Sabrina, Yunita Dwi (2016) Hubungan efikasi diri dengan konstruksi peran orang tua pada ibu wali murid kelas VI SDI Almaarif 02 Singosari dalam mendidik agama anak usia sekolah. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11410063.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dengan konstruksi peran orang tua pada ibu wali murid kelas VI SD Islam Almaarif 02 Singosari mendidik agama anak usia sekolah. Responden dalam penelitian ini adalah ibu wali murid kelas VI SD Islam Almaarif 02 Singosari yang berjumlah 64 orang. Penelitian ini menggunakan penelitian populasi karena populasi dibawah 100 orang.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan instrumen penelitian berupa skala, yaitu skala efikasi diri dalam mendidik agama anak dan skala konstruksi peran orang tua. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif antara efikasi diri ibu dalam mendidik agama anak dengan konstruksi peran yang berpusat pada orang tua dan konstruksi peran yang berpusat pada kerjasama yang masing-masing memiliki nilai R dan signifikansi sebesar R=0,477 dan p=0,00 ; R= 0,260 dan p=0,038. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa efikasi diri ibu dalam mendidik agama anak memiliki hubungan negatif dengan konstruksi peran yang berpusat pada sekolah, adapun nilai R= -0,342 dan p=0,06.
ABSTRACT
This research aimed to understand the corelation between self-efficacy and parent role construction among sixth grade students of SD Islam Almaarif 02’s mother in educating about religion to school-age children. The respondents of this research are 64 sixth grade students of SD Islam Almaarif 02’s mother. This research uses a population research because the total of population under 100 people.
The method which used in this research is quantitative with the research instrument organized by scale, that are self efficacy in educating about religion to school-age children scale and parent role construction scale. The main result of this research shows that there are positive correlation among self efficacy of sixth grade students of SD Islam Almaarif 02’s mother in educating about religion to school-age children with parent focused role construction and partnership focused role construction which has R and significance value about R=0,477 and p=0,00; R= 0,260 and p=0,038. The other result of this research shows that there is negative correlation between self efficacy among sixth grade students of SD Islam Almaarif 02’s mother in educating about religion to school-age children with school focused role construction which the R and significance value about R=0,342 and p=0,06.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sa'diyah, Elok Halimatus | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Efikasi Diri; Konstruksi Peran Orang Tua; Ibu; Anak Usia Sekolah; Self-Efficacy; Parent Role Construction; Mother; School-Age Children | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 07 Mar 2023 09:58 | ||||||
Last Modified: | 31 Mar 2023 12:50 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47913 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |