Pertiwi, Dina Eka (2012) Rhetorical figures in Advertising Slogans. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Full text)
08320094.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Rhetorical figures as a strategy of persuasion are widely used in advertising today, especially in print advertising. Compared to advertisements that do not contain of rhetorical figures, advertisements containing rhetorical figures may more lead to consumer liking and memorability. Rhetorical figures can be used to enhance the effect of the advertisement’s literal message. It also tends to suggest more than what literal words expressed in an advertisement. In accordance with that, the advertising slogan is an example of print advertising which uses rhetorical figures in persuading the audience. However, the scholarly research on advertising slogans is sparse and there is a lack of academic research done on the language of advertising slogans. Therefore, this research attempts to analyze the use of rhetorical figures in advertising slogans.
Considering to the significance of the research, this research has two objectives. The first objective is to find out the rhetorical figures used in advertising slogans. The second objective is to describe how the rhetorical figures used in advertising slogans. In conducting this research, the researcher uses descriptive qualitative method since the data are analyzed and described as they are; the words and sentence of advertising slogans. The advertising slogans were analyzed by using the classification of modes of figuration and rhetorical operations. Then, the advertising slogans were also classified based on their type. The data source is taken from http://www.quotations.me.uk/famous-slogans/.
After doing the research, the researcher has discovered that the use of rhetorical figures, specifically schemes and tropes, is used widely in advertising slogans. However, scheme is more frequently used rather than tropes because scheme can give the stronger impression when the audience firstly read or heard. Besides, there any combination of rhetorical figures used in advertising slogan by combining the two effects of using scheme and trope. The result also finds that there is stylistic or linguistic strategy and the linguistics violation employed in advertising slogan to appeal and raise the curiosity of the audience. In addition, it reveals that the type of provocation or motivating and personality advertising slogan is used more than other types of advertising slogan and there is none of advertising slogan used the descriptive type. This research is expected to be a beneficial reference for those who are going to study the similar field. Finally, it is suggested to the next researchers who are interested in studying advertising slogan to use or even combine other related disciplines of rhetoric, such as persuasive, stylistics or linguistics strategies.
ABSTRAK
Rhetorical figures sebagai salah satu strategi persuasi sekarang banyak digunakan dalam periklanan Dibandingkan dengan iklan yang tidak menggunakan rhetorical figures, iklan yang menggunakan rhetorical figures lebih menarik minat dan tertanam di dalam ingatan konsumen. Rhetorical figures dapat digunakan untuk meninngkatkan efek dari pesan harfiah sebuah iklan. Rhetorical figures juga memberikan kesan yang lebih dari sekedar kata-kata harfiah yang diungkapkan dalam sebuah iklan. Sehubungan dengan itu, slogan periklanan merupakan contoh periklanan cetak yang menggunakan rhetorical figures untuk membujuk pemirsanya. Namun demikian, jarang ada penelitian ilmiah tentang slogan periklanan dan penelitian akdemik tentang bahasa dalam slogan periklanan juga sangat terbatas. Oleh karena itu, penelitian ini berusaha untuk menganalisa penggunaan rhetorical figures dalam slogan periklanan.
Melihat dari kegunaan penelitian, penelitian ini memilki dua tujuan. Tujuan pertama adalah untuk menemukan rhetorical figures dalam slogan periklanan. Tujuan kedua ialah untuk mendeskripsikan bagaiman rhetorical figures digunakan dalam slogan periklanan. Dalam melaksanakan penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif sebab data dianalisa dan dideskripsikan sebagaimana mestinya; kata-kata dan kalimat dalam slogan periklanan. Slogan periklanan dianalisa dengan menggunakan pengklasifikasian dari modes of figuration dan rhetorical operations. Kemudian, slogan periklanan juga dianalisa berdasarkan tipenya masing-masing. Data dan sumbernya diambil dari http://www.quotations.me.uk/famous-slogans/.
Setelah melakukan penelitian, peneliti menemukan bahwa penggunaan rhetorical figures, lebih spesifiknya penggunaan scheme dan trope, banyak digunakan dalam slogan periklanan. Namun demikian, scheme lebih sering digunakan daripada trope karena scheme dapat memberikan kesan yang lebih kuat ketika pemirsa membaca atau mendengar slogan saat pertama kali. Disamping itu, terdapat perpaduan rhetorical figures yang digunakan dalam slogan periklanan dengan menggabungkan dua efek penggunaan scheme dan trope. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa ada gaya bahasa atau strategi linguistik yang digunakan dalam slogan periklanan untuk menarik dan meningkatakan minat pemirsa. Sebagai tambahan, hasil penelitian juga menunjukkan bahwa tipe provokasi dan motivasi serta personality slogan lebih banyak digunakan dibandingkan dengan tipe slogan periklanan lainnya, dan bahkan tidak ada satupun slogan periklanan yang menggunakan tipe deskriptif. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi referensi yang bermanfaat bagi mereka yang akan meneliti bidang yang sama. Akhirnya, peneliti menyarankan untuk peneliti selanjutnya yang berminat untuk mempelajari tentang slogan periklanan agar menggunakan atau bahkan memadukan kajian lain yang berhubungan dengan rhetoric, seperti strategi persuasi, gaya bahasa atau strategi linguistik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Octaberlina, Like Raskova | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Rhetorical Figures; Modes of Figuration; Rhetorical Operation; Advertising Slogan; Rhetorical Figures; Modes of Figuration; Rhetorical Operation; Slogan Periklanan | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Nada Auliya Sarasawitri | ||||||
Date Deposited: | 15 Mar 2023 11:02 | ||||||
Last Modified: | 15 Mar 2023 11:02 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48402 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |