Negara, Ahmad (2014) Peningkatan motivasi belajar siswa melalui metode Team Quiz pada mata pelajaran IPS Terpadu Geografi kelas VIII C di MTsN Tunggangri Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09130097.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran Ilmu Pengeahuan Sosial sangatlah penting untuk siswa, khususnya dalam mata pelajaran IPS Terpadu Geografi. IPS Terpadu merupakan ilmu yang mempelajari tentang permasalahan-permasalahan yang ada dalam masyarakat. Berangkat dari latar belakang itulah, peneliti mengambil judul skirpsi Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Metode Team Quiz Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Geografi Kelas VIII C di MTsN Tunggangri Tulungagung.
Tujuan dilakukannya penelitian ini ialah untuk mendiskripsikan perencanaan model Team Quiz untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pembelajaran IPS Terpadu Geografi kelas VIII C di MTsN Tunggangri, untuk mendiskripsikan pelaksanaan model Team Quiz untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pembelajaran IPS Terpadu Geografi kelas VIII C di MTsN Tunggangri Tulungagung,
Dalam penelitian ini, desain penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) atau PTK yang dilakukan oleh peneliti guna mengetahui ke efektifan metode team quiz dalam meningkatkan motivasi siswa. Penelitian ini dilakukan secara mandiri oleh peneliti, sehingga peneliti berperan penuh terhadap perencanaan ataupun pelaksana penelitian ini. Dalam mengumpulkan data penulis menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Sedangkan analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah analisis data kuantitatif dan analisis data kualitatif.
Temuan penelitian pada penelitian ini menunjukkan bahwa model pembelajaran Team Quiz sangat efektif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu Geografi. Hasil temuan pada penelitian ini ialah Proses perencanaan model Pembelajaran Team Quiz dalam meningkatkan motivasi adalah diwujudkan dalam RPP dengan menjabarkan standar kompetensi yang ada pada silabus dan metode yang digunakan untuk menyampaikan materi dalam pembelajaran IPS Terpadu ini mengacu pada model Team Quiz, Proses pelaksanaan model Pembelajaran team Quiz untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pembelajaran IPS terpadu
ABSTRACT
The learning of social science is very important for students, especially in the sociology lesson. Indeed, sociology is a science to learn problems in the community. Through IPS Terpadu, the educated participants will learn how to interact with community. Taking this into background, the author prepares the final paper entitled with The Role of Team Quiz Learning Model in Increasing The Motivation of Students in IPS Terpadu Lesson of Grade VIII Second Semester of MTS N Tungangri of Tulungagung City.
The objectives of research are to describe the planning of mind mapping model to increase the activeness and creativity of students in the IPS Terpadu learning of Grade VIII at of Tulungagung City, and to describe the result of the learning of Team Quiz model to increase the Motivation of students in the IPS Terpadu learning of Grade VIII at MTs N Tunggangri of Tulungagung City.
Research design is Classroom Action Research (PTK – Penelitian Tindakan Kelas). It is used by the author to understand the effectiveness of team quiz method to increase the activeness and creativity of students. This research is independently conducted by the author and therefore, the author plays full role in the planning or implementation of this research. Data are collected through observation, interview and documentation. Data analysis techniques used in this research are quantitative data analysis and qualitative data analysis.
The finding of this research is that Team Quiz learning model is very effective in increasing the Motivation of students in the IPS Terpadu learning of Grade VIII second semester at MTs Tunggangri. Result of the finding of this research is that the planning of the learning model of Team Quiz to increase the motivation. RPP is prepared by highlighting the competence standard in the syllabus. The method used to deliver material in the IPS terpadu learning is referred to team Quiz model. The implementation of team quiz learning model to increase the motivation of students in the IPS terpadu
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Miftahusyai'an, Mohammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Team Quiz; Peningkatan Motivasi Belajar; Team Quiz; The Increase of Motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 22 Feb 2023 10:55 | ||||||
Last Modified: | 05 Jul 2023 13:37 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47069 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |