Khozaina, Khozaina (2012) Upaya peningkatan kompetensi profesional guru IPS di SMA An-Nur Bululawang Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
08130118.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA :
Guru adalah kreator kader-kader masa depan yang akan mewarnai peradaban manusia. Besarnya tanggung jawab guru harus didukung oleh kualitas sumber daya manusia yang memadai, baik wawasan, skill, moral, kapasitas, dan integritas keilmuannya. Kualitas tersebut yang akan mendorong guru untuk berbuat dan berkarya yang terbaik demi keharuman individu, bangsa dan dunia.Profesional adalah pekerjaan atau kegiatan yang dilakukan oleh seseorang dan menjadi sumber penghasilan kehidupan yang memerlukan keahlian, kemahiran atau kecakapan yang memenuhi standar mutu atau norma tertentu serta memerlukan pendidikan profesi. Guru sebagai tenaga profesional mengandung arti bahwa pekerjaan guru hanya dapat dilakukan oleh seseorang yang mempunyai kualifikasi akademik, kompetensi dan sertifikat pendidik sesuai dengan persyaratan untuk setiap jenis dan jenjang pendidikan tertentu. Sedangkan kompetensi guru adalah suatu kemampuan tertentu yang dimiliki guru dalam proses pembelajaran, guru sebagai tenaga profesional harus memiliki empat kompetensi dasar, yaitu kompetensi pedagogik, kompetensi kepribadian, kompetensi sosial, dan kompetensi profesional.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kompetensi guru serta upaya peningkatan kompetensi profesional guru IPS di SMA An-Nur Bululawang Malang. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif, sedangkan data dalam penelitian ini ada dua data yaitu data primer dan data sekunder. Data primer yang diperoleh oleh peneliti adalah hasil wawancara dengan kepala sekolah, waka, guru IPS, dan siswa sedangkan data sekunder adalah data berupa dokumentasi dari lembaga SMA An-Nur Bululawang Malang. Adapun teknik pengambilan data pada penelitian ini yaitu menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi.
Berdasarkan hasil penelitian yang diperoleh peneliti di SMA An-Nur Bululawang Malang menunjukkan bahwa kompetensi profesional guru IPS sudah cukup baik dan sesuai dengan keahliannya. Guru IPS di SMA An-Nur Bululawang Malang dapat dikatakan profesional dan berkompeten dibidangnya, bisa dilihat dari tingkat pendidikannya yang berkualifikasi pada S-1 serta ada 1 guru yang sudah S-2. Upaya SMA An-Nur Bululawang Malang untuk meningkatkan kompetensinya adalah mengadakan MGMP (musyawarah guru mata pelajaran), menikuti pelatihan, seminar, memanfaaatkan sumber belajar, meningkatkan diri di bidang bahasa inggris dan belajar sendiri. Faktor yang menjadi kendala ada dua yaitu kendala internal dan kendala eksternal.
ENGLISH :
Teacher is the creator of cadres that will color the future of human civilization. The amount of responsibility teacher must be supported by quality of adequate human resources, both insight, skill, morale, capacity, and scientific integrity thus. Quality that will encourage teachers to do and work the best fragrance for individuals, nations and world. Profesional is work or activity undertaken by a person and become a source of income for life that requires skill, expertise or skills that meet certain quality standards or norms and takes professional education. Teachers as professionals have meansing that teacher job only is done by someone who has academic qualifications, competence and educator certificate in accordance with the requirements for each type and level of education. While the competence of the teacher is anability is had by teacher in learning process, teachers as professionals should have four basic competencies, the pedagogical competence, personal competence, social competence, and professional competence.
The purpose of this study is to determine the competence of teachers and of fort improving the professional competence of high school of social studies teacher at An-Nur Bululawang Malang. The data of research is used in this study is qualitative research, while the data in this study present two datas that are primary data and secondary data. Primary data obtained by researchers is the result of interviews with head master, waka, social studies teachers, and students while secondary data is data in the form of documentation from the An-Nur high school institutions Bululawang Malang. The data retrieval techniques in this study is to use observation techniques, interviews and documentation.
Based on research results is obtained by researcher in senior high school An-Nur Bululawang Malang shows that social studies teachers' professional competence is good enough and in accordance with their expertise senior. High school social studies teacher at An-Nur Bululawang Malang could be said professional and competent in their field thus something, can be seen from a qualified educational level on the S-1 and there is one teacher has S-2. An-Nur SMA efforts Bululawang Malaysia to enhance its competence is held MGMP (discussion subject teachers), training, seminars, memanfaaatkan learning resources, improve in the field of English language and learn on their own. Factors that become abstacles, there are two abstacles. As follow: internal constraints and eksternal contraints, internal constraints from environment institution an their students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhroh, Ni’matuz | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru; Kompetensi Profesional Teacher; Professional Competence | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 27 Feb 2023 09:24 | ||||||
Last Modified: | 27 Feb 2023 09:24 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47399 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |