Responsive Banner

Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Mata Pelajaran Sejarah dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Di MAN Lamongan

Kurnia, Septiana Mega (2013) Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Mata Pelajaran Sejarah dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Di MAN Lamongan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09130102.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK

Pengaruh kompetensi guru terutama kompetensi professional guru mata pelajaran sejarah merupakan kunci dalam peningkatan prestasi siswa di MAN Lamongan. Setiap usaha peningkatan mutu pendidikan seperti perubahan kurikulum, pengembangan metode-metode mengajar, penyediaan sarana dan prasarana akan berarti apabila melibatkan guru yang professional. Guru juga merupakan salah satu faktor yang dapat mempengaruhi keberhasilan sebuah pendidikan, sehingga peran guru sangat penting sekali. Untuk itu diperlukan guru yang kompeten di dalam mengajar, baik itu kompetensi akademik (professional), pedagogic, etic, dan social. Begitu juga dalam mengembangkan dan memahami kurikulum yang digunakan. Maka di sinilah diperlukan kompetensi professional guru khususnya guru mata pelajaran Sejarah agar mampu menyusun dan mengembangkan kurikulum sesuai dengan kondisi dan kebutuhan siswa di MAN Lamongan.

Adapun tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah (1) Untuk mendeskripsikan kompetensi guru mata pelajaran sejarah di MAN Lamongan (2) Untuk mendeskripsikan upaya pengembangan kompetensi profesional guru mata pelajaran sejarah dalam meningkatkan prestasi siswa di MAN Lamongan. (3) Untuk mendeskripsikan factor pendukung dan penghambat pengembangan kompetensi profesional guru mata pelajaran sejarah dalam meningkatkan prestasi siswa di MAN Lamongan.

Penelitian ini dilaksanakan di MAN Lamongan, dengan objek penelitian guru mata pelajaran sejarah. Pendekatan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun untuk menganalisis data digunakan metode deskriptif kualitatif, yakni uraiannya didasarkan pada gejala-gejala yang tampak.

Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa, kompetensi guru mata pelajaran sejarah di MAN Lamongan sudah dimiliki oleh semua guru.Kemudian upaya guru mata pelajaran sejarah dalam mengembangkan kompetensi profesionalannya untuk meningkatkan prestasi siswa di MAN Lamongan telah memiliki kompetensi professional walapun masih kurang maksimal. Adapun factor pendukung meliputi persaingan dalam mutu pendidikan,kebutuhan sekolah memiliki guru yang professional dalam mengembangkan dan meningkatkan mutu pendidikan di sekolah, keinginan untuk selalu menampilkan perilaku yang mendekati standar ideal, factor peningkatan ekonomi guru. Adapun factor penghambat dari pengembangan kompetensi professional guru yaitu: kurangnya motivasi belajar siswa, kesibukan keluarga, waktu dan biaya

ABSTRACT

Impact of teacher competence, especially for the competence of professional teacher on history subject is the key in increasing student’s achievement in MAN Lamongan. In every effort of increasing education quality such as, changing the curriculum, improvement of teaching method, supplying facilities in order professional teacher involved. The teacher also one of the factor is able to influence the success of education, so the role of teacher is very important. Then, it is needed competent teacher in teaching, either for academic competence (professional), pedagogic, etic, and social. Also in improving and understanding the curriculum used. Therefore, it is used the competence of professional teacher especially for history subject in order to arrange and improve the curriculum relate to student’s condition and need in MAN Lamongan.

Meanwhile, the purpose of this research is (1) to describe the teacher’s competence of history subject in MAN Lamongan (2) to describe the improvement of the competence of professional teacher in history subject in increasing student’s achievement in MAN Lamongan, (3) to describe the supported factor and the problem of the improvement of professional competent teacher in history subject in increasing student’s achievement in MAN Lamongan.

This research is implemented in MAN Lamongan used the object of research is the student in X grade. The approach of this research is qualitative used the technique of collecting the data through observation, interview and document. Meanwhile, to analyze the data used descriptive qualitative, is based on the tendency.

The result of this research is to show that the competence of teacher’s history subject in MAN Lamongan that all teachers have. Then, the effort of teacher’s history subject in improving the professional competence to improve the student’s achievement in MAN Lamongan that has professional competence although is not maximal. Whereas, supported factor through global rivalry in quality of education. The school facility has professional teacher in improving and increasing the quality of education in school, the pretension always to show the attitude that approaches ideal standard, the increasing of teacher’s economic subject factor, many teachers who have not occupied the profession as teacher. Meanwhile, the problem factor from improvement of competent professional teacher such as : lack of student’s motivation in studying, family’s bustle, time and fee

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Zuhriyah, Indah Aminatuz
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDZuhriyah, Indah AminatuzUNSPECIFIED
Keywords: Pengembangan; Kompetensi Profesional Guru; Sejarah; Prestasi Siswa. Improvement; Professional Competence Of Teacher; History; Achievement.
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Fadlli Syahmi
Date Deposited: 23 Feb 2023 14:32
Last Modified: 23 Feb 2023 14:32
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47296

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item