Amirudin, M. Sulton (2013) Strategi kepala madrasah dalam meningkatkan Profesionalisme Guru IPS di MTs Al-Maarif Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
08130011.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Salah satu usaha untuk meningkatkan kualitas sumber daya manusia ialah melalui proses di sekolah. Dalam uasaha meningkatkan kualitas sumber daya pendidikan, guru merupakan komponen sumber daya manusia yang harus dibina dan dikembangkan terus-menerus belajar menyesuaikan diri dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi serta mobilitas masyarakat. Itulah sebabnya ulasan mengenai strategi kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme guru IPS itu bertolak dari keyakinan dasar bahwa guru adalah suatu profesi, sehingga harus selalu tumbuh dan berkembang.
Disinilah letak pentingnya seorang kepala madrasah. Selain sebagai supervisor kepala madrasah juga berkewajiban untuk membimbing dan mengarahkan bawahannya supaya bisa lebih baik dari sebelumnya. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme guru pendidikan IPS di MTs al-maarif dengan fokus pelaksanaan meningkatkan profesioanalisme guru IPS sehingga strategi tersebut benar-benar terwujud. Sedangkan rumusan masalah pada penelitian ini adalah bagaimana strategi kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme guru pendidikan IPS di MTs al-maarif singosari malang, dan bagaimana upaya kepala madrasah untuk mengatasi faktor penghambat dalam meningkatkan profesionalisme guru pendidikan IPS di MTs al-maarif singosari malang.
Sedangkan jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif yaitu penelitian yang bersifat menggambarkan, menuturkan, dan menafsirkan data yang ada dan menghasilkan data deskriptif yang berupa kata-kata baik tulis maupun lisan serta bukan berupa angka-angka dari orang dan perilaku yang dapat diamati. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Dan untuk menetapkan keabsahan data peneliti menggunakan teknik triangulasi data yaitu teknik pemeriksaan keabsahan data yang memanfaatkan berbagai sumber di luar data tersebut sebagai bahan pertimbangan.
Adapun hasil dari penelitian dan pembahasan dapat diambil sebuah kesimpulan bahwa strategi kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme guru IPS di MTs al-maarif singosari malang sudah dilaksanakan dengan baik. Sedangkan strategi yang diterapkan kepala madrasah antara lain: mengadakan pelatihan, menugaskan guru untuk mengikuti pelatihan di luar, menugaskan guru untuk mengikuti Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP). Sedangkan upaya kepala madrasah antara lain: dengan cara memberi waktu khusus pada guru yang bersangkutan untuk mengikuti pelatihan seperti diklat, workshop.
ABSTRACT
One of the ways to enhance human being’s intellegance is through the process in the scholl . in the effort to enhance the quality of human resources that should be kept and developed continousty lern to adapt with the development of science and fechnology as well as the mobili ty of community. That is why the review about the strategy of headmaster in enhancing the proffesionalism of soud science teacher that starts from the basic belief that teacher is a hind of profession. So it should be always grow and de velop.
Here is the to importance of a headmaster. Besides he is a supervisor toward the school, he aishas obligation to gurde and direct the people under his power in order to be able to pe better than before therefore, this rescarch aims to know the strategy of headmaster in enhaang thesocial science teachers proffesionalism in MTs Al-Maarif that focuses on the process of enhancing the social science teacher’s proffesionlism. So. Such strategy can be truly realized. The reserch problems in this research is how the strategy of headmaster in enhancing the social science teacher’s proffessionalism in MTs Al-Maarif Singosari Malang. And how is the effort of headmaster to overcome the challenge in enhancing the social science teacher’s proffesionalism in MTs Al-Maarif Singosari Malang.
The type of researh design in this research is descripve qualitative. That is a hind of reaserch that describes. Says, and interpret data, and produces qualitive data in the form of words, either written or oral. As well as not in the form of numbers of people and deservable be haviour. The technique in collecting data is observation. Interview and documentation. To convince the validity of the data the rescarcher uscs triangulation. Namelya technique to check the data validity that use avaridus soures out of the data as the consideration.
The finding of the reserch and the discussion can be taken a from condusion that the strategy of head master in enhancing the social science teacher’s proffesionalism in MTs Al-Maarif Singosari Malang. Has been conduted well. In addition, the strategy of headmaster that ase realzad are to hold a training ask the teacher to in a training out of school ash the teacher to join teacher’s lesson meeting Mean while the ef forts of head master are ; by giving specifis time to the feacher of the related lesson to join the fraining such as training and education and workshop.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rasmianto, Rasmianto | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Satrategi Kepala Madrasah; Profesionalisme Guru Pendidikan IPS Terpadu; The strategy of headmaster; Integrated social science teachers is proffessionalism | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 21 Feb 2023 11:11 | ||||||
Last Modified: | 21 Feb 2023 11:11 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47013 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |