Nikmah, Ulfaten (2014) Penerapan pembelajaran Kontekstual Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperatif, Transferring (REACT) untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas X-F di MAN 2 Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130084.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Strategy is a plan is going to be used by people to reach certain, goal, the strategy that is going tobe discussed here is a plan that is going to be used by teacher to make sure learning method is clas that as active and creative as possible in order to improve the student’s motivation and achievement especially in Economic. The strategy that is going to be discussed here is a strategy of implementation of REACT.
The purpose of this researching are: 1). To describe planning of contextual learning method at REACT in order to improve student’s achievement of Economic, especially student of class X-F MAN 2 Probolinggo; 2). To describe applying of REACT contextual learning method to improve student’s achievement, especially student of the class X-F MAN 2 Probolinggo; 3). To describe result of REACT contextual learning method to improve student’s achievement, especially student of class X-F MAN Probolinggo.
In order to teach the purposes those are described above, we are going to used qualitative research approach of class behavior the research if self is going to be done 3 research cycle. The key points of the research are the researcher if self and data collecting technic that is going to be used, those are observation, interview and documentation. The respondent of the research are homeroom teacher and student of class X-F MAN 2 Probolinggo.
In order to REACT know student’s achievement improvement with applying of REACT the researcher did pre test and post test to the student of Class X-F MAN Probolinggo with total student is 35 student. The research is done in 3 cycle, and the out come prove that applying of REACT do improve student’s achievement.
From 3 cycle that has been done, the improverment of student’s mdivation and achievement is able to see by activity and antusiasm of student in learning process the average mark of the first cycle is 75,8, the average mark of the second cycle is 78,11 and the third cycle is 168. The improvement percentage of first cycle is 4,62%, the second cyle is 3,04% and the third cyle is 115,08%. This is happen because inside of students ther self already been built the good motivation of learning.
ABSTRAK
Strategi ialah sebuah rencana yang akan digunakan oleh seseorang untuk mencapai suatu tujuan yang diiginkan, dalam kaitannya dengan strategi pembelajaran disini adalah sebuah rencana yang digunakan oleh seorang guru untuk membuat suatu pembelajaran di dalam kelas yang aktif dan sekreatif mungkin agar dapat meningkatkan baik minat ataupun prestasi belajar peserta didiknya, khususnya dalam pembelajaran Ekonomi. Penggunaan strategi pembelajaran yang digunakan oleh peneliti disini adalah dengan menerapkan strategi REACT.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) mendeskripsikan perencanaan pembelajaran kontekstual strategi REACT untuk meningkatkan prestasi belajar siswa mata pelajaran Ekonomi siswa kelas X-F MAN 2 Probolinggo. (2) mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran kontekstual strategi REACT untuk meningkatkan prestasi belajar siswa mata pelajaran Ekonomi siswa kelas X-F MAN 2 Probolinggo. (3) mendeskripsikan hasil pembelajaran kontekstual strategi REACT untuk meningkatkan prestasi belajar siswa mata pelajaran Ekonomi siswa kelas X-F MAN 2 Probolinggo.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan sebanyak tiga siklus penelitian. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun yang menjadi responden adalah guru kelas dan siswa kelas X-F MAN 2 Probolinggo.
Untuk mengetahui peningkatan prestasi belajar siswa dengan penerapan pembelajaran kontekstual strategi REACT, peneliti melakukan pre test dan post tes pada siswa kelas X-F MAN 2 Probolinggo yang berjumlah 35 siswa. Penelitian ini terdiri dari tiga siklus. Hasilnya membuktikan bahwa penerapan pembelajaran kontekstual strategi REACT dapat meningkatkan prestasi belajar siswa dalam mata pelajaran Ekonomi.
Dari tiga siklus yang diterapkan, sudah dapat dilihat perkembangan prestasi belajar siswa yang bisa dilihat dari keaktifan dan antusias siswa selama proses pembelajaran. Nilai rata-rata siklus I 75,8, siklus II 78,11, siklus III 168. Prosentase peningkatan nilai siswa pada siklus I sebesar 4,62%, siklus II 3,04%, siklus III 115,08%. Hal ini terjadi karena dalam diri siswa sudah muncul prestasinya untuk selalu semangat dalam belajar.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategy REACT; Learning Achiement; Strategi REACT; Prestasi Belajar | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 03 Mar 2023 13:43 | ||||||
Last Modified: | 03 Mar 2023 13:44 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47774 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |