Agstriningtyas, Meytha Sari (2013) Implementation of combination of discussion and index card sort strategy for increasing the student’s motivation in learning IPS Terpadu At MTs Negeri Denanyar Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09130004.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Motivasi belajar siswa dalam pelajaran IPS Terpadu kelas 7I MTs Negeri Denanyar Jombang masih rendah, siswa kurang aktif, dan cenderung bosan. Penyebabnya adalah guru masih menggunakan metode konvensional, seperti metode ceramah, sehingga siswa cenderung pasif, dan berpusat pada guru. Motivasi dalam belajar adalah sesuatu yang penting karena motivasi akan mendorong seseorang untuk belajar dan meningkatkan prestasi mereka. Oleh sebab itu, perlu dilakukan peneliti tentang penerapan kombinasi dari strategi diskusi dan Index Card Sort dalam pelajaran IPS Terpadu. Hal ini untuk mengetahui bagaimana perencanaan, pelaksanaan, dan hasil dari penerapan kombinasi dari strategi diskusi dan Index Card Sort dapat meningkatkan motivasi belajar siswa di MTs Negeri Denanyar Jombang.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tujuan, perencanaan, penerapan, dan hasil dari penerapan kombinasi dari strategi diskusi dan Index Card Sort dapat meningkatkan motivasi belajar siswa di MTs Negeri Denanyar Jombang.
Penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan di kelas 7-I MTs Negeri Denanyar Jombang. Sumber data dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas 7-I. data yang dikumpulkan dari penelitian ini berupa observasi lapangan selama proses pembelajaran berlangsung, lembar motivasi belajar siswa, hasil dari kuesionaire dan wawancara dengan siswa, wawancara dengan guru IPS Terpadu kelas 7-I, dan dokumentasi.
Berdasarkan hasil penelitian, perencanaan meliputi menentukan kelas yang akan dijadikan objek penelitian, menentukan materi yang akan dipelajari, membuat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), memperkenalkan strategi Index Card Sort karena strategi ini belum digunakan di kelas 7-I MTs Negeri Denanyar Jombang, mempersiapkan lembar observasi yang digunakan untuk mengukur motivasi untuk belajar dan mempersiapkan tugas untuk menentukan persentase prestasi siswa, dan mempersiapkan instrument penelitian seperti kartu index, topik yang akan didiskusikan, dan lem, dan menyiapkan catatan lapangan untuk membuat ringkasan tentang aktivitas siswa yang terjadi pada waktu itu. Penerapan kombinasi dari strategi diskusi dan Index Card Sort pada siklus pertama, siswa masih bingung untuk menemukan teman mereka yang mempunyai kategori yang sama, mereka bertanya kepada guru tentang kategori mereka. Siswa juga tidak tahu bagaimana cara presentasi dan masih malu untuk mengungkapkan
opini mereka. Hasil dari observasi siklus kedua menunjukkan penurunan pada motivasi siswa kelas 7-I karena mereka baru saja menyelesaikan kegiatan di sekolah sehingga hanya 50% siswa yang masuk ke kelas dan siswa merasa kelelahan. Pada siklus ketiga, guru mampu memanfaatkan strategi pembelajaran ini sehingga siswa dapat memahami materi pelajaran pada pertemuan ini. Siswa ingin dan berpikir untuk menyelesaikan masalah yang didiskusikan. Dan hasil belajar meningkat untuk siklus pertama sebesar 83,14; 62,32 pada siklus kedua, dan 88,26 pada siklus ketiga.
Kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah adanya peningkatan motivasi siswa dalam belajar IPS Terpadu menggunakan kombinasi dari strategi diskusi dan Index Card Sort dan siswa menjadi lebih aktif.
ABSTRACT
Student’s motivation in learning IPS Terpadu class 7th-I MTs Negeri Denanyar Jombang is low, student less active, and tend to get bored. The cause is teacher still implement conventional method, like lecture method, therefore student tend to be passive, and teacher-centered. Motivation in learning is important thing because motivation will urge someone to learn and improve their achievement. Therefore, need to do researcher about implementation of combination of discussion and Index Card Sort Strategy in learning Integrated Social Science. This is to know how the planning, implementation, and outcomes of implementation of combination of discussion and Index Card Sort Strategy could increase the student’s motivation at MTs Negeri Denanyar Jombang.
The purpose of this research is to know how the planning, implementation, and outcomes of implementation of combination of discussion and Index Card Sort Strategy could increase the student’s motivation at MTs Negeri Denanyar Jombang.
This research use Classroom Action Research that conducted at class 7th-I MTs Negeri Denanyar Jombang. The source of data in this research is all student class 7th-I. Data that collected from this research such as field observation during the process of learning, motivation sheet of student, the result of questionnaire and interview with student, interview with teacher of IPS Terpadu, and documentation.
Based on the result of research, the planning are determined the class that will be the object of research, determine materials that will be learning materials, making lesson plan (RPP), introduced Index Card Sort strategy because this strategy has not been used at class 7 - I MTs Negeri Denanyar Jombang, prepared observation sheet that is used to measure motivation to study and prepare a task to determine the percentage of the achievements of the students, and prepare research instruments such as card index, topic that will be dissuss, and glue, and prepare field note to make summary about student activity that occurred at that time. The implementation of combination of discussion and Index Card Sort student in the first cycle, students are still confused to find their friends who have the same category, so they asked to the teacher about their categories. Students also do not understand how to present and still shy to expressing their opinions. Result of the observation of second cycle showed a decrease in the second cycle of student’s motivation class 7th-I because they finished the activities at school so that only 50% of students who enter the classroom and students feel exhausted. In the third cycle, the teachers are able to take advantage of these learning strategies so that students can understand the material in this meeting. Students want and think to solve the problem being discussed. And the outcomes increase for first cycle 83.14, 62.32 in the second cycle, and 88.26 in the third cycle.
Conclusion for this research is there are an increasing of student’s motivation in learning IPS Terpadu using combination of discussion and Index Card Sort Strategy and students more active.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Julaihah, Umi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Diskusi; Index Card Sort; Strategi; Motivasi Belajar. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 23 Feb 2023 11:01 | ||||||
Last Modified: | 23 Feb 2023 11:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47270 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |