Indamala, Ana Alia (2014) A comparative analysis between the content of KBK, KTSP, and Curriculum in Social Science at Junior High School. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10130009.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
One of the efforts to build and develop younger generation of grace them is through education, good provided within family, through formal education in schools, as well as education within society. Therefore formal school as an educational institution should be determined by implementation of the school curriculum. The success of human resources in terms of education is influenced by understanding of the school's personnel in implementing of curriculum. As curriculum changes because of a globalized, increasingly the changing times growing rapidly in terms of technology, and politics in the world of education. Therefore, here was comparing between currikulum KBK, KTSP, and Curriculum with the advantages and disadvantages of each curricula.
The purpose of this study was to: ( ) Knowing about the factors which contribute to the changing of curriculum. ( ) Knowing about the comparative between the content of curriculum KBK, KTSP, and Curriculum . ( ) understand well about the advantages and disadvantages from curriculum KBK, KTSP, and Curriculum.
To achieve of the objectives, this research descriptive of using a qualitative Approach, the researcher would like to use library research that's focus on the books or data information from the magazine, breaking news, journal and article. The content analysis is a method used to analyze the that's content of the text book. This analysis used to get understanding on the structural Consistent meaning of the text. ( ) Comparison Method, Comparative method is a method is used to compare the data that's is Pulled into a new Conclusion. ( ) Descriptive Method, This descriptive used to get the understanding on the structural Consistent meaning of the text.
Based on the result of research is the factors of the changing curriculum is social change, globalization, and political presence in the world of education. Therefore, curriculum tends to fluctuate without seeing reality on the ground. With this comparison KBK is a blend of knowledge, skills, values and attitudes reflected in the habit of thinking and acting. KTSP is a curriculum completion from the Based Competency Curriculum KBK has already been implemented with an emphasis on competency achievement for students both individually and in general. Curriculum is a the planning stages and is currently in the process of implementation by the government, because this is a change from the curriculum structure KTSP. The third curriculum also has advantages and disadvantages of every curriculum has a positive and negative value.
ABSTRAK
Salah satu upaya membina dan membangun generasi muda yang tangguh dan mumpuni diantaranya adalah melalui pendidikan, baik yang diberikan dalam lingkungan keluarga, melalui pendidikan formal di sekolah, maupun pendidikan dalam lingkungan masyarakat. Oleh karena itu sekolah sebagai lembaga pendidikan formal harus ditentukan oleh adanya pelaksanaan kurikulum sekolah itu. Keberhasilan sumber daya manusia dalam segi pendidikan sangat dipengaruhi oleh adanya pemahaman seluruh personal di sekolah itu dalam melaksanakan kurikulum. Adapun perubahan kurikulum karena adanya sebuah globalisasi, perubahan zaman yang semakin tahun semakin berkembang pesat dalam hal teknologi, dan adanya politik masuk dalam dunia pendidikan. Oleh sebab itu, di sini telah membandingan antara kurikulum KBK, KTSP, dan Kurikulum beserta kelebihan dan kekurangan dari masing-masing kurikulum.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: ( ) Untuk mengetahui tentang terjadinya perubahan kurikulum. ( ) Untuk mengetahui perbandingan di anatara kurikulum KBK, KTSP dan Kurikulum . ( ) Untuk mengerti tentang kelemahan dan kelebihan kurikulum KBK, KTSP, dan Kurikulum.
Untuk mencapai tujuan di atas, penelitian ini menggunakan penelitian kajian pustaka fokus pada buku, data informasi, majalah, berita, jurnal, dan artikel. Metode pengumpulan datanya menggunakan metode perbandingan dan metode deskriptif.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: faktor-faktor perubahan kurikulum merupakan adanya perubahan sosial, globalisasi, dan adanya politik masuk dalam dunia pendidikan. Oleh sebab itu, cenderung kurikulum berubah-ubah tanpa melihat keadaan kenyataan dilapangan. Dengan adanya perbandingan kurikulum KBK merupakan perpaduan dari pengetahuan, ketrampilan, nilai, dan sikap yang direfleksikan dalam kebiasaan berfikir dan bertindak. KTSP merupakan kurikulum penyempurnaan dari Kurikulum Berbasis Kompetensi KBK yang telah lebih dahulu dilaksanakan dengan menekankan pada ketercapaian kompetensi siswa baik secara individual maupun secara umum. Kurikulum merupakan kurikulum yang sedang dalam tahap perencanaan dan saat ini sedang dalam proses pelaksanaan oleh pemerintah, karena ini merupakan perubahan dari struktur kurikulum KTSP. Dari ketiga kurikulum ini juga memiliki kelebihan dan kekurang masing-masing sehingga setiap kurikulum memiliki nilai positif dan nilai negatif.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | KBK; KTSP; Curriculum; KBK; KTSP; Kurrikulum | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 22 Feb 2023 10:52 | ||||||
Last Modified: | 16 Jun 2023 13:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47147 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |