Hidayati, Avika Tri (2014) Respon siswa terhadap pelaksanaan Strategi Crossword Puzzle dalam meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPS terpadu kelas VII di MTS Almaarif 01 Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130014.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Dalam mencapai suatu tujuan pendidikan yang diharapkan seringkali diukur dengan hasil belajar. Permasalahan yang membuat rendahnya hasil belajar siswa terletak pada strategi pembelajaran yang diberikan guru kurang variatif. Pada saat memberikan materi hanya berupa ceramah dan lebih menekankan pada hafalan, keaktifan siswa untuk bertanya dan menjawab pertanyaan dalam kegiatan KBM masih belum optimal, sehingga siswa kurang berminat dalam pembelajaran IPS. Masih adanya ceramah yang dipergunakan dalam pembelajaran menyebabkan siswa terpaku mendengarkan cerita guru dan suasana pembelajaran IPS menjadi membosankan.
Dari fenomena diatas, perlu adanya strategi yang sesuai dengan keadaan siswa, seperti adanya strategi crossword puzzle yang dilakukan oleh guru. Penelitian kali ini membahas tentang pelaksanaan strategi crossword puzzle dalam meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPS terpadu kelas VII di MTs Almaarif 01 Singosari. Strategi croosword puzzle merupakan strategi pembelajaran untuk meninjau ulang (review) materi-materi yang sudah disampaikan. Peninjauan ini berguna untuk memudahkan peserta didik dalam mengingat-ingat kembali materi apa yang telah disampaikan. Sehingga, peserta didik mampu mencapai tujuan pembelajaran baik aspek kognitif, afektif maupun psikomotorik.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus dimana penelitian ini melalui beberapa tahapan, yaitu: identifikasi, klasifiksi dan interpretasi. Disamping itu juga menyajikan data, menganalisis, dan menginterpretasi. Sumber data yang di dapat oleh peneliti berasal dari data primer dan data sekunder. Adapun pengumpulan data yang digunakan adalah: observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk pengecekan keabsahan data dengan cara keikutsertaan, pengamatan, triangulasi sumber dan pemeriksaan.
Hasil dari penelitian ini adalah adanya pelaksanaan strategi crossword puzzle dalam meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPS terpadu kelas VII di MTs Almaarif 01 Singosari terbukti berhasil meningkatkan hasil belajar dari nilai rata-rata siswa yang sebelumnya 60 menjadi 90 dengan analisa 39 siswa berpredikat sangat baik dan 11 siswa berpredikat baik. Adapun persentasenya 60% hingga menjadi 90% dan telah memenuhi KKM yang ditetapkan sekolah, yaitu 75.
ABSTRACT
In achieving the goal of education is often measured by the expected learning outcomes. The problem that makes the low student in learning outcomes lies to the teacher's instructional strategies are less varied. The problem that makes the low student learning outcomes lies in learning strategy given the time gives the material only in the form of lectures and more emphasis on rote learning, active students to ask and answer questions in the teaching and learning activities is still not optimal, so that students are less interested in learning social studies. Still the lectures that are used in learning lead students transfixed listening to the story and atmosphere of learning social studies teacher becomes boring.
From the above phenomena, the needed for a strategy appropriate to the circumstances of students, such as the crossword puzzle strategy undertaken by the teacher. The current study discussed the implementation of the strategy crossword puzzle in improving learning outcomes integrated social studies class VII in MTs Almaarif 01 Singosari. Crossword puzzle strategy is to review the learning strategies (review) materials that have been submitted. The review useful to facilitate the learners to recall what material has been delivered. So that learners are able to achieve the learning objectives cognitive, affective and psychomotor.
This study used a qualitative approach with a case study where this research through several stages, namely: identification, classification, and interpretation. Besides, it also presents the data, analyze, and interpretation. The data source can be derived by researchers from primary data and secondary data. The data collections used were: observation, interview and documentation. Checking the validity of the data by meaning of participation, observation, triangulation and examination.
The results of this study is the implementation of the strategy crossword puzzle in improving the learning outcomes of integrated social studies class VII in MTs Almaarif 01 Singosari proven successful in improving the learning outcomes of the average value of the previous students 60 to 90 with 39 students predicated analysis is very good and 11 students predicated either. The percentage is 60% to 90% and has met the specified school, which is 75.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhroh, Ni’matuz | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Croosword Puzzle; Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Terpadu; Strategy Croosword Puzzles; Learning Outcomes Integrated Social Science Subjects | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 22 Feb 2023 14:09 | ||||||
Last Modified: | 22 Feb 2023 14:09 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47179 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |