Febriani, Mila (2014) The effort of teacher in improving learning quality of social science at SMPN Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130065.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Learning is a set of measures designed or arrangement to support students in learning process that contributed to students experienced. There are three elements that greatly affect the quality of learning those are teacher, classroom and school characteristics. Teacher is the first components that affect the quality of learning, teacher is the director and also an actor in the learning process. In the other hand today learning is still too conventional, even likely too bored. Teachers are still often explained at length in front of the class till the student are sleepy and some teachers also use the worksheet in the learning activities, moreover student not too interest in social studies especially for historical material because they assume that the history of the past that do not relate to students' lives today. Therefore it is teacher task to have a variety of learning models that can enhance students' motivation in learning process.
Based on those phenomena above, the objectives of the study are: (1) To describe the effort of teacher in improving learning quality of social science at SMPN 5 Malang. (2) To describe the result of teacher in improving learning quality of social science at SMPN 5 Malang.
In this study, the researcher used a qualitative method by using the techniques of data collection throught : (1) Interview, (2) Observation, (3) Documentation. The used techniques of validity checking are (1) Persistence of observation, and (2) Triangulation.
From the result of this study that has been conducted, it can be concluded that : (1) The effort of teacher in improving learning quality of social science at SMPN 5 Malang are teacher develop the content of subject or we can call teacher to be a good educator, teacher as facilitator means that teacher can facilitated student by having a good method and media, teacher as motivator, as teacher must able to evoke student spirit, then joining some activities that can increase their insight and knowledge, such as MGMP, workshop, and seminar and the last the effort of teacher in improving learning quality of social sciences at SMPN 5
Malang is teacher as evaluator means that reflecting on their own learning process about the excess and weakness of teacher, they can ask student or headmaster opinion. (2) The result of teacher in improving learning quality of social science at SMPN 5 Malang, for the student, student more understand well about the subject and student have nice studying in the class, eventhough some of them still left behind, enhance student motivation they have big spirit to study social sciences subject and for teacher it can enhance their insight either from the instruction, method, and some problem about social science subject.
ABSTRAK
Belajar adalah tindakan yang dirancang untuk mendukung siswa dalam proses pembelajaran. Ada tiga unsur yang mempengaruhi kualitas pembelajaran yaitu guru, ruang kelas dan sekolah. Guru adalah komponen pertama yang mempengaruhi kualitas pembelajaran, guru adalah seorang aktor dalam proses pembelajaran. Di lain sisi kita lihat pembelajan saat ini masih terlalu konvensional, bahkan terlalu bosan guru sering menjelaskan dengan metode ceramah dan masih menggunakan LKS dalam kegiatan pembelajar, apalagi siswa tidak terlalu suka dengan pelajaran IPS terutama untuk materi sejarah karena mereka menganggap bahwa sejarah adalah cerita masa lalu . Oleh karena itu guru harus memiliki berbagai model pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa.
Berdasarkan fenomena di atas, tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mendeskripsikan Upaya guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPS di SMPN 5 Malang. (2) Untuk mendeskripsikan hasil dari guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPS di SMPN 5 Malang.
Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode kualitatif dengan menggunakan teknik pengumpulan data: (1) Wawancara, (2) Observasi, (3) Dokumentasi. Teknik yang digunakan pengecekan validitas adalah (1) Observasi, dan (2) Triangulasi.
Dari hasil penelitian yang telah dilakukan, dapat disimpulkan bahwa: (1) Upaya guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPS di SMPN 5 Malang adalah guru mengembangkan materi atau dapat diartikan guru sebagai pendidik, guru sebagai fasilitator berarti bahwa guru harus memfasilitasi siswa dengan memakai metode dan media yang bervariasi, guru sebagai motivator, guru harus bisa membangkitkan semangat siswa, mengikuti kegiatan yang dapat menambah wawasan dan pengetahuan guru seperti MGMP, workshop dan seminar, dan upaya guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPS di SMPN 5 Malang adalah guru sebagai evaluator dalam artian guru melakukan evaluasi akan proses pembelajaran tentang kelebihan dan kelemahan guru, guru dapat meminta pendapat siswa atau pendapat kepala sekolah. (2) Hasil dari guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPS di SMPN 5 Malang, bagi siswa, siswa lebih memahami materi dan siswa belajar dengan baik di kelas, walaupun ada beberapa dari mereka masih tertinggal, meningkatknya motivasi belajar siswa mereka memiliki semangat besar untuk belajar materi IPS dan untuk guru meningkatnya wawasan dan ilmu yang miliki baik dari segi pembelajaran, metode, dan beberapa masalah tentang pembelajaran IPS.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Teacher Effort; Learning Quality; Upaya Guru; Kualitas Pembelajaran | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 03 Mar 2023 13:38 | ||||||
Last Modified: | 03 Mar 2023 13:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47714 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |