Hasanah, Nur (2014) Kreativitas Guru Ips dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu di SMP Negeri 1 Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130020.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pelaksanaan pembelajaran IPS Terpadu pada umumnya banyak mengalami kendala sehingga memberikan efek yang buruk dalam pembelajaran IPS terpadu. Dalam mengajar guru IPS diprioritaskan untuk memiliki kreativitas agar dapat memotivasi siswa dalam belajar sehingga mampu mencapai keberhasilan pembelajaran IPS Terapadu. Guru IPS dalam mengajar memiliki tingkat kreativitas yang tinggi. Kreativitas Guru IPS adalah kemampuan seseorang untuk menemukan cara-cara baru bagi pemecahan problem-problem, meskipun untuk orang lain merupakan hal yang tidak begitu asing lagi.
Tujuan dilakukan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan bentuk- bentuk kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dan upaya guru IPS dalam meningkatan kreativitas mengajar serta untuk mengetahui dampak dari kreativitas guru IPS terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri 1 Probolinggo.
Penelitian yang peneliti lakukan ini menggunakan pendekatan kulitatif dengan jenis penelitan deskriptif kualitatif. Untuk menjamin keabsahan penelitian ini, peneliti mengumpulkan data melalui observasi, dokumentasi dan wawancara melalui kepala sekolah, guru IPS dan siswa. Untuk analisis data peneliti menggunakan analisis deskriptif kualitatif, yaitu menggambarkan atau menginterprestasikan data yang telah didapatkan.
Hasil dari penelitian yang dilakukan oleh peneliti menunjukkan bahwa kreativitas guru IPS dapat meningkatkan motivasi belajar siswa. Hal tersebut dapat diketahui dari adanya bentuk-bentuk kreativitas guru dalam mengajar dapat dikelompokkan menjadi dua yaitu, 1) Dalam aktivitas pembelajaran di kelas meliputi pengembangan pada metode pembelajaran dan media pembelajaran. 2) Dalam kegiatan skill grouping IPS meliputi penciptaan produk dari barang bekas diolah menjadi bahan jadi dan study lapangan. Adapun upaya yang dilakukan guru IPS untuk meningkatkan kreativitas mengajarnya melalui kegiatan pelatihan atau workshop, seminar-seminar, MGMP sekolah dan luar sekolah, serta berdiskusi melalui websait pendidikan IPS Probolinggo. Sehingga dengan adanya bentuk-bentuk kreativitas guru dan upaya peningkatannya dapat memberikan dampak yang baik dalam pembelajaran IPS Terpadu yaitu pelaksanaan pembelajaran IPS terpadu menjadi tidak monoton, Pemahaman siswa terhadap materi meningkat, Prestasi akademik siswa lebih baik karena ada salah satu siswa yang menjadi peraih medali perunggu di OSN IPS tahun 2013. Siswa lebih mudah dalam belajar IPS karena adanya kegiatan skill grouping IPS, siswa menjadi lebih kreatif, siswa memiliki rasa kepedulian sosial yang tinggi dan menjadi lebih cinta lingkungan.
ABSTRACT
Commonly, the Implementations of Integrated Social Learning (IPS Terpadu) have many problems that can give a bad effect in the learning process of this lesson (IPS Terpadu). Teachers are expected to have creativity in the learning process of this lesson, in order to motivate students to learn, so teachers can be able to get a successful in the learning of this lesson. The teachers have a high creativity level when they teach. Their creativities are the capability of somebody to find the new ways to solve the problems, even though it is something which is so popular for the others.
The purpose of this research is to describe the forms of creativity of social teachers in improving the students learning motivation in integrated social lesson that refers to forms of creativity of social teachers to improve the teaching activity and understand the effects of social teacher creativity toward student learning motivation in Integrated Social Learning lesson in SMPN 1 Probolinggo.
This research uses qualitative approach by using qualitative descriptive as the types of the research. In ensuring the validity of the research, researcher collects the data thorough observation, documentation and interviews to the head masters, teachers of Integrated Social Learning and also the students. In analyzing the data, the researcher uses descriptive of qualitative analysis, namely describing or interpreting the data collected.
The results of the research are indicated that the social teacher creativity can improve the student learning motivation. It can be known from the forms of teacher creativity in teaching that can be collected into two groups: 1. In the classroom learning activities include the development of teaching methods and instructional media. 2. In skill grouping activity included the creation of products from the second hand which is turned into substance finished and field study.
For the efforts that are done by social teacher to improve the creativity of their teaching is thorough training activity or workshop, seminar, MGMP of the school (inside or outside) and discussing thorough education website of social in Probolinggo. So, their forms of teacher creativity and the efforts of improving can give good effects in Integrated Social Learning, that is the implementation of this lesson becomes more dynamic, the students more understanding, of the students’ academic achievement is better because there is one of student who bearing away of OSN 2013, Students is easier to learn social knowledge because of the skill grouping of IPS, Students become more creative, the students have a high sense of social awareness and love their environments
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kreativitas Guru IPS; Motivasi Belajar Siswa Pelajaran IPS Terpadu; Creativity of IPS Teacher; Student Motivation of Integrated Social Studies lesson | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 23 Feb 2023 14:35 | ||||||
Last Modified: | 23 Feb 2023 14:35 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47309 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |