Dermawan, Bayu Eka (2011) Hubungan percaya diri dengan kemandirian siswa MTs M 01 Pondok Modern Muhammadiyah Paciran Lamongan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07410066.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Realitas siswa dengan ketakutan menghadapi ulangan, bersikap tidak wajar, malu berbihan, begitu pula dengan aspek kemandirian yang kurang pada siswa. Masalah masalah tersebut, merupakan perilaku-perilaku yang dapat menimbulkan rasa tidak percaya diri dan kurangnya kemandirian. Dalam realisasi dan perkembangannya, upaya-upaya luhur sekolah tersebut tidak sepenuhnya mampu mengantarkan siswa menjadi pribadi yang diidealkan. Misalnya saja, masih banyak siswa di sekolah ini yang memiliki rasa percaya diri yang bagus tetapi tidak dengan kemandirian yang matang dan sebaliknya, kurang mandiri dan malas dalam belajar, suka mengganggu temannya dalam kelas, banyak siswa yang membolos dengan alasan tidak suka dengan gurunya dan mata pelajaran yang diajarkan pada hari itu serta tidak sedikit diantara mereka yang setiap mengerjakan PR sekolah dan ulangan harian menyalin dari temannya. Dari latar belakang tersebut dibuat suatu rumusan masalah yang didalamnya mencari tingkat percaya diri, kemandirian dan hubungan percaya diri dengan kemandirian.
Tujuan utama penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat percaya diri dan kemandirian siswa, juga ada-tidaknya hubungan antara percaya diri dengan kemandirian.
Desain yang digunakan dalam Penelitian ini yaitu pendekatan Kuantitatif Korelasional. Dalam penelitian ini ada dua Variabel yaitu variabel independen dan dependen. Variabel independen yaitu percaya diri dan dependen yaitu kemandirian. Jumlah populasi keseluruhan yaitu 213 siswa dan jumlah sampel dari penelitian ini yaitu 53 siswa MTs M 01 Pondok Modern Muhammadiyah Paciran Lamongan. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan kuesioner atau angket percaya diri dan kemandirian untuk pengumpulan data.
Hasil analisis korelasi dengan teknik korelasi Person terhadap variabel percaya diri dan kemandirian diperoleh angka rxy = 0.362, dengan signifikan sebesar 0.008. Hal ini berarti menunjukkan ada hubungan yang lemah antara percaya diri dan kemandirian, semakin besar nilai koefisiensi korelasi atau nilainya mendekati 1.00 maka hubungannya akan semakin kuat. Berdasarkan hasil penelitian ini dapat disarankan bagi pihak guru, pendidik dan konselor untuk bisa dijadikan dasar dalam merumuskan berbagai tindakan untuk memahami aspek-aspek percaya diri dan kemandirian sebagai pendorong hasil belajar yang maksimal.
ABSTRACT
Students with a fear of facing reality replications, being unnatural, excessive shame, as well as the aspect of independence is lacking in students. Issues such problems, the behaviors that can lead to insecurity and lack of independence. In the realization and development, the noble efforts of these schools are not fully able to deliver the student into an idealized person. For example, there are many students in this school who has a great sense of confidence but not with a mature independence and vice versa, less independent and lazy in learning, like the annoying friend in class, many students are absent on the grounds do not like the teacher and the eye lessons taught that day and not a few among them who do their homework every school and daily tests copying from friends. From the background is made of a formulation of the problem in which a given level of confidence, independence and self-confident relationship with independence.
The main objective of this study was to determine the level of confidence and independence of students, there are also least confident with the relationship between self-reliance.
Design used in this study namely Quantitative Correlational approach. In this study there are two variables are independent and dependent variables. Independent variables and the dependent is confident that independence. Number of total population is 213 students and the number of samples from this study is 53 students at Islamic Junior School I of Muhammadiyah Modern Boarding Paciran Lamongan. In this study, researchers used questionnaires or self-confidence and independence questionnaires for data collection.
The results of correlation analysis with Person correlation technique to the variable-confidence and independence obtained figures rxy = 0.362, with significantly by 0,008. This means indicates there is a weak relationship between confidence and independence; the greater the value of the correlation coefficient or a value close to 1:00 then the relationship will grow stronger. Based on the results of this study can be recommended for the part of teachers, educators and counselors to be used as the basis in formulating a range of actions to comprehend aspects of self-confidence and independence as a driver of a maximum learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yusuf, Aris Yuana | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Percaya Diri, Kemandirian Siswa; Confidence, Independence Students | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170109 Personality, Abilities and Assessment | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Adi Sucipto | ||||||
Date Deposited: | 03 Mar 2023 13:47 | ||||||
Last Modified: | 03 Mar 2023 13:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47745 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |