Pradani, Khoirunnisa' Ayu (2014) The implementation of Combination Discussion and Index Card Match Method uo increase student’s achievement in Integrated Social Science Learning At Class Vii-B of Mts Miftahul Ulum Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
1013007.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Learning method is one of important thing in the learning proccess. Social science teachers in MTs Miftahul Ulum Mojokerto tend to use conventional method such as lecturing method. As the result, students will feel bored and uninterested in the lesson, therefore the percentage of student’s understanding of concepts tends to be decreased. Then, student’s achievement become low. So it needs a method that makes students active in the class. The researcher implements the combination of discussion and Index Card Match method in learning integrated social science to solve this problem.
The purpose of this research is to know how the planning, implementation, and learning outcome by using combination of discussion and Index Card Match method to increase student’s achievement in learning integrated social science at class VII-B of MTs Miftahul Ulum Mojokerto.
This research is done at class VII-B of MTs Miftahul Ulum Mojokerto with using Classrom Action Research. All student in class VII-B play as the source of data. The data in this research are gathered from observation, test (pretest and post test), interview, and documentation.
Based on the result of research, the planning are creating lesson plan for every meeting using combination of discussion and Index Card Match method, preparing learning material, making discussion matter, preparing the Index Card, making post test question, preparing the interview guidelines and documentation tool. The implementation of this research is done in two cycles. Every cycle is held for two meetings. In every end of second meeting the researcher gives post test. The result of this research shows that the student’s achievement is increasing in every cycle. In pre test student’s average mark is, then increases up to , in the first cycle, and in the second cycle, the average mark increase again up to , . The implementation of the two cycles also makes the students more active and confidence than before.
ABSTRAK
Metode Pembelajaran adalah salah satu hal penting di dalam proses pembelajaran. Guru IPS di MTs Miftahul Ulum Mojokerto masih menggunakan metode konvensional seperti metode ceramah. Sebagai hasilnya, siswa merasa bosan dan tidak tertarik dalam pembelajaran, oleh karena itu persentasi pemahaman siswa terhadap konsep menurun. Selanjutnya, prestasi siswa menjadi rendah. Jadi dibutuhkan sebuah metode yang membuat siswa aktif di dalam kelas. Peneliti mengimplementasikan kombinasi metode diskusi dan Index Card Match di dalam mempelajari IPS terpadu untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana perencanaan, pelaksanaan, dan hasil pembelajaran dengan menggunakan kombinasi metode diskusi dan Index Card Match untuk meningkatkan prestasi siswa dalam mempelajari IPS terpadu di kelas VII-B MTs Miftahul Ulum Mojokerto.
Penelitian ini dilakukan di kelas VII-B MTs Miftahul Ulum Mojokerto dengan menggunakan Penelitian Tindakan Kelas. Seluruh siswa di kelas VII-B sebagai sumber data. Data di dalam penelitian ini didapatkan dari observasi, tes (pretes dan post test), wawancara, dan dokumentasi.
Berdasarkan hasil penelitian, perencanaan meliputi pembuatan RPP untuk setiap pertemuan menggunakan kombinasi metode diskusi dan Index Card Match, menyiapkan materi pembelajaran, membuat materi diskusi, menyiapkan kartu Index, membuat soal post test, menyiapkan pedoman wawancara dan alat dokumentasi. Pelaksanaan penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus. Tiap siklus dilaksanakan sebanyak dua kali pertemuan. Disetiap akhir dari pertemuan kedua peneliti memberikan post test. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa prestasi siswa meningkat disetiap siklus. Pada pre test nilai rata-rata siswa adalah
,, lalu meningkat menjadi, di siklus pertama, dan di siklus kedua meningkat kembali menjadi. Pelaksanaan dari kedua siklus juga membuat siswa lebih aktif dan percaya diri dibanding sebelumnya.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Julaihah, Umi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Discussion; Index Card Match; Achievement; and Integrated Social Science; Diskusi; Index Card Match; Prestasi; IPS Terpadu | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2023 15:01 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2023 15:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46975 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |