Hidayat, Amalia Nita (2014) Strategi pembelajaran Discovery untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi kelas X dan XI IPS di SMA Maarif Sukorejo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130053.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (996kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Strategi pembelajaran discovery penerapannya dilakukan secara berkelompok untuk mencari contoh kasus yang ada di sekitar masyarakat umum. Dengan strategi ini siswa akan terbiasa berpikir secara kritis dan kreatif. Siswa juga akan merasa lebih peka terhadap suatu permasalahan yang mereka temui yang ada di sekitar masyarakat umum.
Berpijak pada latar belakang diatas maka permasalahan yang timbul adalah: 1) Bagaimanakah pelaksanaan strategi pembelajaran discovery untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi kelas X dan XI IPS di SMA Maarif Sukorejo, 2) Bagaimanakah respon siswa terhadap pelaksanaan strategi pembelajaran discovery untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi kelas X dan XI IPS di SMA Maarif Sukorejo.
Adapun tujuan yang ingin dicapai dari permasalahan tersebut diatas adalah: 1) Ingin mengetahui pelaksanaan strategi pembelajaran discovery untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi kelas X dan XI IPS di SMA Maarif Sukorejo, 2) Ingin mengetahui respon siswa terhadap pelaksanaan strategi pembelajaran discovery untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi kelas X dan XI IPS di SMA Maarif Sukorejo.
Penelitian yang penulis lakukan ini adalah termasuk dalam penelitian deskripsi kualitatif. Dalam pengumpulan data, penulis menggunakan beberapa metode yaitu: metode observasi, metode dokumentasi, dan metode wawancara, adapun yang menjadi responden adalah Ibu Nurul Hasanah, S.Pd, selaku guru sosiologi di SMA Maarif Sukorejo dan siswa kelas X dan XI IPS, kemudian dianalisis melalui pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan verifikasi data.
Hasil penelitian yang diperoleh menunjukkan bahwa selama ini pelaksanaan strategi pembelajaran discovery pada mata pelajaran sosiologi telah dapat meningkatkan prestasi belajar siswa. Sedangkan respon siswa terhadap pelaksanaan strategi pembelajaran discovery terlihat antusias dan bersemangat. Siswa tidak cepat jenuh terhadap pelajaran sosiologi.
ABSTRACT
Strategy of discovery learning applications by grouping method in class to find an example case take from public societies. In prospect of this strategy is to create students to think critically and creatively. The student also could feel sensitively with the problem around public societies.
Considered of the background above, the emerging problem are;1) How to execute the strategy of discovery learning to improve students learning achievement of sociology study for X grade and XI grade of Social Science Programs in Maarif Senior High School of Sukorejo. 2) How is the student response about the strategy of discovery learning to improve students learning achievement of sociology study for X grade and XI grade of Social Science Programs in Maarif Senior High School of Sukorejo
The goal will be achieving by the problem above are; 1)Knowing the execution of The Strategy of discovery learning to improve students learning achievement of Sociology study for X grade and XI grade of Social Science Programs in Maarif Senior High School of Sukorejo.2) knowing the student response about the Strategy of Discovery learning to improve students learning achievement of sociology study for X grade and XI grade of Social Science Programs in Maarif Senior High School of Sukorejo.
The researcher method are include in to qualitative descriptive research method, in data collecting , the writer using some of method .such as: observation method documentation method, and interviewing method. The correspondent is Mrs. Nurulhasanass.pd , sociology teacher of Maarif Senior High School of Sukorejo, and students of X grade and XI grade of Social Science Programs in Maarif Senior High School of Sukorejo. Analyze by data collecting, data reduction, data serving and data verification.
The final result showing that in application of the Strategy of Discovery Learning could improve the student learning achievement. And students responses in application of the Strategy of discovery learning could building students enthusiasm and students also enjoy the learning of sociology .
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhroh, Ni’matuz | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Pembelajaran Discovery; Prestasi Belajar Siswa; Mata Pelajaran Sosiologi; The Strategy of Discovery Learning; Students Learning Achievements; Study of Sociology | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 02 Mar 2023 09:46 | ||||||
Last Modified: | 02 Mar 2023 09:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47683 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |