Fitern, Heris Hulay (2014) Pemanfaatan audio-visual video untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar sejarah Siswa Kelas X-3 MAN 3 Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130112.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Media Pembelajaran adalah wadah atau perantara yang memuat suatu pesan dengan tujuan yang ingin dicapai adalah terjadinya proses belajar pada diri penerima pesan (anak didik). Audio-Visual Video merupakan suatu Medium yang berbasis Audio yang dikombinasikan dengan gambar yang bergerak secara sekuensial. Dalam penelitian ini dikhususkan pada mata pelajaran Sejarah karena mata pelajaran Sejarah adalah suatu kajian ilmu yang mempelajari tentang masa lalu jadi memerlukan media pembelajaran untuk mempermudah dalam penyampaian materi kepada siswa. Motivasi dan prestasi siswa yang masih rendah akan menjadi penghambat dalam proses penerimaan ilmu sejarah kepada siswa, dengan pemanfaatan audio-visual video ini diharapkan dapat meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa.
Tujuan penelitian ini adalah: (1)mendeskripsikan proses perencanaan pemanfaatan audio-visual video untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar sejarah kelas X-3 MAN 3 Kediri. (2) mendeskripsikan proses pelaksanaan pemanfaatan audio-visual video untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar sejarahkelas X-3 MAN 3 Kediri. (3) mendeskripsikan proses dan hasil penilaian pemanfaatan audio-visual video untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar sejarahkelas X-3 MAN 3 Kediri.
Penelitian ini dilakukan di MAN 3 Kediri menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK) dilaksanakan sebanyak tiga siklus dengan 4 tahap, yaitu: (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) pengamatan, (4) refleksi. Instrumen kunci pada penelitian ini adalah peneliti sendiri. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dokumentasi untuk data kualitaif sedangkan untuk data kuantitatif menggunakan lembar observasi motivasi dan ulangan harian. analisis data dilakukan dengan menggunakan reduksi data, pemaparan data dan menarik kesimpulan.Uji keabsahan data dilakukan dengan teknik triangulasi yaitu triangulasi teknik dan triangulasi sumber.
Hasil pada penelitian ini berupa, (1) proses perencanaan penelitian ini terdapat tiga kali siklus dengan 7 kali pertemuan selama 2 bulan. (2) dalam proses pelaksanaannya berjalan dengan baik, siswa bersemangat mengikuti proses pembelajaran di dalam kelas. (3) terlihat peningkatan motivasi belajar siswa pada siklus Isebesar 37,9%, siklus II 70,6%, siklus III 63,7%, sedangkan untuk prestasi belajar siswa meningkat pada siklus I sebesar 16,1%, siklus II 22,5% siklus III
12,9%.
ABSTRACT
The Media Learning is a container or intermediate that contains a message with the goal to be achieved is the process of learning to self-recipients of the message (the students). Audio - Video Visual is an audio based medium that combined with moving images sequentially. In this study is devoted to the subjects of history because history is the subject of a study of the study of the past so requires learning media to facilitate the delivery of content to students. Motivation and achievement of students who are low will become an obstacle in the process of admission to students of history of science, with the use of audio- visual video is expected to increase motivation and student achievement.
The purposes of this study are: ( 1 ) describe the process of planning the use of audio-visual video to increase motivation and learning achievement history class X - 3 The State Islamic Senior High School 3 Kediri . ( 2 ) describe the process of implementing the use of audio - visual video to increase motivation and learning achievement history class X - 3 The State Islamic Senior High School 3 Kediri. ( 3 ) describe the results of the assessment process and the use of audio- visual video to increase motivation and learning achievement history class X - 3 The State Islamic Senior High School 3 Kediri.
This research was conducted in The State Islamic Senior High School 3 Kediri using a qualitative approach to classroom action research (CAR) conducted three cycles with 4 stages, namely: (1) planning, (2) implementation, (3) observation, (4) reflection. Key instrument in this study is the researchers themselves. Data collection techniques used were observation, interviews, documentation for the data Qualitative while for quantitative data using observation sheets motivation and daily tests. Data analysis is done by using data reduction, exposure data and draw conclusions. Test the validity of the data was done by using triangulation is triangulation and triangulation techniques.
The results in this study are: (1) the study planning process there are three cycles with 7 sessions over 2 months. (2) The implementation process goes well, students are eager to follow the learning process in the classroom. (3) a clear increase student motivation in the first cycle of 37.9 %, 70.6 % second cycle, third cycle of 63.7 % , while for increased student achievement in the first cycle of 16.1 % , second cycle 22.5 % third cycle of 12.9 %.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Audio-Visual Video; Motivasi, Prestasi dan Sejarah; Audio-Visual Video; Motivation; Achievement and History | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 07 Mar 2023 09:49 | ||||||
Last Modified: | 07 Mar 2023 09:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47944 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |