Rhamdani, Taufik (2013) Peran guru IPS dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII Di MTS Syirkah Salafiyah Jenggawah Jember. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (fulltext)
09130073 full.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Teacher is the important component in the education institution. The students will blind who walk without the stick or without the other people who guide them into the target if there is no teacher. The teacher also has the important role to increase the student’s achievement. This is as the role of the teacher as the educator. The effort to reach the optimum learning achievement through the process of learning form the students can be affected from the internal and external factor. The internal factor is the factor that occurs from the internal aspect of the students like the style of learning. The external factor is the factor that occurs from the outside aspect of the students like the family environment, school environment, and the environment of the society.
The purpose of this research is (1) to describe the role of Social Education teacher in increasing the students achievement in the subject of social education in MTs Syirkah Salafiyah Jember, (2) to know the factors that support the increasing of the student’s achievement in the subject of Social Education in MTs Syirkah Salafiyah Jember, (3) to know the factors that obstruct the increasing of the student’s achievement in the subject of Social Education in MTs Syirkah Salafiyah Jember.
This research uses the descriptive qualitative method. While the using method for the data collection is through observation, interview and documentation. To analyze the data, the researcher uses the descriptive qualitative analysis technique. It is describing the existed data in order to describe the reality according to exact phenomenon. In doing the interview, the researcher determines the subject of the research. Those are: The school principal, the Social Education teacher and some of the students of 8th grade in MTs Syirkah Salafiyah.
As the result of the research, the researcher has found that the role of the Social Education teacher in increasing the learning achievement for the subject of Social Education towards the 8th grade students in MTs Syirkah Salafiyah Jenggawah Jember is urgent. In this school, the teacher is the educator that must be able to be the role model for the students. The teacher also gives the motivation to the students in order to lift their passion in learning. Through those ways, the student’s learning achievement will increase periodically. Despite of all of those
things, there are some supporting and the obstacle factor that each of them occur from the internal and external factor.
Guru merupakan komponen penting dalam lembaga pendidikan. Jika tidak ada guru, siswa bagaikan orang buta yang berjalan tanpa adanya tongkat atau orang lain yang menuntunnya sampai tujuan. Guru juga penting untuk meningkatkan preastasi belajar siswa. Hal ini merupakan peran guru sebagai seorang pengajar Usaha untuk mencapai prestasi belajar yang optimal dari proses belajar mengajar tersebut, seorang siswa dapat juga dipengaruhi oleh faktor internal dan eksternal. Faktor internal yaitu faktor yang timbul dari dalam diri siswa itu sendiri seperti gaya belajar. Sedangkan faktor eksternal yaitu faktor yang timbul dari luar diri siswa diantaranya lingkungan keluarga, lingkungan sekolah, dan lingkungan masyarakat.
Tujuan dari penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan peran Guru IPS dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS di MTs Syirkah Salafiyah Jember. (2) mengetahui faktor-faktor yang mendukung dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS MTs Syirkah Salafiyah Jember. (3) mengetahui faktor-faktor yang menghambat dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS di MTs Syirkah Salafiyah Jember.
Penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Sedangkan metode yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, peneliti menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan data-data yang ada untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya. Dalam melakukan wawancara peneliti menentukan subjek penelitian antara lain Kepala Sekolah, Guru IPS, dan beberapa murid kelas VIII MTs Syirkah Salafiyah.
Dari hasil penelitian ini, peneliti menemukan bahwasanya peran guru IPS dalam meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran IPS kelas VIII di MTs Syirkah Salafiyah Jenggawah Jember sangat urgen sekali. Di madrasah ini guru adalah pendidik dan pengajar yang harus bisa menjadi suri tauladan bagi murid- muridnya. Guru juga memotivasi murid-murid supaya semangat dan mempunyai minat belajar yang tinggi. Dengan itu prestasi belajar murid semakin lama semakin meningkat. Namun semua itu pasti ada faktor pendukung dan faktor penghambatnya, yang masing-masing muncul dari faktor internal dan faktor eksternal.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Julaihah, Umi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | The role of Social Education Teacher; and Learning Achievement. Peran Guru IPS; dan Prestasi Belajar. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2023 09:14 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2023 09:14 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46922 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |