Fasihin, Ahmad (2014) Implementasi model pembelajaran Joyfull Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif 01 Singosari-Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130021.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pada dasarnya peran guru adalah mengkonsumsikan pengalaman kepada siswa tetapi sering kali para guru dalam melaksanakan proses pembelajaran hanya menggunakan metode ceramah dalam penyampaian materi. Pembelajaran konvensional yang selama ini diterapkan oleh guru mata pelajaran IPS Terpadu selama ini cenderung monoton. Hal ini tentu saja mempengaruhi pencapaian tujuan pembelajaran yang inigin dicapai sehingga berpengaruh pada hasil balajar siswa yang kurang maksimal. Salah satu alternatif pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa adalah model pembelajaran Joyfull learning yang dirasa lebih tepat untuk mengatasi problema selama ini.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk (1) mendiskripsikan proses perancanaan implementasi model pembelajaran Joyfull learning untuk meingkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif Singosari Malang, (2) mendiskripsikan proses pelaksanaan implementasi model pembelajaran Joyfull learning untuk meingkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif Singosari Malang, (3) mendiskripsikan proses penilaian implementasi model pembelajaran Joyfull learning untuk meingkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif Singosari Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan sebanyak tiga kali siklus penelitian. Instrument kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan tse tulis. Data dianalisis dengan mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil peneltian menunjukkan bahwa, (1) proses perencanaan pembelajaran dengan implementasi model pembelajaran Joyfull learning untuk meingkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif Singosari Malang dilakukan secara berkaolaborasi antara peneliti dan guru, (2) proses pelakasanaan pembelajaran dengan implementasi model pembelajaran Joyfull learning untuk meingkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif Singosari Malang berjalan dengan baik dimana para siswa merasa senang mengikuti pemebelajaran, (3) proses penilaian dengan implementasi model pembelajaran Joyfull learning untuk meingkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VIII G di MTs Almaarif Singosari Malang secara kuantitatif mampu meningkatkan hasil belajar siswa pada setiap siklusnya.
Pada siklus pertama Pada post test dalam siklus pertama menunjukkan rata-rata siswa 77,8 dengan prosentase ketuntasan sebesar 80% mengalami peningkatan sebesar 9,15% dari hasil pre-test rata-rata siswa 71,3 dengan prosentase sebesar 66,6%. Pada siklus dua menunjukkan rata- rata siswa 84,4 dengan prosentase sebesar 91,1% mengalami peningkatan sebesar 18,3% dan pada siklus tiga menunjukkan rata-rata siswa 87,6 dengan prosentase sebesar 100% mengalami peningkatan sebesar 22,8%.
ABSTRACT
Basically, the teachers’ role are aimed to consume their experiences into students, however, within its realization, teachers tend to use the communicative method in conveying the lesson. The conventional learning which is applied by social study’ teachers seem monotonous. This kind of learning definitely influences the attainment of learning’s objective which is needed to be reached. Thus, it affects on decline of the student’s learning result. One of the alternative learning ways for increasing the student’s learning result is Joyfull Learning Model which seemingly appropriates to solve these problems.
The objectives of this research are (1) to describe the planning process of Joyfull Learning Model to increase the Student’s Learning Result of social study at Class VIII G of MTs Al Maarif Singosari Malang. (2) to describe the applying process of Joyfull Learning Model to increase the Student’s Learning Result of social study at Class VIII G of MTs Al Maarif Singosari Malang. (3) to describe the evaluating process of Joyfull Learning Model to increase the Student’s Learning Result of social study at Class VIII G of MTs Al Maarif Singosari Malang.
In order to reach the objectives above, the researcher uses the qualitative approach with PTK which is applied around three times cycle of research. The researcher is mainly key instrument of the research and the technique of collecting data is done by observation, interview, and written test. The data analysis is conducted by reducing the irrelevant data, explaining the data and making the conclusion.
The result of research reveal, (1) the planning process through the implementation of Joyfull Learning Model to increase the Student’s Learning Result of social study at Class VIII G of MTs Al Maarif Singosari Malang is conducted by collaborating between researcher and teacher. (2) the applying process through the implementation of Joyfull Learning Model to increase the Student’s Learning Result of social study at Class VIII G of MTs Al Maarif Singosari Malang run well in which the students feel enthusiastic in learning process. (3) the evaluating process through the implementation of Joyfull Learning Model to increase the Student’s Learning Result of social study at Class VIII G of MTs Al Maarif Singosari Malang quantitatively is able to increase the student’s learning result in each cycle. In the first cycle of post test, the student’s average is 77,8 with degree of completeness around 80 %. It undergoes the escalation around 9,15 % from the student’s average of pre-test result around 71,3 with degree of completeness around 66,6 %. The second cycle shows the student’s average around 84,4 % with degree of completeness around 91,1 %. It undergoes the escalation around 18,3 %. Thus, the third cycle proves the student’s learning result around 87,6 % with degree of completeness around 100 %. It undergoes the escalation around 22,8 %.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Model pembelajaran joyfull learning; IPS Terpadu, Hasil Belajar; Joyfull Learning Model; Social Study; Learning Result | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 23 Feb 2023 14:37 | ||||||
Last Modified: | 16 Jun 2023 13:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47312 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |