Kurniasari, Nurfitria (2013) Implementasi Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran IPS Ekonomi di Madrasah Tsanawiyah Negeri ( MTsN) Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (fulltext)
09130121_fulltext.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Implementasi pendidikan karakter pada pembelajaran merupakan penerapan karakter melalui proses pembelajaran. Pendidikan tidak hanya membangun kognitif, tetapi juga membuat keseimbangan bangunan kognitif, afektif, dan psikomotor. Membangun kepribadian peserta didik menjadi bulat dan utuh. Kurikulum sekolah yang demikian berat, dan hampir-hampir dipenuhi pada pengembangan kognitif belaka, sedang pengembangan afektif dan psikomotor kurang mendapatkan perhatian. Dengan sistem ujian akhir sekolah nasional seperti saat ini yang mengecilkan arti perkembangan afektif dan psikomotor, menjadikan peserta didik hanya memperkuat kognitifnya, dan mengabaikan nilai serta moral yang seharusnya menjadi penyeimbang dalam hidupnya. Yang sebenarnya pengembangan ketiganya secara seimbang akan memiliki arti yang sangat penting dalam pembentukan akhlak mulia, watak dan karakter peserta didik.
Penelitian ini dilaksanakan di MTsN Tulungagung, dengan objek penelitian pembelajaran IPS Ekonomi. Adapun tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah; 1) untuk mengetahui implementasi pendidikan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi di MTsN Tulungagung, 2) untuk mengetahui bagaimana strategi penerapan pendidikan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi dan 3) faktor pendukung dan penghambat pendidikan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi di MTsN Tulungagung.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan jenis penelitian kualitatif. Adapun penelitian ini terbatas pada penerapan pendidikan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi yang pada akhirnya diharapkan mampu memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang penerapan pendidikan karakter. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode wawancara mendalam (in- depth interview), observasi (observation), dan studi dokumenter (documentary study). Penelitian ini terdiri dari tiga tahapan, yaitu; 1) pra lapangan, 2) pekerjaan lapangan, dan 3) analisis data.
Implementasi pendidikan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi di MTsN Tulungagung meliputi penyusunan silabus berkarakter, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) berkarakter, dan evaluasi pembelajaran. Silabus disusun berdasarkan pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, sedangkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) dikembangkan dari silabus. Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) mencakup 3 kegiatan, yaitu kegiatan pendahuluan, kegiatan inti, dan kegiatan penutup. Pada kegiatan inti terdapat beberapa kegiatan antara lain, eksplorasi, elaborasi, dan konfirmasi. Sedangkan evaluasi dilakukan melalui beberapa teknik, diantaranya tes unjuk kerja, tes sikap, dan tes tulis. Bentuk instrumen berupa pedoman pengamatan kinerja siswa, pedoman pengamatan sikap, dan soal uraian. Strategi pembentukan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi meliputi; 1) keteladanan, 2) penanaman kedisiplinan, 3) pembiasaan, 4) menciptakan suasana yang kondusif, dan integrasi. Sedangkan faktor pendukung dan penghambat implementasi pendidikan karakter pada pembelajaran IPS Ekonomi diantaranya: a) Faktor pendukung, meliputi: (1) suasana belajar, (2) cara mengajar, (3) minat, (4) motivasi, dan (5) intelegensi, dan b) Faktor penghambat, meliputi: (1) keluarga, (2) media massa, (3) alat pembelajaran, dan (4) kelelahan.
ABSTRACT
Implementation of character education in learning a character through the application of the learning process. Education is not only a cognitive construct, but also makes building a balance of cognitive, affective, and psychomotor. Learners build a rounded personality and intact. School curriculum is so heavy, and almost filled the mere development of cognitive, affective and psychomotor development were received less attention. By the end of the examination system such as the current national school down the significance of the affective and psychomotor development, make students only strengthens cognitive, and ignore the values and morals that should be a balance in his life. Actual development in a balanced three will have great significance in the formation of noble character, temperament and character of students.
The research was conducted in MTsN Tulungagung, with the object of study of Economics social studies learning. The objectives of this research are: 1) to determine the implementation of character education in learning social studies in Economics MTsN Tulungagung, 2) to determine how the implementation of character education strategies on Economic Social learning and 3) enabling and inhibiting factors in social studies learning character education economy in MTsN Tulungagung.
The approach used in this study is a qualitative descriptive with kind qualitative research. The study is limited to the implementation of character education in social studies learning economy, which in turn is expected to provide a deeper understanding of the application of character education. Data collection techniques in this study were calculated using in-depth interviews (in-depth interviews), observations (observation), and documentary studies (documentary study). The study consisted of three phases, namely: 1) pre-field, 2) field work, and 3) data analysis.
Implementation of character education in learning social studies in MTsN Tulungagung Economics syllabus includes character development, Lesson Plan (RPP) character, and evaluation of learning. Syllabus prepared by the Education Unit Level Curriculum development, while the Lesson Plan (RPP) was developed from the syllabus. Lesson Plan (RPP) includes three activities, namely the introduction of activities, core activities, and closing activities. On core activities, there are several activities, among others, exploration, elaboration, and confirmation. While the evaluation is done through several techniques, including performance tests, attitude tests, and written tests. Form a guidance instrument observations of student performance, attitude observation guidelines, and about the description. Strategy formation of character on Economic Social learning include: 1) exemplary, 2) investment discipline, 3) habituation, 4) create a conducive atmosphere, and integration. While the factors supporting and inhibiting the implementation of character education in social studies learning economy are: a) the supporting factors, including: (1) learning environment, (2) teaching, (3) interest, (4) motivation, and (5) intelligence, and b) inhibiting factors, including: (1) family, (2) mass media, (3) learning tools, and (4) fatigue.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Implementasi Pendidikan Karakter; Pembelajaran IPS Ekonomi Implementation of Character Education; Social Learning Economics | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 09 Mar 2023 11:23 | ||||||
Last Modified: | 09 Mar 2023 11:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/48124 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |