Rosyida, Alfian (2015) Pengaruh perhatian orangtua terhadap hasil belajar Siswa Kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11130044.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Masa remaja merupakan masa pencarian jati diri seorang anak, rasa keingintahuan yang tinggi pada remaja mengakibatkan tidak sedikit remaja yang terjerumus kedalam pergaulan yang salah sehingga mengganggu proses belajarnya. Dalam hal ini Orangtua sebagai sosok terdekat perlu untuk menjalin hubungan baik dengan anak sehingga seorang anak mampu bersikap terbuka dengan orangtua.
Berdasarkan uraian diatas maka penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk (1) mengetahui tingkat perhatian orangtua siswa kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung, (2) mengetahui tingkat hasil belajar siswa kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung,(3) mengetahui pengaruh perhatian orangtua terhadap hasil belajar siswa kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung terdiri dari 3 kelas dengan jumlah keseluruhan 105 siswa dan sebanyak 81 siswa menjadi sampel. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan pendekatan korelatif. Uji hipotesis dengan menggunakan regresi linier sederhana dan Uji t.
Berdasarkan analisis data yang diperoleh dari hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) tingkat perhatian orangtua siswa kelas XI IPS di MAN Tulungagung tergolong kategori baik. (2) tingkat hasil belajar siswa kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung tergolong kategori sangat baik (3) ada pengaruh antara perhatian orangtua dengan hasil belajar siswa kelas XI IPS di MAN 1 Tulungagung.
ABSTRACT
Adolescence is an era for searching an identity. A high curiosity for adolescents sometimes resulting a risk to fall into a wrong intercourse till disturbing their learning process. In this case, parents as the closer persons need to build a very good or strong relationship with their children, so that the children are able to be open with them.
Based on the explanation above, this research was conducted in order to 1) determine the parental attention degree of social studies 2nd grade students of MAN 1 Tulungagung, 2) determine the learning outcome level of social studies 2nd grade students of MAN 1 Tulungagung, 3) determine the influence of parental attention on learning outcome of social studies 2nd grade students of MAN 1 Tulungagung. The populations of this research are all 2nd grade students of social studies in MAN Tulungagung that consist of 3 classes by amount of 105 students and the samples are 81 students. The method used is a quantitative with correlative approach and the hypothesis testing used simple linier regression and t-test.
The results show, 1) the parental attention degree of social studies 2nd grade students in MAN 1 Tulungagung classified in a good category, 2) the learning outcome level of 2nd grade students in MAN 1 Tulungagung categorize in a very good category, and 3) there is influence of parental attention with learning outcome of social studies 2nd grade students in MAN 1 Tulungagung.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mustikawan, Alfin | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Perhatian Orangtua dan Hasil Belajar; Parental Attention and Learning Outcome | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 15 Mar 2023 10:54 | ||||||
Last Modified: | 15 Mar 2023 10:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48394 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |