Hidayah, Nurul (2014) The implementation of 4e Cycle Learning (Exploration, Explanation, Expansion, and Evaluation) combined with discussion methods to improve learning outcomes of VIII-C Students on the Social Science Subjects at SMP Negeri 13 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130040.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
lessons can be absorbed, understood, and used by students as well. The better method of teaching, the more effective the achievement of goals. Social science teachers at SMP Negeri 13 Malang tend to use lecturing method and the results make students feel bored, lazy, can not develop the knowledge (passive) in the lesson. So that the learning process needs a methods makes students to develop their knowledge in order to be active and creative in the classroom. The researcher implemented of 4E cycle Learning (Exploration, Explanation, Expansion, and Evaluation) Combined with Discussion.
The subject of this research is done of VIII-C students at SMP Negeri 13 Malang by using Classroom Action Research is conducted in three cycles executed every cycle in one meeting. This research implement at March 6th,2014 until March 20th, 2014. The data of this research using observation, test, interview, and documentation.
The goal of this research is to know about how the planning, implementation, and learning assesment by the implemented of 4E cycle learning combined with discussion methods to improve learning outcomes of VIII-C students on the social science subject at SMP Negeri 13 Malang.
The result of this research shows that the implementation of 4E cycle learning combined with discussion methods can improve learning outcomes of VIII-C students on the social science subjects at SMP Negeri 13 Malang. The result of research before the researcher held implement of 4E cycle learning combined with discussion methods the researcher held pre test. The average value of pre test is 74, it is shows the result of this research still under KKM. Then, the researcher implement of 4E cycle learning combined with discussion methods the result of this research shows that the learning outcomes of students is increasing in every cycle. In cycle I the average value of students is 80, in cycle II increases up to 85,75, and in cycle III the average value increase again up to 88,75. So the implementation of 4E cycle learning combined with discussion methods makes
ABSTRAK
Metode pembelajaran adalah suatu cara yang digunakan guru untuk mengajar dikelas agar pelajaran itu dapat diserap, dipahami, dan dimanfaatkan oleh siswa dengan baik. Semakin baik metode mengajar, semakin efektif pula pencapaian tujuan. Guru IPS di SMP Negeri 13 Malang masih menggunakan metode ceramah dan hasilnya membuat siswa merasa bosan, malas, tidak dapat mengembangkan pengetahuannya (pasif) dalam pelajaran. Sehingga proses belajar mengajar membutuhkan sebuah metode yang membuat siswa dapat mengembangkan pengetahuannya agar menjadi aktif dan kreatif di dalam kelas. Peneliti menerapkan siklus belajar 4E (Explorasi, explanasi, expansi, dan evaluasi) yang dipadu dengan metode diskusi.
Subjek penelitian ini adalah siswa VIII-C SMP Negeri 13 Malang dengan menggunakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam tiga siklus dan setiap siklus terdiri dari 1 kali pertemuan. Penelitian ini dilaksanakan pada tanggal 6 MAret 2014 sampai 20 Maret 2014. Data dalam penelitian ini menggunakan observasi, test, wawancara, dan dokumentasi.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tentang bagaimana perencanaan, penerapan, dan penilaian dengan menerapkan siklus belajar 4E yang dipadu dengan metode diskusi untuk meningkatkan hasil belajar siswa VIII-C pada matapelajaran IPS di SMP Negeri 13 Malang.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan siklus belajar 4E yang dipadu dengan metode diskusi dapat meningkatkan hasil belajar siswa VIII- C pada matapelajaran IPS di SMP Negeri 13 Malang. Hasil penelitian sebelum peneliti mengadakan penerapan siklus belajar 4E yang dipadu dengan metode diskusi peneliti mengadakan pre test. Nilai rata-rata pre test adalah 74. Hal tersebut menunjukkan hasil belajar siswa masih dibawah KKM. Kemudian peneliti menerapkan siklus belajar 4E yang dipadu dengan metode diskusi hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hasil belajar siswa meningkat pada setiap siklus. Pada siklus I nilai rata-rata yang diperoleh siswa adalah 80. Pada siklus II meningkat menjadi 85,75, dan pada siklus III nilai rata-rata siswa meningkat lagi menjadi 88,75. Jadi penerapan siklus belajar 4E yang dipadu dengan metode diskusi membuat hasil belajar siswa meningkat.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | 4E Cycle Learning; Discussion Methods; Learning outcomes of IPS The learning method is a way that teachers use to teach the class so that; Siklus Belajar 4E; Metode Diskusi; Hasil Belajar IPS | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 14:23 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2023 14:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47489 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |