Maghfiroh, Inayatu Khoirul (2014) Penerapan strategi pembelajaran simulasi untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Sosiologi kelas X MAN Malang II Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130032.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Strategi ialah sebuah rencana yang akan digunakan oleh seseorang untuk mencapai suatu tujuan yang diiginkan, dalam kaitannya dengan strategi pembelajaran disini adalah sebuah rencana yang digunakan oleh seorang guru untuk membuat suatu pembelajaran di dalam kelas yang aktif dan sekreatif mungkin agar dapat meningkatkan baik minat ataupun prestasi belajar peserta didiknya, khususnya dalam pembelajaran Sosiologi. Penggunaan strategi pembelajaran yang digunakan oleh peneliti disini adalah dengan menerapkan strategi pembelajaran simulasi.
Tujuan penelitian ini adalah untuk :(1) untuk mengetahui bagaimana perencanaan strategi pebelajaran simulasi pada mata pelajaran Sosiologi siswa kelas X 3 MAN Malang II Kota Batu. (2) untuk mengetahui bagaimana pelaksanaan peningkatan prestasi belajar siswa kelas X 3 pada mata pelajaran Sosiologi MAN Malang II Kota Batu (3) untuk mengetahui hasil penerapan model pembelajaran simulasi untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Sosiologi siswa kelas X 3 MAN Malang II Kota Batu.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan sebanyak tiga siklus penelitian. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun yang menjadi responden adalah guru kelas dan siswa kelas X 3 MAN Malang II Kota Batu.
Untuk mengetahui peningkatan prestasi belajar siswa dengan strategi pembelajaran simulasi, peneliti melakukan pre tes dan post tes pada siswa kelas X 3 MAN Malang II Kota Batu yang berjumlah 33 siswa. Penelitian ini terdiri dari tiga siklus. Hasilnya membuktikan bahwa penerapan strategi pembelajaran simulasi dapat meningkatkan prestasi belajar siswa dalam mata pelajaran sosiologi.
Pada aspek ketuntasan materi pada siklus I 75% dengan prosentase nilai rata- rata siswa 80%, dan pada siklus II meningkat prosentase nilai ketuntasan 81% dengan prosentase nilai rata- rata siswa 83%, dan pada siklus III meningkat menjadi 84% untuk aspek ketuntasan siswa dengan prosentase nilai rata- rata siswa menjadi 85%.
ABSTRACT
Strategy is a carefully devised plan of action to achieve a goal, or the art of developing or carrying out such a plan, and its relation with learning strategy here is a plan used by the teacher to make a creative and energetic class in order to develop students’ performance and interest, especially in studying Sociology. Learning strategy used by the researcher is application of simulation strategy learning.
The aim of this research is for: (1) Knowing how simulation strategy learning is planned for grade tenth students in State Islamic Senior High School II Batu. (2) Identifying how study performance is implemented in tenth grade students of State Islamic Senior High School II Batu. (3) Recognizing the result of applying simulation strategy learning to develop students’ study performance in learning sociology of tenth grade students of State Islamic Senior High School II Batu.
The research was conducted by using qualitative design by class action investigation which was done three times. The instrument of this study is the researcher herself and the data collection was obtained from observation, interview, and documentation. While the object of this study are the teacher and students grade ten local three in State Islamic Senior High School II Batu.
Pre test and post test done by the researcher for identifying the development of students’ study performance by applying simulation strategy learning to thirty three students of tenth grade students in State Islamic Senior High School II Batu. This research contain of three cycles. The result proves that the application of simulation strategy develop students’ study performance in sociology learning.
From material inclusivity in cycle I, 75% from average marks percentage of students increase up to 80%, in cycle II, material inclusivity raise 81% from average marks percentage of students increase up to 83%, and the last, in cycle III, material inclusivity lift up 84% form average marks percentage of students increase up to 85%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran simulasi; Prestasi Belajar; Simulation Learning; Study Performance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 13:15 | ||||||
Last Modified: | 16 Jun 2023 13:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47428 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |