Pasadena, Yusnia (2013) Persuasive Techniques of Obama’s Political advertisement. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09320084.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
With the development of technology in the modern era, the politicians are also able to develop the dissemination of their persuasion effectively, that is by making the advertisement on television. Persuasion becomes very easy to spread because nearly all people have televisions. Those are the reason from the researchers in conducting a research entitled Persuasive Technique of Obama’s Political Advertisement.
This research investigated the types of persuasive technique used by Obama in his political advertisement during his campaign for 2012 presidential election. The purposes of the research are to find out the techniques of persuasion and to describe how the techniques used by Obama.
This research used descriptive qualitative method because the data of this research were in the form of utterances, which were not statistically analyzed. The data were taken from the utterances of Obama in his political advertisement. The data were gathered through the observation done by the researcher herself.
It was found that Obama used several techniques of Hogan’s theory to persuade the American People. These techniques are: masterful use of questions, power words, time-pressure technique, credibility technique, future pacing, and hypnotic language pattern. In the use of persuasive techniques, Obama used several ways to persuade the audiences, such as by using the word because to carry the reason that strengthen his arguments and then by showing his sincerity for the welfare of the American society, showing that he has knowledge of the particular subject and showing that he had the ability in this field. Moreover, he showed the implementation of the technique by giving some questions that direct his statement to the evidence that proof his statements are true and based on the fact and make his statement clear, then by bringing the American people into the future, by telling them the best ideas and making them imagine has successfully achieved that goal. Hereafter he was also telling the truth and providing the tangible evidences and the last is by emphasizing on the time left to the American people to think carefully about their choices in presidential election.
ABSTRAK
Dengan kemajuan teknologi di era modern, para politisi dapat dengan mudah menyebarkan persuasi mereka, yaitu dengan menggunakan iklan di televisi. Persuasi menjadi sangat mudah dalam penyebarannya karena hampir semua masyarakat mempunyai televisi. Itulah beberapa alasan yang mendasari peneliti untuk melakukan penelitian dengan judul Teknik Persuasi dalam Iklan Politik Obama.
Penelitian ini fokus pada jenis teknik persuasi yang digunakan oleh Obama dalam iklan politiknya selama kampanye pemilihan presiden tahun 2012. Tujuan penelitian ini adalah untuk menemukan jenis-jenis teknik persuasi dan mendeskripsikan bagaimana teknik persuasi tersebut digunakan oleh Obama.
Penelitian ini menggunaka metode deskriptif kualitatif karena data dalam penelitian ini adalah berupa ucapan, yang tidak dianalisis secara statistik. Data tersebut diambil dari ucapan yang dikeluarkan oleh Obama dalam iklan politiknya. Data-data ini dikumpulkan melalui observasi yang dilakukan oleh peniliti.
Dalam penelitian ini ditemukan bahwa Obama menggunakan beberapa teknik persuasi yang digagas oleh Hogan untuk membujuk masyarakat Amerika. Teknik- teknik tersebut anatara lain: penggunaan pertanyaan, kekuatan kata-kata, teknik penekanan waktu, teknik kepercayaan, langkah yang akan datang, dan pola bahasa hipnotis. Dalam penggunaannya, Obama mengguanakan beberapa cara untuk membujuk para penontonnya, seperti menggunakan kata "karena" untuk membawa alasan yang dapat memperkuat argumennya dan kemudian dengan menunjukkan kesungguhannya demi kesejahteraan masyarakat Amerika, menunjukkan bahwa dia mempunyai pengetahuan dalam subjek-subjek tertentu dan menunjukkan bahwa dia mempunyai kemampuan di bidang ini. Selain itu, dia juga menunjukkan implementasi dari teknik-teknik tersebut dengan memberikan beberapa pertanyaan yang mengarahkan pernyataannya terhadap bukti nyata dan kebenaran serta membuat pernyataannya menjadi jelas, kemudian dengan teknik menggiring masyarakat Amerika ke masa depan. Kemudian dia juga menggunakan teknik yaitu menceritakan kebenaran dan menyediakan bukti-bukti nyata dan teknik terakhir yang digunakan adalah dengan cara penekanan pada waktu yang tersisa kepada masyarakat Amerika untuk berpikir hati-hati tentang pilihan mereka dalam pemilihan presiden.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Budianto, Langgeng | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Persuasion; Advertisement Persuasi; Iklan | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 13:20 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2023 13:20 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47446 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |