Responsive Banner

Strategi pengelolaan kelas dalam mewujudkan proses pembelajaran bermakna oleh guru IPS kelas VIII di SMPN 2 Kertosono

Susiana, Endang (2014) Strategi pengelolaan kelas dalam mewujudkan proses pembelajaran bermakna oleh guru IPS kelas VIII di SMPN 2 Kertosono. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
10130092.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK

Tugas utama guru adalah mengondisikan siswa di kelas dan menentukan strategi agar siswa maksimal dalam proses pembelajaran dikelas, terutama dalam memahami materi pembelajaran. Untuk itu guru sebaiknya memiliki kemampuan untuk mengelola kelas dan menentukan strategi dalam belajar mengajar di kelas agar tecipta pembelajaran yang bermakna.

Penelitian ini terfokus pada: (1) Strategi pengelolaan kelas oleh guru IPS kelas VIII (2) Proses pembelajaran bermakna teori David Ausubel berdasarkan strategi pengelolaan kelas oleh guruIPS kelas VIII di SMPN 2 Kertosono. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi pengelolaan kelas yang dipakai oleh guru, serta penerapan teori pembelajaran bermakna dalam strategi pengelolaan kelas.

Penelitian ini bertempat di SMPN 2 Kertosono, menggunakan pendekatan kualitatif dengan Jenis penelitian deskriptif kualitatif, serta dalam mengumpulkan data peneliti menggunakan observasi, interview (wawancara), dan dokumentasi. Sumber data: Waka Kurikulum, Guru IPS kelas VIII, dan siswa kelas VIII. Data yang diperoleh selanjutnya dianalisis dengan menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan data yang ada untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa SMPN 2 Kertosono telah menerapkan strategi pengelolaan kelas dalam mewujudkan proses pembelajaran bermakna, khususnya oleh guru IPS kelas VIII. Hal tersebut dapat dibuktikan secara nyata ketika guru mengelola siswa secara individu maupun berkelompok, siswa dapat mencapai pemahaman yang lebih mendalam dalam menguasai materi.

ABSTRACT

The main task of the teacher is to condition the students in the class and determine strategies for maximum students in the learning process in class, especially in understanding the learning material. For that teachers should have the ability to manage the class and determine strategies in teaching and learning in the classroom in order to create meaningful learning.

This study focused on: (1) classroom management strategy by eighth grade social studies teacher (2) The process of meaningful learning theory of David Ausubel based classroom management strategies by eighth grade social studies teacher at SMPN 2 Kertosono. This study aimed to describe the classroom management strategies used by the teacher, as well as the application of the theory of meaningful learning in classroom management strategies.

This study took place in SMP 2 Kertosono, using a qualitative approach with a qualitative descriptive research type, and the researchers collected data using observation, interviews (interviews), and documentation. Source of data: Waka curriculum, eighth grade social studies teacher, and eighth grade students. The data were then analyzed using qualitative descriptive analysis techniques, which describe the data available to describe reality in accordance with the actual phenomenon.

The results of this study indicate that SMPN 2 Kertosono have implemented classroom management strategies in creating meaningful learning, especially by the eighth grade social studies teacher. It can be proved real when managing student teachers individually and in groups, students can achieve a deeper understanding of the material master.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Yunus, Muh
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDYunus, MuhammadUNSPECIFIED
Keywords: Strategi Pengelolaan Kelas; Proses Pembelajaran Bermakna; Classroom Management Strategies; Meaningful Learning Process
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Koko Prasetyo
Date Deposited: 03 Mar 2023 13:45
Last Modified: 15 Jun 2023 14:43
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47782

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item