Mufassiroh, Lu'luatul (2012) Korelasi kompetensi Pedagogik dan motivasi mengajar dengan kinerja guru di MTSN model babat Lamongan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Fulltext)
08130108.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA :
Pendidik adalah salah satu komponen manusiawi dalam proses belajar mengajar yang ikut berperan dalam usaha pembentukan sumber daya manusia yang potensial dibidang pembangunan. Oleh karenanya, seorang pendidik harus memiliki kompetensi pedagogik, motivasi mengajar yang baik sehingga akan membentuk karakteristik kinerja yang baik pula. Sehingga pada akhirnya akan memberikan kontribusi pada pendidikan yang lebih maju.
Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan hubungan antara kompetensi pedagogik dengan kinerja guru, hubungan antara motivasi mengajar dengan kinerja guru dan menjelaskan hubungan antara kompetensi pedagogik dan motivasi mengajar dengan kinerja guru di MTsN Model Babat Lamongan.
Rancangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dan berjenis korelasional. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket yang terdiri dari variabel kompetensi
pedagogik, motivasi mengajar, dan kinerja guru. Sementara untuk uji hipotesis digunakan teknik analisis jalur (path analysis) dengan menggunakan teknik analisis linier berganda (multiple regression).
Hasil analisis data membuktikan bahwa (1) kompetensi pedagogik yang dimiliki guru tergolong sangat tinggi, motivasi mengajar tergolong tinggi, dan kinerja guru tergolong sangat tinggi, (2) ada hubungan antara kompetensi pedagogik dengan kinerja guru yang dijelaskan dengan hasil nilai signifikansi t-test yang mempunyai besaran 0,033, (3) ada hubungan antara motivasi mengajar dengan kinerja guru yang dijelaskan dengan hasil nilai signifikansi t-test yang mempunyai besaran 0,002, (4) ada hubungan secara simultan antara kompetensi pedagogik dan motivasi mengajar dengan kinerja guru yang dijelaskan dengan hasil uji F yang mempunyai besaran nilai signifikansi 0,000. Adapun besaran hubungan antara kompetensi pedagogik dan motivasi mengajar dengan kinerja guru sebesar 21% dan 79% sisanya dipengaruhi dan berhubungan dengan variabel lain selain kedua variabel tersebut sebagaimana yang ditunjukkan oleh hasil Uji Anova yang mempunyai R Square sebesar 0,217.
Dengan demikian, kompetensi pedagogik, motivasi mengajar mempunyai andil yang cukup besar terhadap kinerja guru sehingga sudah menjadi keharusan bagi tenaga pendidik untuk selalu memperhatikan dan meningkatkan kompetensi pedagogik dan motivasi mengajarnya.
ENGLISH :
Education is one of human beings’ component in the learning process that contributes to the formation of potential human resource in the field of nation- building. Therefore, an educator must have a pedagogical competence, good teaching motivation so that it will form a good performance characteristics as well. Thus, it will contribute to more developed education.
This research aims to clarify the relationship between pedagogical competence and the teachers’ performance, the relationship between teaching motivation and the teachers’ performance and also to explain the relationship between pedagogical competence and teaching motivation with teachers’ performance in Model Islamic Junior High School of Babat Lamongan.
The design used in this research is quantitative approach and its various of correlational. The procedure of data collection in this research is a questionnaire consisting of pedagogic competence variable, teaching motivation, and teachers’
performance. While for hypotheses test, it uses path analysis technique by using multiple regression technique.
The results of data analysis prove that (1) pedagogical competence owned by the teachers is classified as very high, teaching motivation is high, and the teachers’ performance is classified as very high, (2) there is a relationship between the pedagogical competence and the teachers’ performance which is described by the t-test significance value with a magnitude of 0.033, (3) there is a relationship between the teaching motivation and the teachers’ performance which is described by the t-test significance value that has magnitude 0.002, (4) there is a simultaneous relationship between pedagogical competence and teaching motivation with the teachers’ performance which is described by the test results F which has a significance value of 0.000 magnitude. While the magnitude of the relationship between pedagogical competence and teaching motivation with the teachers’ performance is 21% and the rest of 79% is influenced and related to other variables in addition to those two variables as shown by the ANOVA test results that have R Square of 0.217.
Thus, pedagogical competence and teaching motivation have a significant contribution to the teachers’ performance so that educators have to pay attention and improve their pedagogical competence and teaching motivation.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kusumadyahdewi, Kusumadyahdewi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Pedagogik; Motivasi Mengajar; Kinerja Guru Pedagogic Competence; Motivation Teaching; Teacher Performance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 24 Feb 2023 10:30 | ||||||
Last Modified: | 24 Feb 2023 10:30 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47347 |
Downloads
Downloads per month over past year

Actions (login required)
![]() |
View Item |