghargai keberagaman karakteristik siswa, khususnya pada mata pelajaran IPS yang masih sering manggunakan metode ceramah. Oleh sebab itu, dibutuhkan media pendukung sehingga mampu meningkatkan pemahaman konsep siswa khususnya pada mata pelajaran interaksi manusia dan lingkungan. Bentuk penyajian pada media ini didukung dengan animasi , gambar dan juga video yang tepat.

Tujuan peneitian pengembangan ini adalah menghasilkan sebuah produk berupa media pembelajaran berbasis flip book yang diharapkan mampu meningktkan pemahaman konsep siswa yang dilihat dari nilai post test dan pre test.Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan Borg and Gall. Peneliti mengadaptasi model Borg and Gall menjadi empat tahap, yaitu tahap pra-pengembangan, tahap pengembangan produk, tahap validasi dan revisi dan tahap uji lapangan. Penelitian ini dilaksanakan di MTsN Malang II dengan subjek uji coba sebanyak 30 siswa.

Hasil dari pengembangan media pembelajaran berbasis flip book dengan materi interaksi manusia dan lingkungan kelas VII B telah memenuhi kriteria valid dengan hasil angket validasi yang diuji oleh ahli materi mencapai 83%, uji ahli desain mencapai 95%, dan guru IPS MTsN Malang II mencapai 87%dan angket siswa mencapai 97%.

Berdasarkan hasil uji lapangan, ada perbedaan sebelum dan sesudah siswa menggunakan media . Perhitungan dilakukan menggunakan Uji t dengan taraf kesalahan 5%, dapat dari hasil hitung (7,780) > (2,040). Berdasarkan Thitung lebih besar dari Ttabel maka Ha diterima sehingga dapat disimpulkan ada perbedaan sebelum dan sesudah mendapat perlakuan melalui media flip book dapat dilihat dari rata-rata 42,6 menjadi 72,6. Oleh sebab itu, dapat disimpulkan bahwa multimedia flip book valid untuk diaplikasikan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ali, Nur
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDAli, NurUNSPECIFIED
Keywords: Development; Learning media; Multimedia Flip book; Undertanding of concept; Interaction human and the environment; Pengembangan; Media Pembelajaran; Multimedia Flip book; Pemahaman konsep; Interaksi Manusia dan Lingkungan
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Koko Prasetyo
Date Deposited: 17 Mar 2023 10:41
Last Modified: 17 Mar 2023 10:41
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48524

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item