Nurjannah, Siti Laila (2014) Hubungan antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD Smart Kid dan PAUD Sahabat Ananda Kecamatan DAU. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10410177.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
The world of education is the holder of an important role in improving human resources are more qualified. Early childhood education, the public interest to send children in early childhood is now increasing. Not only for the upper class who are interested to send their children in early childhood, but also the people of the lower class and are now also keen to educate children from an early age. Decisions taken parents to send children not related to the interests of the parents, school children in early childhood schooling in early childhood need not of coercion parents. Problem formulation in this study are: 1) how the level of socio-economic status of parents in early childhood education, 2) how the level of motivation of parents to send children in early childhood education, 3) whether there is a relationship between socio-economic status with the motivation of parents to send children in early childhood education.
The purpose of the study was to determine: 1) the level of socio-economic status of parents, 2) the level of motivation of the parents send their children, 3) prove the relationship between socio-economic status with the motivation of parents to send children in early childhood education.
This research is a descriptive correlative quantitative approach, is looking for a relationship between socio-economic status with the motivation of parents to send children in early childhood. The subjects in this study were 80 parents who send their children in early childhood and early childhood Smart Kids Friends Ananda kecamantan Dau Malang regency. Collecting data in this study using a scale of socioeconomic status and scale motivation of parents to send children in early childhood. Socio-economic status scale consists of 15 item with α = 0.880, scale motivation of parents to send children in early childhood consists daari 29 item with α = 0.858. Analysis of the data used to determine is there a positive relationship between socio-economic status with the motivation of parents to send children in early childhood is a statistical test product moment.
The results of this analysis showed a positive and significant relationship between socio-economic status with the motivation of the parents send their children in early childhood. This is indicated by the number of correlation coefficients (rxy) of 0.390 with P = 0.000 (P < 0.05). So that the working hypothesis (Ha) that states there is a positive relationship between socio-economic status with the motivation of parents to send children in early childhood is acceptable. From this study proves that there is a positive relationship between socio-economic status with the motivation to send children in early childhood. The higher the socioeconomic status of the parents, the higher the motivation to send children in early childhood education and conversely.
ABSTRAK
Dunia pendidikan adalah pemegang peranan penting dalam meningkatkan sumber daya manusia yang lebih berkualitas. Pendidikan anak usia dini, animo masyarakat menyekolahkan anak di PAUD sekarang semakin meningkat. Tidak hanya bagi golongan atas saja yang berminat untuk menyekolahkan anak di PAUD, namun juga masyarakat dari golongan rendah dan sedang sekarang juga berminat untuk menyekolahkan anak sejak usia dini. Keputusan yang diambil orang tua untuk menyekolahkan anak tidak berkaitan dengan kepentingan orang tua, anak yang sekolah di PAUD butuh bersekolah di PAUD bukan dari paksaan orang tua. Rumusan Masalah dalam penelitian ini adalah : 1) bagaimana tingkat status sosial ekonomi orang tua di pendidikan anak usia dini, 2) bagaimana tingkat motivasi orang tua menyekolahkan anak di pendidikan anak usia dini, 3) apakah ada hubungan antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di pendidikan anak usia dini.
Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui :1) tingkat status sosial ekonomi orang tua, 2) tingkat motivasi orang tua menyekolahkan anak, 3) membuktikan ada tidaknya hubungan antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di pendidikan anak usia dini.
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan pendekatan deskriptif korelatif, yaitu mencari hubungan antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD. Subyek dalam penelitian ini adalah 80 orang tua yang menyekolahkan anak di PAUD Smart Kids dan PAUD Sahabat Ananda kecamatan Dau kabupaten Malang. Pengambilan data dalam penelitian ini menggunakan skala status sosial ekonomi dan skala motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD. Skala status sosial ekonomi terdiri dari 15 aitem dengan = 0,880, skala motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD terdiri daari 29 aitem dengan = 0,858. Analisis data yang digunakan untuk mengetahui adakah hubungan positif antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD adalah uji statistik product moment.
Hasil analisis tersebut menunjukkan adanya hubungan positif dan signifikan antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD. Hal tersebut ditunjukkan oleh angka koefisien korelasi (rxy) sebesar 0.390 dengan P =0.000 (p < 0.05). Sehingga hipotesis kerja (Ha) yang menyatakan ada hubungan positif antara status sosial ekonomi dengan motivasi orang tua menyekolahkan anak di PAUD
dapat diterima. Dari penelitian ini membuktikan bahwa terdapat hubungan positif antara status sosial ekonomi dengan motivasi menyekolahkan anak di PAUD. Semakin tinggi status sosial ekonomi orang tua maka semakin tinggi pula motivasi menyekolahkan anak di PAUD dan begitu pula sebaliknya.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hidayah, Rifa | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Socio-Economic Status; Motivation Parents Sending Children; Early Childhood; Status Sosial Ekonomi; Motivasi Orang Tua Menyekolahkan Anak; PAUD | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 06 Mar 2023 13:43 | ||||||
Last Modified: | 06 Mar 2023 13:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47821 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |