Fauzia, Ika (2014) Penerapan model pembelajaran Teknik Think Pair Share (Tps) untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis Siswa Kelas X Ipa1 Man 3 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130039.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan adalah mengembangkan kemampuan bertujuan untuk berkembangnya potensi peserta didik agar menjadi manusia yang berilmu, cakap, kreatif, mandiri dan menjadi warga negara yang demokratis. Namun kenyataannya dalam dunia pendidikan bukan karena guru tidak menguasai materi, akan tetapi karena guru tidak mengetahui bagaimana cara menyampaikan materi. Terlebih lagi dalam model pembelajaran yang digunakan pada mata pelajaran Sejarah tidak pernah berubah, tradisional, monoton dan didominasi oleh guru sehingga kurang meningkatkan berfikir kritis. Untuk mengantisipasi kelemahan model pembelajaran yang sering dipakai oleh guru pada umumnya adalah dengan menggunakan model pembelajaran Cooperative Learning Teknik Think Pair Share. Dengan melaksanakan model pembelajaran Cooperative Learning Teknik Think Pair Share siswa diharapkan dapat meraih keberhasilan dalam belajar, hal itu juga bisa meningkatkan berfikir kritis siswa.
Berdasarkan dari permasalahan di atas, maka rumusan masalah dalam penelitian ini adalah 1) Bagaimana proses perencanaan penerapan strategi pembelajaran Cooperative Learning Think Pair Share dalam meningkatkan kemampuan berfikir kritis siswa pada mata pelajaran sejarah.
Penelitian ini menggunakan desain Penelitian Tindakan Kelas (Class-room Action Reasearch) jenis kolaboratif partisipatif, penelitian ini mengikuti model yang dikembangkan oleh Elliott. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan observasi/pengamatan, wawancara dan dokumentasi.
Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran Cooperative Learning memberi banyak kontribusi diantaranya memudahkan siswa dalam memahami materi melalui diskusi, siswa semakin akt if, kreatif dalam kegiatan pembelajaran dan siswa mulai terlatih untuk bekerja sama dengan kelompok serta dapat meningkatkan kemampuan berfikir kritis siswa pada mata pelajaran Sejarah kelas X IPA1 MAN 3 Malang maka hasil pengamatan peningkatan kemampuan berfikir kritis siswa yang pada awalnya rata-rata sebesar 4,75% dan pada pertemuan kedua terdapat peningkatan yaitu dengan rata-rata 67,5%. Pada siklus kedua pertemuan pertama meningkatan dengan raata-rata 77,5%, Pada pertemuan kedua meningkatan manjadi rata-rata sebesar 92,5%.
ABSTRACT
Education is aimed at developing the ability to develop the potential of students to become human knowledgeable, skilled, creative, independent and democratic citizenship. But the reality in education not because teachers do not master the material, but because the teacher does not know how to convey the material. Moreover, in the model used in the study subjects History never changes, traditional, monotonous and dominated by the teacher so that less improve critical thinking. To anticipate weakness learning model that is often used by teachers in general is to use cooperative learning learning model Technique Think Pair Share. By implementing cooperative learning instructional model Technique Think Pair Share students are expected to achieve success in learning, it can also improve students' critical thinking.
Based on the above problems, the formulation of the problem in this study were 1) What is the process of planning the implementation of learning strategy Think Pair Share Cooperative Learning in improving students' critical thinking abilities in the subjects of history.
This study uses action research design class (Class-room Action Reasearch) type of collaborative participation, this study follows the model developed by Elliott. Data was collected using observation / observation, interview and documentation.
Based on the results of the study showed that the application of cooperative learning learning model of which contributed much easier for students to understand the material through discussion, students are more active, creative learning activities, and students are trained to begin working with the group as well as to improve students' critical thinking ability in subjects History class X IPA1 MAN 3 Malang then observed an increase in critical thinking ability of students who initially an average of 4.75% and in the second meeting there is an increase by an average of 67.5%. In the second cycle of the first meeting with raata average increase of 77.5%, At the second meeting became an average increase of 92.5%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Julaihah, Umi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Cooperative Learning; Think Pair Share; Kemampuan Berfikir Kritis Siswa; Sejarah; Cooperative Learning; Think Pair Share; Critical Thinking Ability Students; History | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 14:22 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2023 14:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47487 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |