Laili, Mirza Nurul (2013) The Internalization of Character Values Based On The Economics Instruction of Students 10 Th Grade at MAN Malang I. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09130016.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Saat ini, permasalahan menurunnya nilai di Indonesia merupakan masalah besar yang dialami generasi muda. Pendidikan karakter menjadi salah satu perhatian saat ini di Indonesia baik itu kementrian pendidikan, sekolah, dan masyarakat. Sekolah adalah salah satu tempat yang memiliki peran untuk mengembangan nilai karakter kepada peserta didik. Banyak sekali contoh hasil dari pendidikan yang tidak berkarakter seperti koruptor, pencuri, pembunuh, dan berkelahian.
Globalisasi merupakan salah satu factor yang memberikan kontribusi menurunnya nilai-nilai pada gaya hidup generasi muda seperti menyontek, memakai pakaian terbuka, sex bebas, materialism, perkelahian antar pelajar dan lain-lain. Hal ini menunjukkan bahwa menurunya nilai pada aspek social baik itu aspek social kemasyarakatan dan aspek social politik
Implementasi pendidikan di Indonesia lebih menekankan pada pengembangan kognitif dari pada pengembangan afektif dan psikomotorik. Sehingga, penerapan pendidikan karakter merupakan solusi untuk memecahkan masalah tersebut. Diman pendidikan karakter berkaitan dengan tujuan pendidikan nasioal yaitu mengembangkan dan menciptakan peradaban yang berkarakter dan mengembangkan potensi karakter peserta didik.
Selain itu, dalam implementasi nilai karakter guru mempunyai peranan penting untuk mengembangkan karakter siswa dalam proses pembelajaran. Ekonomi salah satu mata pelajaran ilmu pendidikan social yang sangat dekat dengan kehidupan siswa sehingga internalisasi nilai karakter lebih mudah dipahami dan dikembangkan kepada peserta didik. Menurut PP 19 tahun 2005
Bab IV pasal 20 bahwa guru sebagai perencana dalam proses pembelajaran. Sehingga dalam menginternalisasikan nilai-nilai karakter guru mempuyai peran sebagai perencana, pembimbing dan contoh bagi siswa.
Penelitian ini dilaksanakan di Madrasah Aliyah Negeri Malang I objek penelitian ini adalah siswa kelas sepuluh yaitu kelas olimpide dan kelas regular. Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Dimana pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi yang dilaksanakan dengan guru ekonomi dan siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan integrasi nilai-nilai karakter dalam perencanaan pembelajaran dan internalisasi nilai-nilai karakter pada proses pembelajaran ekonomi pada siswa kelas sepuluh.
Hasil dari penelitian ini adalah pertama, integrasi nilai-nilai karakter dalam perencanaan pembelajaran sesuai dengan peraturan kementrian pendidikan. Selain itu, guru mempunyai pertimbangan materi yang di ajarkan dalam
mengembangkan nilai-nilai karakter. Namun penilain nilai-nilai karakter dalam perencanaan belum diinternalisasikan. Kedua,internalisasi nilai-nilai karakter dalam pembelajaran ekonomi, guru memberikan metode yang berbeda di setiap kelas. Hal itu terjadi karena banyak faktor yang mempengaruhi seperti lingkungan dan karakteristik siswa tersebut, sehingga internalisasi nilai-nilai karakter di kelas selalu berubah dengan perencanaan pembelajaran yang sudah di buat. Guru harus menyesuaikan kondisi di kelas. Karena internalisasi nilai-nilai karakter tidak hanya dilaksanakan di dalam kelas tetapi di luar kelas pun guru mempunyai peran untuk membimbing dan mengembangkan karakter siswa.
ABSTRACT
Nowadays, the issue about the moral decreasing is a huge problem that is faced by the society in the world especially for the young generation in Indonesia. Character education has caught the attention of nearly everyone in Indonesia. The education ministry, school and society are concern about it. School is one of places for development the character value for the students. But, there are many examples of our education creation such as people who doesn’t have the character as corruptor, thief, killer free sex, materialism, and fight each other. The globalization is one of factor that contributes of decreasing of values. It influence to the young generations’ value especially in their life style such as cheating, toples, free sex, materialism, fight, crime and etcetera. It shows the decreasing of values in the social life aspect with society and social politic.
In the implementation of education in Indonesia, instruction process gives more attention to cognitive aspect than affective and psychomotor aspect. Educator must integrate those three aspects together in educate the students. So, Implementation of character education is the great way to solve the problems that is faced by Indonesia especially in the moral collapse. Character education can be integrated with national education objective in developing and creating the character of civilization especially for developing students’ competences.
Moreover, in the implementation of the character values teacher has the important role in developing students’ character in the instruction. Economics is one of part social science near with students life. Therefore, internalizing character value is easier to understand by the students. According to Government Policy no 19 year 2005 Chapter IV article 20 teacher has role as a planner in the instruction process. Despite, in the internalization of the character values teacher has some roles such as the planner, the guide, and the model.
This research is conducted in Madrasah Aliyah Negeri Malang I. The object of the research is the tenth grade in olympiad class and regular class. Type of research in this study is a qualitative descriptive. Collecting data is through observation, interview, and documentation with economics teacher in tenth grade and student in tenth grade. The aim of this thesis is to describe the integration of character values in lesson plan and describe the internalization of the character values of 10th grade students in economics instruction.
These are the results of the research; first, the integration of the character’s values in planning instruction or lesson plan is appropriate with book guide from educatioal ministry, the teacher also has the consideration to integrate the material in lesson plan with character values. However, the assessment of character values in the lesson plan is not internalized yet. Second, in the internalization of character’s values in the economics instruction, teacher gives the different method in each class. It happens because many factors such as; the environment of the class and the characteristic of students. Therefore, internalization of character in class is always changing; it does not depend on the lesson plan. The teacher must determine the method based on the condition of class. Internalization of character values is not only in class but outside too; teacher has role to guide and develop the character of students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Internalisasi; Nilai-Nilai Karakter | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 09:25 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2023 09:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47427 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |