Yakin, Ainul (2014) Teaching history subject through the utilization of autoplay multimedia to improve students achievement of VII-A Grade at SMP N 3 Purwosari Satu Atap Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130045.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pada umumnya mata pelajaran sejarah merupakan mata pelajaran yang kurang diminati oleh siswa. Cakupan materinya yang sangat luas dan bersifat hafalan merupakan alasan mengapa mata pelajaran ini kurang diminati. Begitu pula yang terjadi dikelas VII-A SMP N 3 Purwosari Satu Atap, pembelajaran sejarah berjalan kurang efektif, masih banyak permasalahan yang muncul dalam proses belajar mengajar. Diantara permasalahan tersebut seperti; kurangnya minat serta motivasi siswa dalam mengikuti proses pembelajaran. Kurangnya minat dan motivasi belajar siswa menyebabkan rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran sejarah, disamping itu dalam penyampaian materi guru masih menggunakan metode-metode yang bersifat konvensional. Guru hanya menggunakan metode ceramah dan hanya berpusat pada buku mata pelajaran. Untuk mengatasi permasalahan ini dibutuhkan inovasi baru untuk mendisain pembelajaran menjadi lebih menarik dan dapat menumbuhkan motivasi belajar siswa, sehingga dibutuhkan suatu media pembelajaran yang dapat membantu seorang guru dalam menyampaikan pesan dengan jelas dan mudah dipahami oleh siswa. Salah satu manfaat media pembelajaran yaitu media pembelajaran dapat memperjelas penyajian data sehingga dapat memperlancar proses pembelajarn serta hasil belajar siswa. Ketidakmampuan guru dalam membangun motivasi, antusias (kondisi psikologis) siswa dalam belajar bisa mengakibatkan menurunnya prestasi belajarn siswa.
Dari keterangan diatas, maka dilakukanlah penelitian tindakan kelas untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sejarah. Penelitian ini dilakukan di SMP N 3 Purwosari Satu Atap dengan desain penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini menggunakan model kurt lewin yaitu dengan empat langkah perencanaan, implementasi, observasi, dan refleksi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemanfaatan media pembelajaran autoplay mampu meningkatkan prestasi belajar siswa, hal ini terbukti dengan peningkatan hasil belajar siswa dari siklus pertama hingga siklus kedua. Pada sisklus pertama nilai rata-rata adalah 74.1 dan pada siklus kedua meningkat menjadi 82.4. Indikator keberhasilan juga terlihat pada kondisi siswa dalam mengikuti kegiatan pembelajaran. Sebelum pemanfaatan media pembelajaran autoplay kondisi kelas sangat ramai dan siswa terlihat bosan. Mereka tidak mempunyai semangat dalam proses pembelajaran, kondisi ini sangat berbeda dengan pelaksaaan pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran autoplay di kelas VII-A. Mayoritas dari siswa kelas VII-A aktif dalam kegiatan pembelajaran.
Kesimpulan dari penelitian ini pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran autoplay mampu meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sejarah di kelas VII-A SMPN 3 Purwosari Satu Atap Pasuruan. Selain itu penggunaan media pembelajaran ini juga mendapatkan respon positif dari semua siswa.
ABSTRACT
Generally history subject is not interest subject for students. The scope of history subject that very large and always be memorizedis some of the reasons why this subject is not interest by students. Thats also happened at VII-A Class of SMP N 3 Purwosari Satu Atap, history learning process running by less effective, still many problems that appear in teaching learning process. That problems such as; less of students interest in learning process. Lose interest and motivation of the students effect to low students achievements of history subject, besides of that the teachers just used a conventional methods in teaching learning process and only provide text book. To solve these problems need the new inovation to design the learning process to be more interesting and can create the students motivation in learning, so needed the learning media that can help teacher in convey the massage by clearly and easy to understand by students. One of the benefit of learning media is to clearly data presentation until can smooth the learning process and also increase the students result of learning. Teacher incompetent at built the students motivation, enthusisatic (psychological condition) of students in learning can effected to decrease of students achievement.
From the descriptive above, then implement the classroom action research. The research methodology used in this study is classroom action research with two cycles and the kind of classroom action research used is collaborative classroom action research that is, the collaboration between history teachers in SMP N 3 Purwosari Satu Atap with the researcher. These research use the Kurt Lewin models, this include four steps that are: planning, implementation, observation, and reflection.
The result of this study seen that the utilization of Autoplay multimedia able to increase students achievements, this proofed by the increasing the score of students achievements from first cycle until second cycle. In the first cycle the average score is 74.1 and the second cycle the average score is increase to be 82.4. The indicators of achievement also seen by the condition of students in learning process. Before utilize of Autoplay multimedia the condition of students are very crowded and boring. They don’t have any spirit in learning process, this condition is different when Autoplay multimedia used in learning process. Almost the students active in class activity.
The summary founded from this study are the utilization of Autoplay media able to increase the students achievements in history subject at SMPN 3 Purwosari Satu Atap Pasuruan. Besides of that this media also gets positive response from all of the students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhayani, Ulfah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Multimedia Autoplay; Prestasi Belajar; Mata Pelajaran Sejarah; Autoplay multimedia; Students Achievement; History Subject | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 28 Feb 2023 10:01 | ||||||
Last Modified: | 28 Feb 2023 10:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47506 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |