Prayoga, Angga Febrian Dafys (2014) The implementation of Integrated Social Science subject based on Curriculum in SMPN Malang. Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim Malang.
Text (Fulltext)
10130062.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Implementasi Kurikulum sudah di terapkan atau diimplementasikan disekolah yang ditunjuk oleh Kemendikbud untuk mengimplementasikan Kurikulum , salah satunya di SMPN Malang dimana sekolah tersebut adalah salah satu sekolah yang di pilih untuk mengimplementasikan Kurikulum
. Kurikulum adalah Kurikulum baru yang ditetapkan oleh pemerintah untuk diimplementasikan disekolah-sekolah di Indonesia, oleh karena itu di SMPN Malang Kurikulum di terapkan di kelas VII. Namun untuk pelajaran IPS yang sebelumnya menggunakan pembelajaran terpadu ketika Kurikulum KTSP ini akan di terapkan juga di Kurikulum , karena Kurikulum ini menggunakan pendekatan Thematic. Perlu dilakukan penelitian tentang implementasi pembelajaran IPS Terpadu berdasarkan Kurikulu. hal ini untuk mengetahui bagaimana Implementasi IPS Terpadu berdasarkan Kurikulum di SMPN Malang.
Tujuan penelitian ini ( ) untuk menjelaskan mengenai Implementasi pembelajaran IPS terpadu berdasarkan Kurikulum di SMPN Malang ( ) untuk menjelaskan factor pendukung dan factor penghambat yang di hadapi oleh guru dalam proses implementasi IPS Terpadu berdasarkan Kurikulum di SMPN kota Malang.
Penelitian ini menggunakan Penelitian Kualitatif yang dilaksanakan di SMPN Malang yaitu guru mata pelajaran IPS. Sumber data dalam penelitian ini adalah data yang di dapat dari guru IPS dengan cara Wawancara, Observasi salah satu kelas dan dokumentasi.
Berdasarkan hasil penelitian ) Implementasi pembelajaran IPS terpadu berdasarkan Kurikulum di SMPN yaitu sekolah ini sudah menerapkan kurikulum dan IPS Terpadu sebelum Kurikulum dilaksanakan karena dengan menggunakan model ini dapat mempermudah guru namun untuk Kurikulum yang silabusnya itu sudah disiapkan dan buku juga sudah di siapkan sehingga dalam proses penyusunan RPP guru lebih mudah karena untuk Kurikulum ini sudah terpadu tinggal menerapkan dan melaksanakan di kelas sehingga siswa lebih aktif di dalam kelas, ) kemudian factor pendukung dalam proses implementasi adalah guru harus ikut diklat, Workshop dan aktif dalam forum MGMP dan juga untuk Kurikulum ini guru dipermudah dengan di buatkannya silabus oleh Pemerintah sehingga guru tidak direpotkan lagi dengan pemetaan materi sehingga guru lebih mudah dalam proses. Kemudian factor penghambat dalam proses implementasi kurikulum , factor utama yaitu kurangnya sosialisasi dalam proses implementsi kurikulum dan waktu pelatihan yang hanya jam tidak cukup , kemudian juga system penilaian dalam kurikulum itu sangat berbeda dengan KTSP, guru perlu pemahaman lebih mendalam dalam proses system penilaian kurikulum
ABSTRACT
The Implementation of Curriculum has applied or implemented in SMPN Malang, where the school is one of the schools that choose to implement the curriculum . Curriculum is a new curriculum set by the government to be implemented in schools in Indonesia, therefore in SMPN Malang implemented curriculum in the class VII. But for IPS study previously using integrated learning when KTSP curriculum, when it will be applied also in the curriculum using thematic approach. Need to do research on the implementation of an integrated social studies curriculum . The case for an describe how the implementation of integrated IPS based on the curriculum SMPN Malang.
The purpose of this study ( ) to describe the implementation of an integrated social studies curriculum in SMPN Malang ( ) to explain the factors supporting and problem factors faced by the teacher in the process of implementation of an integrated social studies curriculum in SMPN Malang.
This study used a qualitative research carried in SMPN and Social Science teachers. A source of data in this study is that the data obtained from a social studies teacher by interview, observation and documentation of one of the classes.
Based on the results of the study ) the implementation of an integrated social studies curriculum in SMPN , which this school is already implementing an integrated social studies curriculum and carried on previous to the curriculum in because by using this model can facilitate the
teacher but to the curriculum in that it is prepared syllabus and books also been prepared so the preparation process easier for teachers lesson plans for an integrated curriculum has been living in implementing and executing the class so that students are more active in the classroom, ) later in the process implementation supporting factor is the teacher must follow the training, workshops and active MGMPs forums and also for the curriculum facilitated for teachers syllabus set by the government so that the teacher no longer bothered with mapping materials so that teachers easier in the process. Then problem factor in the process of implementing the curriculum , the main factor is the lack of socialization in the process of implementation curriculum and the training time is only hours is not enough, then also in the curriculum assessment system, it was very different from the KTSP, teachers need a deeper understanding of the process system curriculum assessment.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Implementasi; IPS Terpadu; Implementation; integrated of Social Science |
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial |
Depositing User: | Koko Prasetyo |
Date Deposited: | 09 Jan 2024 10:43 |
Last Modified: | 09 Jan 2024 10:43 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47654 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |