Zaini, Ahmad (2014) Implementasi Multi Metode (Ceramah, Group Investigation dan Example Non Example) dalam meningkatkan prestasi belajar Siswa Kelas X IPS-1 mata pelajaran osiologi di SMAN 9 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130030.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan dapat diartikan sebagai sebuah proses dengan metode-metode tertentu sehingga seseorang memperoleh pengetahuan, pemahaman, dan tingkah laku yang sesuai dengan kebutuhan. Sedangkan Metode mengajar adalah suatu pengetahuan tentang cara-cara mengajar yang dipergunakan oleh seorang guru atau pendidik.
Tujuan utama dalam penelitian ini adalah a).Mendeskripsikan perencanaan Multi Metode Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas X.IPS-1 Mata Pelajaran Sosiologi Di SMAN 9 Malang. b). Mendeskripsikan pelaksanaan Multi Metode Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas X.IPS-1 Mata Pelajaran Sosiologi Di SMAN 9 Malang. c). Mendeskripsikan proses evaluasi penerapan Multi Metode Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas X.IPS-1 Mata Pelajaran Sosiologi Di SMAN 9 Malang.
Multi metode merupakan gabungan dari tiga kombinasi metode yaitu ceramah, group Investigation, dan example non example. Multi metode ini penting dengan tujuan agar siswa lebih semangat dalam proses belajar mengajar sehingga prestasi belajar mereka meningkat dan mendapat informasi tentang materi atau persoalan tertentu yang dapat membantu siswa untuk belajar menyelesaikan masalah.
Hasil penelitian membuktikan bahwa penerapan Multi metode dapat meningkatkan kualitas prestasi belajar siswa kelas X.IPS-1 SMAN 9 Malang dalam proses belajar mengajar. Peningkatan prestasi siswa tersebut dapat dilihat dari perbandingan nilai pres test dan post test yaitu nilai pre test sebesar 67,15 % meningkat menjadi 71,96 % pada siklus I atau meningkat sebesar 7,16 %. Hasil post test pada siklus II menunjukkan nilai rata-rata 73,19 % dan jika dibandingkan dengan nilai post test siklus I yang sebesar 71,96 % berarti mengalami peningkatan sebesar 1,70 %. pada siklus III menunjukkan nilai rata-rata 84,23 % dan jika dibandingkan dengan nilai post test siklus II yang sebesar 73,19 %, maka pada siklus III ini berarti mengalami peningkatan sebesar 15,08 % .
ABSTRACT
The Education can be defined as a process with certain methods so that a person gains knowledge, understanding, and behavior to suit the needs. While the method of teaching is knowledge of the ways of teaching that is used by a teacher or educator.
The objective main in this study was a). Describe the planning Multi Methods to Increase Student Achievement Class X IPS-1 Subjects Sociology SMAN 9 Malang. b). Describe the implementation of Multi-Method to Improve Student Achievement Class X IPS-1 Subjects Sociology SMAN 9 Malang. c). Describe the process of evaluating the application of Multi-Method to Improve Student Achievement Class X IPS-1 Subjects Sociology SMAN 9 Malang.
Multi method is a combination of three methods: a combination of lecture, group Investigation, and the example non example. Multiple methods is important in order to make students more enthusiastic in teaching and learning so that they increase learning achievement and get information about a particular matter or issue that can help students to learn to solve problems.
The research proves that the application of Multi method can improve the quality of student achievement IPS-1 Class X SMAN 9 Malang in the learning process. Improved student achievement can be seen from the comparison of pres- test and post-test pre-test of the value of 67.15% increased to 71.96% in the first cycle, an increase of 7.16%. Post test results on the second cycle shows the average value of 73.19% and compared with the value of post-test first cycle of 71.96% which represented an increase of 1.70%. the third cycle showed an average value of 84.23% and compared with the value of post-test cycle II was 73.19%, then the third cycle this means an increase of 15.08%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Multi Metode (ceramah; group Investigation; dan example non example), prestasi belajar Sosiologi; Multi Method (lectures; group Investigation; and the example non example); academic achievement Sociology | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 13:17 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2023 13:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47423 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |