Abror, Nur Aulia (2014) Pengaruh kompetensi pedagogik guru dan motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran Ekonomi kelas XI IPS di MAN Malang 1. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130085.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Hasil belajar adalah tingkat penguasaan yang dicapai oleh siswa dalam belajar atau pencapaian dalam mengikuti proses belajar mengajar sesuai dengan tujuan pendidikan yang telah ditetapkan. Untuk mencapai hasil belajar yang baik maka diperlukan upaya yang lebih baik dari guru untuk meningkatkan kompetensi pedagogik yang dimilikinya serta diimplementasikan dalam pengelolaan pembelajaran yang inovatif bagi siswa. selain kompetensi pedagogik guru, motivasi berprestasi yang dimiliki siswa juga akan menentukan tingkat keberhasilan dalam belajar.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) menjelaskan pengaruh langsung kompetensi pedagogik guru terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS MAN Malang 1, (2) menjelaskan pengaruh langsung langsung motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS MAN Malang 1, (3) menjelaskan pengaruh langsung kompetensi pedagogik guru dan motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS MAN Malang 1.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian explanatory dengan jenis penelitian kuantitatif. Instrumen dalam penelitian ini menggunakan kuesioner dan dokumen nilai siswa, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner, wawancara, dokumen. Data dianalisis dengan menghitung koefisien jalur yang didasarkan pada koefisien regresi, menghitung koefisien regresi, menghitung koefisien jalur dan meringkas serta menyimpulkan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) terdapat pengaruh langsung positif signifikan kompetensi pedagogik guru terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi sebesar 0,369 dengan niai Sig. 0,009 (0,05>0,009). (2) terdapat pengaruh langsung positif signifikan motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi sebesar 0,319 dengan nilai Sig. sebesar 0,003 dan lebih kecil dari nilai probabilitas Sig. (0,003 < 0,05). (3) terdapat pengaruh langsung positif sisgnifikan kompetensi pedagogik guru dan motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi sebesar 0,222 dengan nilai Fhitung lebih besar dari nilai F tabel (8,144 > 3,15).
ABSTRACT
The outcomes Learning is the level of control achieved by the students in learning or achievement in following the teaching and learning process in accordance with the educational objectives that have been set. To achieve good learning outcomes will require more effort from teachers to improve its pedagogical competence in the management and implementation of innovative learning for students. In addition to teacher pedagogical competence, achievement motivation of the students will also determine the level of success in learning.
The purpose of this study was to: (1) describes the direct influence of pedagogical competence of teachers on learning outcomes of economic subjects in class XI Social Sciences Madrasah Aliyah Negeri Malang 1, (2) describes the direct influence of direct student achievement motivation on learning outcomes of economic subjects in class XI Social Sciences Madrasah Aliyah Negeri Malang 1, (3) describes the direct influence of pedagogical competence of teachers and students achievement motivation on learning outcomes of economic subjects in class XI Social Sciences Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang.
To achieve the above objectives, the approach used explanatory research with quantitative research. The instrument in this study using questionnaires and document student scores, and data collection techniques used were questionnaires, interviews, documents. Data were analyzed by calculating the path coefficients based on the regression coefficient, calculate the regression coefficient, calculate path coefficients and summarize and conclude.
The results showed that, (1) there is a significant positive direct influence pedagogical competence of teachers on learning outcomes of economic subjects with a value of .369 Sig. 0.009 (0.05> 0.009). (2) there is a significant positive direct effect of achievement motivation on learning outcomes of students' economic subjects of 0.319 with significant value of 0.003 and is smaller than the probability value Sig. (0.003 < 0.05). (3) there is a significant positive direct influence pedagogical competence of teachers and students achievement motivation on learning outcomes of economic subjects at 0.222 with the value of F is greater than F table value (8.144> 3.15).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yunus, Muh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Pedagogik Guru; Motivasi Berprestasi Siswa; Hasil Belajar; Teacher Pedagogic Competence; Student Achievement Motivation; Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 03 Mar 2023 13:43 | ||||||
Last Modified: | 15 Jun 2023 14:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47777 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |