Nisak, Khairun (2013) Fallacies in argumentative essays written by students of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09320108.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (981kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
This study analyzes fallacies that happened in argumentative essays written by the students of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University ofMalang (MMI-SIUM). Argumentative essay is the essay that consists of argumentation that aims to convince the readers. Therefore to reach the goal of this essay, the students have to follow the rule of argumentation and do not break it. When they break it, they are called that they do fallacy and fail in convincing the readers. That’s why to prevent this fallacy the students have to understand about this it and know the rule of argumentation. Because of that reason, this study is conducted and two statements of problem appear; (1) what types of fallacies happened in argumentative essays written by the students ofMMI-SIUM, (2) how do fallacies happened in argumentative essays written by the students ofMMI SIUM. In line with the statements of problem above, the objectives of this study are; to figure out types of fallacies that happened in the argumentative essays written by the students ofMMI-SIUM, and also to describe how fallacies happened in the argumentative essays written by the students ofMMI-SIUM.
Afterward, this study uses descriptive qualitative research design since the aim of it is getting deep understanding about fallacies that happened in argumentative essays written by the students ofMMI-SIUM. The data are taken from argumentative essays written by the students of English Language and Letters Department of MMI-SIUM which is published in the magazine of Self Access Center(SAC). Then the data are analyzed using the theory of fallacy proposed by Rottenberg 1997.
Furthermore, the findings of this study show that fallacies which happened in the argumentative essays written by the students of MMI-SIUM are; hasty generalization, false analogy, ad hominem, ad populum, post hoc and doubtful case, non sequitar, and also begging the question. Fallacy of begging the question and also ad populumare mostly happened in their argumentative essays. Moreover those types of fallacies happened in the introductory paragraph, supporting paragraph, and also concluding paragraph but those mostly happened in the supporting paragraph.
In addition, since this study only identify seven fallacies happened in argumentative essay, so for the next researchers, they can analyze fallacies in other subject such newspaper because the language use of both are different so it will provide different result, and it will enrich the empirical data on fallacies happened in argumentative essay.
ABSTRAK
Penelitian ini menganalisis kesahalan yang terjadi di essai argumentasi yang ditulis oleh mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Essai argumentasi adalah essai yang terdiri dari argumen-argumen dan tujuannya adalah meyakinkan pembaca. Maka dari itu, untuk meraih tujuan dari essai argumentasi, mahasiswa harus mengikuti aturan dari argumen dan tidak boleh merusaknya. Maka, untuk menghindari kesalahan itu, mahasiswa harus mengerti tentang kesalahan ini dan mengetahui aturan dari sebuah argumen. Oleh sebab itu, penelitian ini dilakukan dan terdapat dua permasalahan penelitian yang dibahas; (1) Tipe-tipe kesalahan apa sajakah yang terjadi dalam essai argumentasi yang ditulis oleh mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, (2) Bagaimanakah kesalahan-kesalahan itu terjadi dalam essai argumentasi yang ditulis olah mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Sejalan dengan permasalahan penelitian di atas, tujuan dari penelitian ini adalah; untuk mengetahui tipe-tipe kesalahan yang terjadi dalam essai argumentasi yang ditulis oleh mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, dan juga untuk mendeskripsikan bagaimana kesalahan-kesalahan itu terjadi dalam essai argumentsi yang ditulis oleh Mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskripsi qualitative karena tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapat pengetahuan yang mendalam tentang kesalahan-kesalahan yang terjadi dalam essai argumentasi yang ditulis oleh mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Kemudian data penelitian ini diambil dari essai argumetasi yang ditulis oleh mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra Inggris Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang yang talah dipublikasikan dalam majalah yang berada di Self Access Center (SAC). Kemudian data dianalisis menggunakan teori kesalahan yang diusulkan oleh Rottenberg (1997)
Selanjutnya, hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kesalahan- keslahan yang terjadi dalam essai argumentasi yang ditulis oleh mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang adalah; false analogy, ad hominem, ad populum, post hoc and doubtful case, non sequitar, dan begging the question. Kesalahan tipe begging the question dan juga ad populum adalah kesalahan yang paling sering terjadi dalam essai argumentasi. Tipe-tipe kesalahan itu terjadi di paragrap pengenalan, paragraph pendukung, dan paragraph kesimpulan, akan tetapi kesalahan-kesalahan itu sering sekali terjadi dalam paragrap pendukung.
Kemudian, karena hasil penelitian ini hanya menemukan tujuh kesalahan yang terjadi dalam essai argumentasi, jadi untuk peneliti selanjutnya bisa menganalisis kesalahan yang terjadi di subjek penelitan yang lain seperti koran. Hal ini dikarenakan bahasa yang digunakan oleh koran dan essai argumentsi itu berbeda. Bahasa yang digunakan dalam essai argumentsi adalah bahasa tidak formal, sedangkan bahasa yang digunakan dalam koran adalah bahasa formal karena akan dibaca oleh semua orang di dunia. Maka dari itu hal ini akan memberikan hasil penelitian yang berbeda dan akan memperkaya data empiris tentang kesalahan yang terjadi dalam essai argumentasi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Budianto, Langgeng | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Fallacies; Argumentation; Argumentative Essay Kesalahan; Argumen; Essai Argumentasi | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 28 Feb 2023 10:03 | ||||||
Last Modified: | 28 Feb 2023 10:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47501 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |