Filayati, Murozzaatul (2013) Code Switching of elementary school teacher in Uttering Power Domination. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09320134.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (366kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
This study focuses on discourse analysis on the use of code choice of power domination through the statements, commands, questions and requests. This study is done in an effort to uncover the meanings of utterances produced by teacher in the classroom interaction using code choice of code switching
A qualitative description of the approach was used in this study because the purpose of this study is gain in depth knowledge of power domination that occurred in class 5 of Elementary School. The data source was used in the form of utterances of teacher using code choice in indication of power domination. The data analysis used theory of Gumperz and Fairclough.
The finding pointed out that teacher used code switching namely quotation, reiteration, interjection and message qualification in uttering power domination when controlling the class, interrupting, enforcing meaning and teacher showing identity from ideology to limit mind in interactive movement in the classroom. It was used during domination in turn-taking and happened when most interaction were initiated by the teacher, either through extraction, instruction by way question, command, statement or request.
Finally, the researcher suggests that the readers give more attention to this issue in Senior High School or University. Then, for the next researcher in the same area, they are expected to do the research on power relation. Then, the next researcher can take another perspective, such as combining this issue with pragmatics, critical discourse analysis, socio culture or other applied linguistics which are relevant with the case of power domination.
ABSTRAK
Penulisan Tesis ini difokuskan pada wacana analisis terhada kode pilihan yang mengandung unsur kekuasaan yang melalui pernyataan,perintah,pertanyaan dan permintaan. penelitian ini dilakukan dalam upaya mengungkap makna-makna kekuasaan yang terselubung melalui analisa wacana di dalam interaksi kelas dengan menggunakan alih kode.
Adapun bentuk penelitian ini adalah penelitian sinkronis, yaitu penelitian dengan pengamatan objek penelitian dalam kurun waktu tertentu dan menggunakan pendekatan deskripsi qualitative karena tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapat pengetahuan yang mendalam tentang power domination yang terjadi dikelas 5 jenjang SD.Sumber data yang digunakan berupa kata-kata guru yang menggunakan alih kode yang mengidentifikasikan kekuasaan yang dominan.Sumber data tersebut selanjutnya dikumpulkan dengan metode simak, dengan teknik sadap sebagai teknik dasar dan teknik bebas libat cakap sebagai teknik lanjutan, kemudian teknik catat. Langkah-langkah analisis data yang digunakan sebagai berikut; pengumpulan dan pengecekan data, reduksi data, Penyajian data yang meliputi; identifikasi, klasifikasi, penyusunan, penjelasan data secara sistematis, objektif dan menyeluruh, pemaknaan. Dan terakhir penyimpulan.
Hasil dari penelitian ini mengungkapkan beberapa hal, yaitu; Pertama, tipe alih kode yang ada dalam interaksi di kelas SD ada 4 yaitu reiteration,quotation,interjection atau sentence filler dan message qualification. kedua, kekuasaan yang dominan menggunakan alih kode terjadi ketika guru tersebut mengontrol topik pembelajaran, membatasi pikiran murid dan memperlihatkan identitas melalui budaya yang melatarbelakanginya.
Dari sini, peneliti menyarankan agar pembaca secara umum memberi perhatian khusus dalam kasus ini, karena kasus ini sering terdapat di lingkungan kita. Kemudian untuk peneliti selanjutnya agar meneliti isu ini dengan menggunakan perspektif yang berkaitan dengan pragmatik, socio-culture atau linguistic terapan yang lain.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Budianto, Langgeng | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Code; Discourse Analysis; Class interaction; Power and Domination Kode Pilihan; Analisa Wacana; Interaksi Kelas; Kekuasaan dan Dominasi | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 01 Mar 2023 14:30 | ||||||
Last Modified: | 01 Mar 2023 14:30 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47596 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |