Hidayatullah, Feri (2014) Pengaruh tingkat pendidikan orang tua dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar mata pelajaran Kewirausahaan Siswa kelas XI di SMKN 2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09130123.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Hasil belajar siswa ditentukan oleh faktor intern dan ekstern. Faktor-faktor intern maupun ekstern ini menjadi penentu tinggi rendahnya perolehan hasil belajar siswa. Faktor intern yang mempengaruhi perolehan hasil belajar siswa yakni motivasi yang dimiliki masing-masing siswa. Motivasi menjadi penentu perolehan hasil siswa karena motivasi sebagai pendorong untuk melakukan belajar agar tercapai tujuan. Selain motivasi yang dimiliki siswa faktor ekstern yang juga menentukan perolehan hasil belajar siswa yakni tingkat pendidikan orang tua. Tingkat pendidikan orang tua berperan mengembangkan hasil belajar anak dalam lingkungan keluarga.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) menjelaskan pengaruh tingkat pendidikan orang tua terhadap hasil belajar mata pelajaran kewirausahaan kelas XI SMKN 2 Malang, (2) menjelaskan pengaruh motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran kewirausahaan kelas XI SMKN 2 Malang, (3) menjelaskan pengaruh tingkat pendidikan orang tua dan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran kewirausahaan kelas XI SMKN 2 Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian explanatory dengan jenis penelitian kuantitatif. Instrumen dalam penelitian ini menggunakan kuesioner dan dokumen nilai siswa, teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner dan dokumen. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu analisis regresi linear berganda. Dimana analisis data ini untuk mengetahui keadaan (naik turunnya) variabel dependen yang dapat diprediksi melalui variabel independen.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) terdapat pengaruh positif signifikan tingkat pendidikan orang tua terhadap hasil belajar mata pelajaran kewirausahaan dengan nilai t hitung lebih besar dari t tabel (4,074 > 1.980) dengan nilai signikansi 0,000. (2) terdapat pengaruh positif signifikan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran kewirausahaan ditunjukkan dengan nilai t hitung lebih besar dari nilai t tabel (4,985 > 1.980) dan nilai signifikansi sebesar 0,000. (3) terdapat pengaruh positif signifikan tingkat pendidikan orang tua dan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar kewirausahaan ditunjukkan dengan nilai F hitung lebih besar dari nilai F tabel (16,326 > 3,09) dengan nilai signifikansi sebesar 0,000. Dan diperoleh nilai regresi linear berganda sebesar Y = 44.424 + 1.133 X1+ 0,031 X2 + e.
ABSTRACT
Student learning outcomes are determined by internal and external factors. Factors internal and external high-low is a determinant of acquisition outcomes of student learning. Internal factors that affect student learning outcomes namely acquisition motivation of each student. Motivation determines the acquisition as a result of the students as the driving motivation to learn in order to achieve the goal. In addition to the motivation of students to external factors which also determine the acquisition of student learning outcomes parental education level. The level of parental education plays develop children's learning outcomes in a family environment.
The purpose of this study was to: (1) describes the effect of parental education on learning outcomes of entrepreneurial subjects in class XI The State Vacation Shool 2 Malang, (2) describes the influence of students' motivation to learn the results of entrepreneurial subjects in class XI The State Vacation Shool 2 Malang, (3) explain the influence level of parental education and students' motivation to learn the results of entrepreneurial subjects in class XI The State Vacation Shool 2 Malang.
To achieve the above objectives, the study used an explanatory approach to quantitative research. Instrument in this study using questionnaires and document student scores, data collection techniques used were questionnaires and documents. Analysis of the data used in this study, namely multiple linear regression analysis. Where data analysis is to determine the state (rise and fall) dependent variable that can be predicted by the independent variables.
The results showed that, (1) there is a significant positive effect of parental education on learning outcomes of entrepreneurship subjects with t account results greater than t table (4.074> 1.980) with a significance value of 0.000. (2) there is a significant positive influence on the students' motivation to learn the results of entrepreneurial subjects indicated by the t-test results greater than t table (4.985> 1.980) and a significance value of 0.000. (3) there is a significant positive effect of parental education and students' motivation towards entrepreneurship learning outcomes indicated by the calculated F value is greater than the value of F table (16,326> 3.09) with a significance value of 0.000. And the values obtained by linear regression of Y = 44,424 + 1,133 X1 + 0,031 X2 + e.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahidmurni, Wahidmurni | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Tingkat Pendidikan Orang tua; Motivasi Belajar Siswa; Hasil Belajar; Education Level of Parents; Student Motivation; Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 22 Feb 2023 10:51 | ||||||
Last Modified: | 10 Jul 2023 15:02 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47107 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |