Dumilah, Retno (2019) The Archetype of Hero in Mike Carey’s The Girl With All The Gifts. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
14320099.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
A Hero is the main character whose pattern often appears as a helper. A hero has an important role in the story, like hero must do action, sacrifice, dealing with death and growth. In this case, the researcher is interested in analyzing the hero patterns depicted in the main character in a story.
This study examines the hero archetype of Mike Carey’s The Girl with All The Gifts. The story in this novel is centered on Melanie, a second generation who are faced with two choices. She must protect her group and her generation. Both have differences that make Melanie choose one for the sake of life in the future. Melanie struggles to find self-identity and survive. Therefore, the researcher wants to find Melanie’s pattern as a hero which are reflected in this novel.
This study applies literary criticism to bridge the analysis process. The purpose of this research is to find the hero pattern described by Melanie in Mike Carey's The Girl with All The Gifts. In addition, the researcher focuses on the characterization of Melanie and dramatic function of a hero. The researcher also applies archetype theory by Christopher Vogler in analyzing the dramatic function of a hero described by the main character in a novel.
The results of this study show that the mythology of a hero archetype reflected on Melanie can be shown on dramatic function.In this novel Melanie motif of mythology described as hero because Melanie is the main character that has compassion, love, curiosity, self-reflection, intelligence, empathy, and engages with the world. All of themshow that Melanie as a hero has the intelligence to protect herself or her group from enemy attacks.Then, the pattern of Melanie as a hero can be found in the dramatic function of a hero in which are actions, sacrifices, growth and dealing with death. Melanie deserves to be called a hero because she has the characteristics related to myth and patterns of heroes found in hero archetypes. In the end of the story, Melanie found her identity and built a school for new generation.
ABSTRAK
Pahlawan adalah karakter utama yang polanya sering muncul sebagai penolong. Seorang pahlawan memiliki peran penting dalam cerita, seperti pahlawan harus melakukan tindakan, berkorban, berurusan dengan kematian dan pertumbuhan. Dalam hal ini, peneliti tertarik untuk menganalisis pola-pola pahlawan yang digambarkan dalam karakter utama dalam sebuah cerita.
Penelitian ini meneliti pola dasar pahlawan dari novel The Girl with All The Gifts karya Mike Carey. Kisah dalam novel ini berpusat pada Melanie, generasi kedua yang dihadapkan pada dua pilihan. Dia harus melindungi kelompoknya dan generasinya. Keduanya memiliki perbedaan yang membuat Melanie memilih salah satunya demi kehidupan di masa mendatang. Melanie berjuang untuk menemukan identitas diri dan untuk bertahan hidup. Oleh karena itu, peneliti ingin menemukan pola Melanie sebagai pahlawan yang tercermin dalam novel ini.
Penelitian ini menggunakan kritik sastra untuk menjembatani proses analisis. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan pola pahlawan yang dijelaskan oleh Melanie dalam novel The Girl with All The Gifts karya Mike Carey's. Selain itu, peneliti berfokus pada karakter Melanie dan fungsi dramatis seorang pahlawan. Peneliti juga menerapkan teori pola dasar oleh Christopher Vogler dalam menganalisis fungsi dramatis seorang pahlawan yang digambarkan oleh tokoh utama dalam sebuah novel.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mitologi arketipe pahlawan tercermin pada Melanie dapat ditampilkan pada fungsi dramatis. Dalam novel ini motif mitologi Melanie digambarkan sebagai pahlawan karena Melanie adalah karakter utama yang memiliki belas kasih, cinta, rasa ingin tahu, refleksi diri, kecerdasan, empati, dan ingin terlibat dengan dunia. Semua karakter tersebut menunjukkan bahwa Melanie sebagai pahlawan memiliki kecerdasan untuk melindungi dirinya sendiri atau kelompoknya dari serangan musuh. Kemudian, pola Melanie sebagai pahlawan dapat ditemukan dalam fungsi dramatis seorang pahlawan seperti tindakan, pengorbanan, pertumbuhan dan berurusan dengan kematian. Melanie pantas disebut pahlawan karena ia memiliki karakteristik yang terkait dengan mitos dan pola pahlawan yang ditemukan dalam arketipe pahlawan. Di akhir cerita, Melanie menemukan identitasnya dan membangun sekolah untuk generasi baru.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muniroch, Sri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Archetype; Hero; Hero Archetype Arketipe, Pahlawan, Arketipe Pahlawan | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 14 Mar 2023 09:15 | ||||||
Last Modified: | 14 Mar 2023 09:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48348 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |