Amali, Amali (2014) Penerapan model pembelajaran Advance Organizer untuk meningkatkan hasil belajar IPS terpadu pada Siswa Kelas VII D MTS Negeri Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130074.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran IPS sangat penting bagi siswa. Diharapkan para siswa dapat menguasai mata pelajaran IPS yang sesuai dengan tujuan mempelajari mata pelajaran IPS. Sewaktu akan belajar IPS siswa diharuskan untuk menghubungkan materi yang baru dipelajari dengan yang sudah diketahui,dapat menunjukan persamaan dan perbandingan yang dapat membantu siswa menemukan arti dan melihat hubungan dari pelajaran baru yang akan dipelajari.
Berdasarkan wawancara dengan Guru IPS Terpadu nilai ulangan harian yang diperoleh siswa kelas VII D MTs Negeri Probolinggo di ini kurang memuaskan disebabkan karena siswa kurang menguasai konsep-konsep materi yang ada pada mata pelajaran IPS Terpadu yang telah dipelajari. Berangkat dari latar belakang itulah penulis ingin membahasnya dalam skripsi dan mengambil judul penerapan model pembelajaran Advance Organizer untuk meningkatkan hasil belajar IPS Terpadu pada siswa kelas VII D MTs Negeri Probolinggo.
Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah (1) untuk mendeskripsikan perencanaan model Advance Organizer untuk menigkatkan hasil belajar IPS Terpadu pada siswa kelas VII D MTs Negeri Probolinggo; (2) untuk mendeskripsikan pelaksanaan model Advance Organizer untuk menigkatkan hasil belajar ips Terpadu pada siswa kelas VII D MTs Negeri Probolinggo; (3) untuk mengetahui peningkatan hasil belajar IPS Terpadu pada siswa kelas VII D MTs Negeri Probolinggo
Penelitian ini termasukdalam penelitian tindakan kelas(PTK).Dalam perjalanan mengumpulkan data,penulis menggunakan metode wawancara, observasi, tes dan dokumentasi. Sedangkan analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu berupa data kualitatif dan data kuantitatif yang penulis peroleh selama melakukan pengamatan langsung di lapangan.
Temuan penelitian menunjukkan peningkatan hasil belajar IPS Terpadu pada siswa kelas VII D MTs Negeri Probolinggo. (1) pada perencanaan model mengacu pada RRP yang telah dirancang, pelaksanaan model sesuai dengan RPP yang telah dirancang secara kolaborasi bersama guru IPS Terpadu kelas VII D; (2) pada pelaksanaan dapat berjalan lancar, pelaksanaan model pembelajaran Advance Organizer merupakan pengalaman baru bagi guru dan siswa dan model pembelajaran Advance Organizer memberi beberapa manfaat bagi siswa dan guru dalam belajar, manfaat Advance Organizer yang diperoleh antara lain: siswa menjadi senang, mudah mengingat materi dengan mudah dan dapat menghubungkan materi yang sudah di pelajari dengan materi baru; (3) pada penilaian, dari data secara kuantitatif menunjukan bahwa rata-rata hasil belajar sebelum tindakan mencapai 32.28% mengalami peningkatan pada siklus I sebesar 72.16% dan secara klasikal 67.56% pada siklus I termasuk kategori baik,dan mengalami peningkatan pada siklus II sebesar 85.13% dan secara klasikal 91.89% pada siklus II dalam kategori sangat baik.
ABSTRACT
Learning social science is very important for students. It is expected that students can master social studies in accordance with the purpose of studying social studies. As social studies students will be required to connect the newly learned material with knowledge already known before, to show the similarities and comparisons that can help students discover the meaning and the relationship of the new lessons to be learned.
Based on interviews with social Integrated Master of science education, daily test results obtained by the students of class VII D junior high school Probolinggo to say is not satisfactory. it is caused due to lack of mastery of the concepts of matter that existed at the Integrated Social Science subjects have been studied. Departing from the above problem, the author would like to discuss the issue within thesis and taking the title of the implementation of Advance Organizer of the learning model to improve learning outcomes in the Integrated Social class VII D junior high school Probolinggo.
The purpose of this study was (1) to describe the planning model of Advance Organizer for improving learning outcomes in the Integrated Social class VII D junior high school Probolinggo, (2) to describe the implementation of Advance Organizer models for improving learning outcomes Integrated ips on class VII D junior high school Probolinggo District; (3) to see the improvement of learning outcomes at the Integrated Social class VII D junior high school Probolinggo.
This research included in classroom action research (CAR). In the process of collecting data, the writer used interview, observation, testing and documentation. While the analysis of the data using qualitative descriptive analysis techniques, in the form of quantitative and qualitative data obtained during direct observation in the field
The findings of the study showed improvement in learning outcomes Integrated Social class VII D junior high school Probolinggo. (1) refers to the planning of the model lesson plan that has been designed, the implementation of the model according to the lesson plan has been designed in collaboration with the Integrated Social Studies teacher class VII D; (2) the implementation of learning goes well, the implementation of the Advance Organizer model of learning a new experience for teachers and students. in addition, the learning model of Advance Organizer gives several benefits for students and teachers in learning. Advance Organizer learning benefits include: students become excited, the students can remember the material and students can easily connect the material already learned with new material; (3)on assessment, quantitative data showed that the average learning outcomes before the action reaches 32.28% in the first cycle increased by 72.16% and 67.56% in the classical style in the first cycle is considered as good category, then an increase in cycle II of 85.13% and classical 91.89% in the second cycle in the excellent category.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rasmianto, Rasmianto | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Model Pembelajaran; Advance Organizer; Hasil Belajar; IPS Terpadu; learnig model; Advance Organizer; learning result; integrated social science education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 03 Mar 2023 13:46 | ||||||
Last Modified: | 03 Mar 2023 13:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47734 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |