Lusyana, Ika Mega (2014) Penerapan kombinasi Metode Index Card Match dan diskusi untuk meningkatkan prestasi belajar sosiologi pada siswa X-E MAN Kediri II Kota Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130087.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Tujuan yang menjadi kajian peneliti yaitu :untuk mengetahui bagaimana penerapan kombinasi metode index card match dan diskusi pada pembelajaran sosiologi di kelas X-E MAN Kediri II Kota Kediri dan untuk mengetahui sejauh mana penerapan kombinasi metode index card match dan diskusi untuk meningkatkan prestasi belajar sosiologi pada siswa kelas X-E MAN Kediri II Kota Kediri. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan hasil belajar siswa mulai dari pra siklus sampai pada siklus ke III mengalami peningkatan yang sangat baik. Pada siklus I nilai tertinggi 85 dan nilai terendah 60, nilai rata-rata siswa 76 yang masih tergolong di bawah KKM dan prosentase ketuntasan siswa 81,05 %. Jumlah siswa yang tidak tuntas pada siklus 1 sejumlah 11 siswa, hal ini dikarenakan masih awal siswa mengenal metode sehingga masih ada kesulitan dalam permainan menjodohkan kartu.
Pada siklus II, nilai tertinggi 90 dan nilai terendah 70, nilai rata-rata siswa 81 yang sudah diatas KKM sosiologi (78) dan prosentase ketuntasan siswa sudah mencapai 89 %. Dalam pembelajaran pada siklus II hanya ada 4 siswa yang belum tuntas dalam ulangan harian. Hal ini disebabkan karena masih kurangnya keaktifan siswa dalam menerima pembelajaran.
Selanjutnya siklus III, Nilai tertinggi yaitu 95 dan nilai terendah 78, yang mana nilai tersebut sudah sesuai dengan KKM yang telah ditentukan. Nilai rata-rata kelas sudah sangat baik yaitu 82 dan prosentase ketuntasan siswa sudah mencapai
100 %.
Hal ini membuktikan bahwa penerapan kombinasi metdoe index card match dan diskusi dalam meningkatkan prestasi belajar sosiologi pada siswa kelas x-e MAN Kediri II Kota Kediri sudah berhasil dan mencapai hasil maksimal.
ABSTRACT
The purpose of the study investigators into are: to determine how the application of the combination of index cards match and discussion on the sociology of learning in the classroom XE II MAN Kediri, Kediri and to determine the extent of the application of a combination of the index card method to improve the match and discussion on student learning achievement sociology class MAN XE II Kediri, Kediri.
The results showed that an increase in student learning outcomes ranging from pre- cycle to cycle III has increased very well. In the first cycle, highest score 85 and a low of 60, the average value of the 76 students still classified under the KKM and percentage of student mastery 81.05%. The number of students who did not complete the first cycle number of 11 students, this is because the method is still early so that students know there are still difficulties in the game to match the card.
In the second cycle, the highest value of 90 and a low of 70, the average score of students wh student has reached 89%. In a study on the second cycle there are only o are already above 81 KKM sociology (78) and percentage of completeness 4 students who have not completed the daily tests. This is due to the lack of involvement of the student in learning accept.
Furthermore the third cycle, the highest value is 95 and the lowest value of 78, which is where the value is in accordance with a predetermined KKM. The average value of the class was very good and that 82 percent completeness students has reached 100%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Metode Index Card Match; Diskusi; Method of Index Card Match; Discussion | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 03 Mar 2023 13:43 | ||||||
Last Modified: | 03 Mar 2023 13:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47778 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |