Ma'rifah, Umi (2011) Kesulitan belajar Mata Pelajaran Ekonomi siswa kelas VIII di Madrasah Tsanawiyah Negeri Malang III. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07130098.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Ekonomi sebagai salah satu mata pelajaran yang wajib yang diberikan kepada siswa Madrasah Tsanawiyah kelas VII sampai IX. Mata pelajaran ini diberikan dengan tujuan untuk membekali lulusannya dengan berbagai kemampuan dan pemahaman. Namun tidak semua siswa mendapat nilai yang memuaskan setelah belajar ekonomi. Siswa yang mengalami kesulitan belajar mata pelajaran ekonomi yaitu siswa yang nilainya kurang dari 7,5, tersebut merupakan indikator adanya kesulitan bagi siswa dalam belajar ekonomi. Kesulitan belajar tersebut bisa berasal dari dalam diri siswa sendiri (faktor internal) dan juga dapat berasal dari luar siswa (faktor eksternal). Dalam penelitian ini didominasi oleh faktor internal.
Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor penyebab kesulitan siswa dalam belajar ekonomi bagi siswa dan untuk mengetahui upaya guru dalam mengatasi kesulitan belajar mata pelajaran ekonomi. Penelitian yang penulis lakukan ini adalah adalah termasuk penelitian deskriptif kualitatif. Dan dalam proses mengumpulkan data, penulis menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi dan angket. di sini penulis sertakan tabel sebagai data dengan menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif dengan persentase, dimana persentase yang tertinggi nantinya yang menjadi kesimpulan.
Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa: pertama adalah faktor yang yang menyebabkan siswa mengalami kesulitan belajar ekonomi didominasi oleh taraf intelegensi, persiapan dan kebiasaan belajar, minat belajar siswa, kecakapan mengikuti pelajaran, perhatian orang tua (berhubungan dengan cara mendidik), teman bergaul, tugas rumah, metode belajar dan keadaan ekonomi keluarga. Dan yang kedua adalah upaya guru untuk mengatasi kesulitan belajar adalah meningkatkan minat belajar siswa untuk mengikuti pelajaran ekonomi, memberikan motivasi bagi siswanya dan memperkuat semangat dalam jiwanya, menambah jam di luar jam pelajaran sekolah, pemanfaatan sumber belajar, seringnya memberi tugas (PR), meningkatkan motivasi belajar.
Kalaupun masih ada alternatif lain yang mungkin lebih baik dari apa yang telah disampaikan atau ditulis dalam skipsi ini, maka hal itu dapat dijadikan sebagai masukan atau tambahan agar skripsi ini terus berkembang dan tidak berhenti sampai disini.
ABSTRACT
Economics as one of the subjects that must be given to students of Madrasah Tsanawiyah class VII to IX. This course is given with the aim to equip graduates with various skills and understanding. But not all students who scored satisfactory after studying economics. Students who have difficulty learning the economic subjects which students who score less than 7.5, it is an indicator of the difficulties for students to learn economics. Learning difficulties can come from the students' own self (internal factors) and can also come from other students (external factors). In this study, is dominated by internal factors.
The purpose of this study was to determine factors that cause students difficulty in studying economics for students and teachers to find out effort in overcoming learning difficulties economic subjects. Research conducted by the author of this is is a qualitative descriptive research. And in the process of collecting data, the authors use the method of observation, interviews, documentation and questionnaire. here the authors include a table as data by using qualitative descriptive analysis technique with a percentage, where the highest percentage of those who will be the conclusion.
Results from research show that: the first is the factor that causes students experiencing learning difficulties are dominated by the level of economic intelligence, preparation and study habits, student interest, skill lessons of parental attention (related to how to educate), friends hanging out, home duties , methods of learning and family economic circumstances. And the second is the efforts of teachers to cope with learning difficulties is to increase student interest in learning to follow the economic lessons, provide motivation for their students and strengthen the spirit within her soul, adding hours outside school hours, use of learning resources, often giving the task (PR), increase motivation to learn.
Even if there are other alternatives that may be better than what has been delivered or written in this skripsi, then it can be used as an input or an additional for this thesis continues to grow and do not stop here.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abubakar, Istianah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kesulitan Belajar Ekonomi; Economic Learning Difficulties | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 17 Feb 2023 14:33 | ||||||
Last Modified: | 20 Jul 2023 13:57 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46833 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |